Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1260579
Sedan Volvo presenterade Polestarmodellerna har jag alltid velat ticka av P*-boxen, är det köpläge just nu?

Nu har de hittat ner till 330 000:- nivån, vilket känns som mycket bil för pengarna.

Står idag en V40 t5 carbon edition i garaget som sambon använder, då jag ej behöver bil för att ta mig till jobbet så har jag inte orkat ersätta min 2018 BMW M2 som jag inte connecta med(manuell va ej rätt val).

Ni som äger eller ägt en 6cyl polestar bidra gärna med erfarenheter.

Min största fundering gäller just drivlinan och framför allt växellådan! Har ägt en s60r med automat och det var självklart ingen kärlekshistoria till den växellådan, är polestar lådorna närmre dessa automater eller en snabb modern? Enligt videos verkar den relativt rapp iallafall, bästa är såklart att ta tummen ur röven och provköra en.

+ Grym året runt
+ Utseende!
+ Avgasljud
+ Trivs mycket bra i en v40/v60 interiör

Skulle garanterat köra den på bana för att se hur den funkar där! Annars skulle den mest få göra kortare resor på helgerna alt. någon europaresa också. Inget superbehov av bil men svårt att inte äga en bil ändå.
#1260585
Växellådan är väl ok men inte mer.. Tråkigt att den är väldigt klen i dem 6-cylindriga. Dem ligger redan på gränsen (egentligen över men momentbegränsat på lägre växlar) så att trycka i mer kräm i motorn är väl ingen höjdare. Ska du köra bana kommer du högst troligen att överhetta växellådan och behöva kyla den efter några varv. Sen har dem en förmåga att äta däck, framförallt insidan och det "ska vara så". Så förutom växellådan (och till viss del att dem äter däck) är det en kanonbil! Växellådan duger gott och väl för vardagligt bruk men kanske inte optimal för bankörning.

Som du själv skriver är en provkörning det absolut bästa, då kan du bilda dig en egen uppfattning om hur framförallt växellådan är.
#1260607
I M2s prisklass möjligen en Porsche 996 turbo? Finnes med båda auto och man. Viper GTS? Ariel Atom? (Atom 4 kommer 2019). Annars vill du ha en bil med lite power och plats till familjen?
#1260695
Tror jag vill "testa" lite bilar! Trivs jag med bilen så visst, blir säkert långvarig.
Enda bilen jag ångrar att jag sålt var min M3 e46 som jag ägde i 4 år, så vill jag
återgå till en manuell M3a så kommer jag garanterat bli nöjd då den är grym på bana
med camberinställningar samt breda däck runt om, och 8000RPM känns speciellt
oavsett var du kör bilen.

En Polestar lär inte förlora allt för mycket pengar från nu till sommaren nästa år skulle jag gissa på
om man skulle få dem för ett bra pris, t.ex. den s60P'n som låg ute för 330 i Göteborg nyss.

Vill egentligen bara ha provat en Polestar då de tilltalar mig enormt.
Enda bilen jag har som mål att äga långsiktigt är en Cayman GT4, men det sker inte de närmaste åren.

Som sagt behöver EGENTLIGEN inte en bil, men jag vill ha en bil.
#1260697
Har haft en MY16 V60 Polestar (6 cyl) och körde ca 3000 mil under ett års tid. Vilken bil!! 😱 Helt underbar!!

Enda felet jag hade var att den av någon anledning åt upp skivorna fram (hade redan de nya, förbättrade, skivorna från fabrik). Så de byttes på garantin.

Lådan växlar betydligt bättre än en vanlig T6 awd 6cyl, speciellt i sportläget. Jag körde nästan uteslutande i manuellt läge med paddlarna på ratten. Ska jag vara ärlig har jag svårt att hitta något negativt alls med bilen. Grym familjebil som går att ha väldigt kul med. Beroendeframkallande ljud och drag i sportläget!

Jag sålde för att jag anade att de skulle rasa mer i pris, vilket de gjorde. Annars hade jag behållt den!
#1262932
Har nu provkört både en 15 och 17 V60 Polestar.

Vad jag störde mig mest på var följande:
- Man satt väldigt högt! Värdelöst med el-stolar då de alltid tar så mycket onödig plats, så tyckte jag satt
på tok för högt, även jämfört med våran V40 T5 Carbon.
- 2015 Polestar kändes ganska långsam för att vara 350hk, men den är ju väldigt tung också.
2017 kändes betydligt starkare men motorn hade en skum karaktär, 3000-4000rpm var heeelt dött!

I slutändan vill jag helst köpa en 6cyl Polestar, men de som kostar runt 330 000:- försvinner illa kvickt!
Får se vad som händer, väldigt sugen.
XC90_Executive skrev:Har haft en MY16 V60 Polestar (6 cyl) och körde ca 3000 mil under ett års tid. Vilken bil!! 😱 Helt underbar!!

Enda felet jag hade var att den av någon anledning åt upp skivorna fram (hade redan de nya, förbättrade, skivorna från fabrik). Så de byttes på garantin.

Lådan växlar betydligt bättre än en vanlig T6 awd 6cyl, speciellt i sportläget. Jag körde nästan uteslutande i manuellt läge med paddlarna på ratten. Ska jag vara ärlig har jag svårt att hitta något negativt alls med bilen. Grym familjebil som går att ha väldigt kul med. Beroendeframkallande ljud och drag i sportläget!

Jag sålde för att jag anade att de skulle rasa mer i pris, vilket de gjorde. Annars hade jag behållt den!
#1262945
Jag har inte provkört 4-cyl versionen men den med sexan i tycker jag presterar ganska bra. Polestar själva säger ju att deras testförare föredrar 4-cylversionen för att den väger mindre, men det kan ju mycket väl vara marknadsföringssnack också. Växellådan, framförallt med paddlar funkar riktigt bra.

Polestar har ju gjort underverk med avgassystemet på sexan tycker jag. När man trycker på start mullrar det riktigt gott. När jag trycker på start i min XC60 med i princip samma motor låter den ingenting, mer som en symaskin :)

Att bilen äter däck är väl för att man ställt hjulvinklarna så. Skulle kunna tänka mig att det krävs lite toe-out för att få till en bra instyrning med ett lok som S/V60.

Att man sitter högt kan jag hålla med om, själv måste jag ha en utan taklucka om jag skall ha en och dom växer inte på träd, konstigt nog, vem vill ha 20kg extra där uppe egentligen?

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]