Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av harabad
#1260217
Hej.
Funderar på att köpa en begagnad V70 II. Hade en V70 N -06 2.4 bensin aut som såldes -14. Väldigt nöjd med den.

Har ej hängt med i dom senare modeller & motorer. Vad bör man tänka på/undvika?
Någon har varnat för att det sitter Fordmotor i vissa modeller. Är dom mindre bra?
Alltid kört bensin. Men vad bör man ta hänsyn till med dieselmotor ? Kör ca 1500mil/år och aldrig inne i storstäder.

Gärna automat. Är där nåt att tänka på?
Är där några stora service vid nåt visst miltal?
Kamkedja eller rem?
Kan tänka mej en lite äldre årsmodell, typ från -09 och fram med max 10-12000mil.
Kom med tips så jag inte trampar på nån mina 😱
Med vänlig hälsning,
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1260223
Hej.
Funderar på att köpa en begagnad V70 II. Hade en V70 N -06 2.4 bensin aut som såldes -14. Väldigt nöjd med den.

Har ej hängt med i dom senare modeller & motorer. Vad bör man tänka på/undvika? På V70II vad jag vet är att ett stenskott där framrutan slutar och taket tar vid är en känslig punkt för rost. Dörrlås som inte öppnar/låser.
Någon har varnat för att det sitter F[/b]ordmotor i vissa modeller. Är dom mindre bra? Nä men de "bästa" motorerna i denna modell bör väl vara 3.2L samt T6?
Alltid kört bensin. Men vad bör man ta hänsyn till med dieselmotor ? Kör ca 1500mil/år och aldrig inne i storstäder.

Gärna automat. Är där nåt att tänka på? Att de bytt olja annars är det bara att köra en sväng och dessutom växla manuellt med den för att testa den
Är där några stora service vid nåt visst miltal? Antagligen, hör med din verkstad eller "googla", kan lätt bli drygt att fylla i för samtliga motorer ;)
Kamkedja eller rem? Beror på motor
Kan tänka mej en lite äldre årsmodell, typ från -09 och fram med max 10-12000mil. Nä men bli inte förvånad om det blir lite extra saker just däromkring som skall servas eller bytas. Sen är ju det klart så...
Kom med tips så jag inte trampar på nån mina 😱 Finns så oerhört många av dessa i vårat land så välj en som du vill ha
Med vänlig hälsning,

Sen var det 2011 som det kom en ny instrumentbräda mm?
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
#1260224
Kamkedja eller rem beror ju på vilken motor du väljer.
Jag har kamkedja i min. Det finns inget serviceintervall eller byte på den. Det kan man ju tolka som att den antas hålla så länge som bilen är tänkt att hålla eller användas. Kamremmar skall bytas med intervall efter serviceschemat. Även multiremmen skall bytas, men lite olika beroende på motormodell. Dock gäller för samtliga modeller att multiremmen får inte bli äldre än 10 år.
En sak som du bör fråga om är om någon eller några låskistor är utbytta. Svarar säljaren NEJ, så får du vara beredd på att du får byta själv (verkstad) senare. Byte på verkstad kostar i runda tal 3 000 kr plus moms. Svarar han JA, så kan du känna dig trygg ca 10 år till. I alla fall i dom dörrar där låskistan är utbytt.
Jag har redan låtit byta två låskistor på min V70 -08. Fråga också om AC'n är kollad och servad. Det kan behövas kompletteringsfyllas och täthetsprovas.
Tänk på att dieselmotorer "äter" batterier i stor skala.
I övrigt bör du läsa igenom frågorna här på forumdelen V70 -08 - 16 och bilda dig en uppfattning på ofta återkommande fel.
#1260225
V70 II har genomgått ett antal face-lifts/ändringar genom åren. Från minnet så är det:

MY08 V70 lanseras
MY10 Blir lite bränslesnålare (2,5FT får bland annat högre växel) mindre skönhetsändringar.
MY12 Får Citysafety (bromsar upp till 30km/h för andra bilar), färgskärm i mitten av centrumpanelen (tror även att den fick bluetooth-audio streaming). 2,5FT byts ut mot T4F på 180 hk.
MY14 Får LED-lampor till positionsljusen bak och LED-DRL fram, fler skönhetsuppgraderingar inne och ute. Får även rattvärme och lite fler finesser. D4 VEA börjar dyka upp i slutet av modellåret. Driver support blev bättre med automatiskt helljus, kö-assistent (på automater) etc.
MY15 Det mesta är sig likt från MY14, men framlamporna ser annorlunda ut och har inte längre orangea sidomarkeringsljus. Däcktryckssensorer blir även obligatoriskt (först med egna sensorer i hjulen (dyrare) senare med hjälp av ABS-systemet). Sista årsmodellen som fungerar att läsa ut med Kina-DICE/VIDA (men det är inte helt säkert att alla MY15 gör det). Här börjar även D4 AWD att bli EURO6-klassad (men inte alla).
MY16 Vissa av dessa är sämre än MY15-bilarna eftersom viss extrautrustning tog slut, bland annat så kan dessa bilar sakna BLIS även om de har resten av driver-support och vissa gick inte att få med elbaklucka.

Den sista tiden så gick det att få bilar som var Classic-utrustade, dessa hade bland annat Driver support inkluderat.

Vad gäller dina krav på bil så kan du säkert välja något annat än diesel. Det kan vara svårt att hitta en äldre bil som har gått under 12000 mil för ett vettigt pris.

2,0F och 2,5FT är Etanol/Bensinbilar med ganska bra skatt. Om du köper en automat 2,0F så kommer du inte lida av att den varvar högt i motorvägsfart (som annars är en akilleshäl för den manuella).

Om du inte har tänkt att åka mycket i storstäderna så kan du hålla ögonen öppna på äldre dieselbilar också, men dieselbilar tycker inte om kortresor egentligen, så risken för igensatt partikelfilter ökar.

Undvik bi-fuel (gas)-bilar då de kommer att få genomgå jobbigare besiktningar i framtiden vilket verkar som att det kommer att dra upp ägandekostnaden ganska rejält.

Dyra servicear är:

12 000 mil på etanolbilarna (ventiljustering), men denna är så vitt jag förstår borttagen och görs inte längre.

18 000 mil/10 år på alla bilar utom 2,0F då det är kamremsbyte (2,0F har kamkedja). Men det är inte så extremt dyrt som det är på vissa bilar.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1260232
harabad skrev: ons 18 jul 2018, 11:48 Då kanske det är bättre att ha 14000mil som övre gräns när jag letar, då bör ju ”stora” service vara gjord?
Så kan det vara, men då kan å andra sidan slitage ha börjat ge sig till känna.
Sen är det väldigt varierande pris på dessa bilar. Vad har du för tak?
#1260246
Köassistans finns på min 2012:a också.
Varför siktar du på bilar som är närmare tio år gamla men bara gått 10000 mil? För den åldern känns 20000 mil som mer vanligt förekommande. Samtidigt är det ju ingen lång körsträcka, särskilt inte på en diesel.
Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]