Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pontusekelund1
#1260574
StefanN skrev:Sättet att backa handbromsen är inte korrekt, det måste ske antingen med att köra elmotorn eller att man tar loss elmotorn och backar manuellt.
Okej tack ska testa att backa den på annat sättBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av pontusekelund1
#1260581
Steffe3 skrev:Det låter som ett rätt aggressivt sätt att dra tillbaka en skruv på ;/ Får hoppas att motorn och allt däromkring inte tagit för mycket skada.
Har dock inga tips, har inte bytt klossar själv. Men åker nog på det ganska snart.
Hur gör man om man vänder på +\- ? Är de via dator då?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1260583
Har inte gjort det själv, men det borde gå att antingen använda ett löst batteri eller dra kablar från batteriet.
Går ju även att köra ut bromsen till serviceläge om man känner någon med tillgång till VIDA.
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
#1260614
Jag använder mig av ett löst batteri.
Men det går lika bra att använda bilens batteri.
Sen behöver du två kablar i lagom längd.

Lossa kontaktstycket som sitter på oket.
Anslut kablarna, och du märket om den drar åt eller släpper handbromsen.
Drar den åt, så vänd på kablarna.

Tänk bara på att inte köra motorn för länge mot ändläget.
Man hör rätt tydligt när bromsen är släppt, då ändras ljudet från motorn.
Och då tar du bort kablarna.
av jornor02
#1260700
Stefan_KG skrev: tor 19 jul 2018, 23:48 Har du bytt "monteringssatsen" dvs blecken som sitter i?
Om du har, är det original eller eftermarknadsprodukt?
För jag har själv varit med om att vissa av eftermarknadsblecken ej går helt ner i skåran.
Utan där blev ca 1-2mm luft i botten av skåran.
Vilket resulterade i att beläggen kilade fast, och inte rörde sig som dom skulle.
Avhjälptes med original bleck.
Blecken är olika stora och då undrar man genast vilken som sitter överst respektive nederst. Har sett på nätet att det finns svarta, guldiga och silvriga bleck samt bleck med eller utan hål. Mina bleck är silvriga utan hål och jag hoppas den mindre skall sitta överst annars har jag gjort fel. (med elhandbroms)
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1260706
pontusekelund1 skrev:
StefanN skrev:Sättet att backa handbromsen är inte korrekt, det måste ske antingen med att köra elmotorn eller att man tar loss elmotorn och backar manuellt.
Okej tack ska testa att backa den på annat sättBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är ju egentligen inte fel sätt heller för man lurar den att tro att beläggen är tjockare när man anlägger p bromsen vilket gör att motorn backar lite i taget.
Så vida man inte pressar tillbaka kolven så borde detta sätt fungera.


/M
av Millea
#1260811
Det låter som du behöver byta bromsoket. De kärvar nog som de gjorde på min V70 2012. Tyckte inte att det låg något nämnvärt och bromsarna blev inte så värst varma heller. Men nu med 2 nya ok finns inga problem och förbrukningen har gått från 0.74 till 0.65 l/ mil blandad körning på min D3. Jag rekommenderar att du återställer bromsoken vid beläggbyte med lämplig diagnos-utrustning ex. Vida eller Auto-com . Det sistnämnda använder jag dagligen på jobbet så det funkar bra. Lycka till !!

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]