Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1260613
SBergdahl skrev:
StefanN skrev: tis 17 jul 2018, 17:36 Jag har haft många VAG-bilar och dom brukar funka bra, denna har ju samma prestanda som min T6a hade 0-100 7,5 sek så det blir AWD man tappar. Det va verkligen inte ett lätt beslut men jag kände att det va dags för ett byte nu, hade haft den andra i 2.5 år.
Har de uppdaterat GTEn nyligen? Åkte i en förra sommarn och den var riktigt jäkla slö jämfört med min bil som också ska ligga därikring i 0-100.. Växellådan tålde inte toppeffekten från båda motorerna på den så den var strypt.
Hade du GTE knappen intryckt eller "körde du bara"? Den ger inte maxeffekt utan knappen intryckt.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1260618
Lövet skrev: fre 20 jul 2018, 16:10
SBergdahl skrev:
StefanN skrev: tis 17 jul 2018, 17:36 Jag har haft många VAG-bilar och dom brukar funka bra, denna har ju samma prestanda som min T6a hade 0-100 7,5 sek så det blir AWD man tappar. Det va verkligen inte ett lätt beslut men jag kände att det va dags för ett byte nu, hade haft den andra i 2.5 år.
Har de uppdaterat GTEn nyligen? Åkte i en förra sommarn och den var riktigt jäkla slö jämfört med min bil som också ska ligga därikring i 0-100.. Växellådan tålde inte toppeffekten från båda motorerna på den så den var strypt.
Hade du GTE knappen intryckt eller "körde du bara"? Den ger inte maxeffekt utan knappen intryckt.
Inte jag som körde. Ägaren gjorde en grej av att trycka in knappen. Men den ger väl bara 210 eller nåt toppeffekt? På den vikten hände iaf inte jättemycket.
av Laukan82
#1262207
Tänkte jag skulle ge lite feedback då jag haft bilen ett kortare tag.

Fått främre länkarmbussningar bytta, vart ett klart lyft men fortfarande något sladdrig framvagn.
Kommer testa byta krängningshämmarstagen ev bussningar till krängningshämmaren fram.

Misstänker att stötdämpare kan behövas bytas om en hyggligt snar framtid.

Gör hjulinställning imorgon och hoppas bli av med alla vibrationer. *håller tummar och tår.

Det som återstår innan jag börjar "bygga på den"
(vill fixa allt innan jag går på uppdateringarna)
1. Någon form av klonkande när man lägger ur P växeln och börjar rulla, låter nästan som att man slår med handen på ett plåttak och känns som ett litet kick i gaspedalen. Ingen aning om vad det kan vara men tänker chansa på motorfäste då den annars växlar snyggt och inget klonk eller missljud vid gång även på ojämn vägbana. (tips emottas tacksamt!!)

2. Kärvande dörrhandtag förarsidan. Keyless men när jag drar i handtaget så låses bilen upp men dörren öppnas ej, får oftast ta ett till drag innan den går upp. Vet att det är vanligt men hittar mest guider på my08or där det mer är handtaget som kärvar, känns mer som bakomliggande hakar/haspar på min.
(även här tas tips emot)

Sen återstår alla oljor som jag tänkte byta innan vintern. Byta spakställ till nya. Ev. Facelift.

Hitta vettiga vinterhjul (sitter någon på ett par extra så säg till, gäller stockholmsregionen) skicka bild och pris.
Söker orginalfälg på 18tum eller mer med Friktionsdäck.
av Schmoyoho
#1262220
Är klonket bara första gången efter du startat bilen? ABS:en gör någon sorts självtest. I min gamla 2007:a görs det vid typ 20-25 km/h medan det på nyare årsmodeller sker ganska direkt efter man börjar rulla. Om det går att återskapa varje gång du börjar rulla är det nog något annat. Vibrationsmässigt hade jag inte felsökt något mer innan du hunnit testa andra däck+fälgar bara för att helt utesluta det.
av Laukan82
#1262228
Klonket är bara vid start.
Har den stått en kort stund så kommer det igen.
Det är typ sekunderna efter att man börjat rulla.

Tänkt att det kanske är någon spänning i motor mot växellåda vid p växel i som gör att motorn rör sig lite och sedan åker in i sitt bekväma läge vid rull som skapar ljudet, därav motorfäste testet jag tänkt göra.
Är ju supermegamicrosnigelnivå-amatör men inte född i farstun så helt en egen teori, kan vara helt ute och cyklar.

Jo, ska ev. Testa nya sulor/fälgar.
Ska om en stund rulla till bandhagens däck, hört att de ska vara grymma.
De får ställa in hjulen och så kika på däck/fälg.
Användarvisningsbild
av Någonting
#1262265
Det kan inte vara en kärvande broms som står för klonket? Bromsklossar brukar kunna sätta sig mot skivan om inte oket är friskt nog att tillåta att de glider tillbaka.
av Laukan82
#1262770
Kan inte för mitt liv komma på vart ljudet kommer ifrån.
Men eftersom jag har en del vibrationer ifrån gaspedalen får jag för mig att växellådsfästet och ev nedre motorfästen kan behöva bytas. Någon som kan skicka utskick från typ servicemanual på vart de sitter, delnummer så man beställer rätt prylar.
Tänkte försöka inspektera dem innan men varje gång jag kommer på det är efter en busrunda och bilen svalnar fan aldrig i det här vädret! :)

Någon v70 t6 kunnig i Stockholmsområdet förresten som är sugen på att kika på min bil och ge lite tips på vad som är slut/bör fixas?
Säg om du kan och vad du ska ha för det om inte typ en fin flaska japansk whisky kan locka :)
  • 1
  • 96
  • 97
  • 98
  • 99
  • 100
  • 148

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]