Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Addekarlsson
Kolla på http://www.nordicaudi.com/index.php?url ... 4.php&var= så ser man snart att däckbyte enligt första inlägg dessutom överskrider tillåten rullomkretsändring, som ligger på plus/minus 5%.
Nuvarande skillnad är 5,4%, med en rullomkretsskillnad på 10,5 cm. Det är mycket det.
Värden så klart baserade på nya däck, då det är det man utgår från vid beräkningar.
Med slitna däck mot nya däck, så blir ju skillnande ännu större.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av greeeken
Det är ju klart att den drar mer.
18 " väger mer, bilen måste jobba lite hårdare för att förflytta lite extra kg.
Sen som några skrivit så spelar däcktryck stor roll.
Sen är det upp till däcken, en del däck gör så bilen drar mer.
Användarvisningsbild
av Funk
I princip håller jag med om allt, men det borde inte göra +15%

Vikten på hjulen i sig är i sammanhanget försumbar, med eller utan 1 passagerare ger större skillnad. Det som påverkar är den roterande massan och den påverkar framförallt vid acceleration och inte så mycket vid körning, om det bara handlar om stadskörning blir ökningen större än blandad körning. Så om det inte handlar om ren stadskörning så låter det som en väldigt stor ökning.

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Funk skrev:

Vikten på hjulen i sig är i sammanhanget försumbar, med eller utan 1 passagerare ger större skillnad. Det som påverkar är den roterande massan och den påverkar framförallt vid acceleration och inte så mycket vid körning, om det bara handlar om stadskörning blir ökningen större än blandad körning. Så om det inte handlar om ren stadskörning så låter det som en väldigt stor ökning.

/Thomas
Stopp ett tag, nu går det ju inte åt 15% mer eftersom nya hjulen har 6-8% större omkrets, pga av annan dimmention och nytt mönster, därav kommer färddatror/tripp inte visa rätt/lika. Så den verkliga ökningen är bara kanske 7% vilket är helt normalt för feta däck.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag får väl erkänna att jag inte läste så noga, tänkte på reell förbrukning...
Färddatorn är ju tyvärr inte så pålitlig..
7% är kanske rimligt även om jag själv har mätt upp strax under 4% skillnad (med >1% skillnad på hjulen) mellan liknande hjulbyten.

/Thomas
Användarvisningsbild
av eiskall
Tackar för input.

Har nu kört i 3 bar runt om och jag tycker att båda mina problem börjar komma tillrätta. Bilen känns mer rapp i accelerationen och förbrukning drar sig ner mot 1.02-1.03. Jag trodde faktiskt att 2.7 var ok, men icke.
av perhall
VolvoB20 skrev:
Funk skrev:

/Thomas
Stopp ett tag, nu går det ju inte åt 15% mer eftersom nya hjulen har 6-8% större omkrets, pga av annan dimmention och nytt mönster, därav kommer färddatror/tripp inte visa rätt/lika. Så den verkliga ökningen är bara kanske 7% vilket är helt normalt för feta däck.
Vad får du det där med 6-8 % ifrån? Skillnaden i omkrets är 2 % mellan 205-55-16 och 235-40-18!

PH
Användarvisningsbild
av Funk
Det står faktiskt 205/50-16 i frågan..
Men även jag tror att det är fel, då det är fel dimension...

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:
VolvoB20 skrev:
Funk skrev: I princip håller jag med om allt, men det borde inte göra +15%

/Thomas
Vad får du det där med 6-8 % ifrån? Skillnaden i omkrets är 2 % mellan 205-55-16 och 235-40-18!

PH
Trådskaparen skriver ju att han har 205-50-16 och då bli det nya 5.4% större, nu har ju nya däcket nytt oslitet mönster vilket ger lite till, allltså 6-8% större än ett halvgammalt 205-50-16
av perhall
VolvoB20 skrev:
perhall skrev:
VolvoB20 skrev: Stopp ett tag, nu går det ju inte åt 15% mer eftersom nya hjulen har 6-8% större omkrets, pga av annan dimmention och nytt mönster, därav kommer färddatror/tripp inte visa rätt/lika. Så den verkliga ökningen är bara kanske 7% vilket är helt normalt för feta däck.

PH
Trådskaparen skriver ju att han har 205-50-16 och då bli det nya 5.4% större, nu har ju nya däcket nytt oslitet mönster vilket ger lite till, allltså 6-8% större än ett halvgammalt 205-50-16
OK, då förstår jag.
PH
installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med med volvo o[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?

Välkommen ut i trafiken

AC. När ni står stilla, är kylfl&a[…]