NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
MrS40NElectricSilver skrev:Hej jag har köpt min spoiler vinge den höge till s40n

jag vill inte själv montera den! vet hur man stör sej som
fan om man klantar till det.

Hur mycket tror du Volvo tar för montera den till mej ?
De är ju inte kloka på volvo :wink: så 1000 kr skulle de lätt kunna ta för en montering. Men kan du läsa en monterings anvisning och kanske borra några hål så fixar du det skulle jag tro. Ta hjälp av en vän som är händig och bjud han/hon på öl istället för att betala volvo :wink:

Men är du helt oduglig och troligtvis skulle sabba halva bagageluckan :wink: så ska du självklart lämna in för montering av vingen
av DanneF
jag köpte en bakspoiler till min v50 och är också intresserad av va volvo kan tänka sej ta o montera denna, någon som vet ungefärligt pris?
av Christian_m
DanneF skrev:jag köpte en bakspoiler till min v50 och är också intresserad av va volvo kan tänka sej ta o montera denna, någon som vet ungefärligt pris?
1.300 tar dem på Bilia Haga Norra. Jag köpte en spoiler i samband med att de körde 20% (?) rabatt på stylingprodukter i våras och använde rabattpengarna (plus lite till) till att betala monteringen istället. Tycker om min bil för mycket för att borra i den själv ;-)
Användarvisningsbild
av Nexus
Christian_m skrev:
DanneF skrev:jag köpte en bakspoiler till min v50 och är också intresserad av va volvo kan tänka sej ta o montera denna, någon som vet ungefärligt pris?
1.300 tar dem på Bilia Haga Norra. Jag köpte en spoiler i samband med att de körde 20% (?) rabatt på stylingprodukter i våras och använde rabattpengarna (plus lite till) till att betala monteringen istället. Tycker om min bil för mycket för att borra i den själv ;-)
1300! för att borra 4 hål eller hur den sitter :??? De gör ju jobbet på max 30 min snacka om att ta bra betalt :evil:
Jag borrar själv för jag är för petig för att låta någon bara kasta dit den och sen in med nästa bil på verkstaden.
av Doby
Ni ska veta att det är otroligt viktigt hur dom monteras för aerodynamiken. Minsta lilla vinkel fel och det sabbar mkt.
Användarvisningsbild
av Nexus
Doby skrev:Ni ska veta att det är otroligt viktigt hur dom monteras för aerodynamiken. Minsta lilla vinkel fel och det sabbar mkt.
Nu gäller det vanliga svenssonbilar och en mm hit eller dit gör knappast något, de kör ju knappast fram i 300km/h . Det är nog mest för utseendets skull man monterar vinge. sen brukar det ju vara mallar man borrar efter och då blir det minst lika bra som om verkstan gör det. Du ska inte tro de lägger ner mycket enerig på montera en vinge.
av Doby
grammse skrev:
Doby skrev:Ni ska veta att det är otroligt viktigt hur dom monteras för aerodynamiken. Minsta lilla vinkel fel och det sabbar mkt.
Nu gäller det vanliga svenssonbilar och en mm hit eller dit gör knappast något, de kör ju knappast fram i 300km/h . Det är nog mest för utseendets skull man monterar vinge. sen brukar det ju vara mallar man borrar efter och då blir det minst lika bra som om verkstan gör det. Du ska inte tro de lägger ner mycket enerig på montera en vinge.
Och varför tror du då att man slängt dit 2 små vingar på V50s baklucka...visst monterar man en vinge mest för utseendets skull men hamnar den fel så drar bil en mer soppa. Precis som om du kör omkring med takräcke på jämt. Och just därför skickar volvo med mallar.
Användarvisningsbild
av Nexus
Doby skrev:
grammse skrev:
Och varför tror du då att man slängt dit 2 små vingar på V50s baklucka...visst monterar man en vinge mest för utseendets skull men hamnar den fel så drar bil en mer soppa. Precis som om du kör omkring med takräcke på jämt. Och just därför skickar volvo med mallar.
Jag var då mera inne på att man kan montera själv med mallarna det blir det ju lika bra som om verkstan gör det. Mekanikerna är tids pressade allt ska gå fort de har inte tid att lägga ner sin "själ" i monteringen. Jag kan däremot hålla på länge för att få exakt och utan limkladd här och där. vill man ha mycket downforse så blir det ju mera motstånd och bilen tar mera soppa då syftar jag mest på dessa flygplansvingar som folk monterar och sen har en bulig baklucka. :wink:

Sen tror jag inte någon kan montera en orginal vinge så jävla fel att det stör bensinförbrukningen markant.
av bilgalen
Studera genomskärningen på en modern "stylingvinge" till bil och jämför med en flygplansvinge i genomskärning. Resulatet blir att de är väldigt lika. Grejen är ju bara att en flygplansvinge ger lyftkraft (således också de flesta stylingvingar). Dessutom lyfter ett flygplan vid ca 250km/h. Så det är först där de gör nytta.

Slutsats: stylingvingar är just styling :lol:

Saabs vingar som fanns förr som var helt monterade på bakluckan (tex 900 Aero), de gjorde en viss nytta. Men inte dagens vingar där luft hamnar under vingen.

Bra svar, kanon med momenten. Tack!

Trasig turbo V70 D4 aut MY15

Igår 11/8 på väg med bilen till b[…]

Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

Vakuumklockan rör sig inte heller