Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1259882
Nu höjs priserna på både bensin och diesel
2018-07-16 09:17 NY TEKNIK.

Ledande bensinbolag höjer priset på bensin med 15 öre per liter.
Efter höjningen är riktpriset för en liter 95-oktanig bensin på bemannade stationer 15:96 kronor.
Priset på diesel höjs med 20 öre till 15:81 kronor per liter. Etanolen kostar liksom tidigare 10:46 kronor per liter. Läs mer:
https://www.nyteknik.se/fordon/nu-hojs- ... el-6923128
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1259943
Mackarnas priser är ändå aldrig samma som riktpriset..

Såg priser på över 20 kr i Italien i juni. Längs motorvägarna då, bara sisådär 17 på vanliga mackar.
Användarvisningsbild
av Derank
#1259944
maj var det över 16 så det är rånarbilligt idag.

och hursom är det idag billigare än för 20år sedan, för de flesta, inflationsljusterat
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1259948
Derank skrev: mån 16 jul 2018, 20:52 maj var det över 16 så det är rånarbilligt idag.

och hursom är det idag billigare än för 20år sedan, för de flesta, inflationsljusterat
Bilarna är I snitt snålare också. Så även om det gnälls är det billigare än någonsin att köra bil på det stora hela. Även om det var ännu lite billigare i våras när det kostade 13 kr.
av Schmoyoho
#1259963
Derank skrev: mån 16 jul 2018, 20:52 maj var det över 16 så det är rånarbilligt idag.

och hursom är det idag billigare än för 20år sedan, för de flesta, inflationsljusterat
Vad innebär billigare "för de flesta"?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1260189
Derank skrev: mån 16 jul 2018, 20:52 maj var det över 16 så det är rånarbilligt idag.

och hursom är det idag billigare än för 20år sedan, för de flesta, inflationsljusterat
Enligt tidningen var det rekordhögt rensat för inflationen. Ska se om jag hittar artikeln.

Jo, nu hittade jag den, det där är ju en gammal skröna som du tar fram, som skapats av skattehöjande politiker om att bensinen skulle varit dyrare förr, den har fått otroligt fotfäste och kommer ideligen upp trots att den är osann propaganda. Det är hur mycket folk som helst som har blitt lurade av de som skapade lögnen för att få ostört kunna höja priset utan att kritiseras.

https://teknikensvarld.se/sa-mycket-kos ... ningvarde/

Tex : Med SCB:s prisomräknare har vi exempelvis kommit fram till att 1963 års literpris på 75 öre i dag motsvarar 7 kronor och 98 öre samt att vi 1987 betalade 4,02 kronor per liter bensin vilket i dag motsvarar 7 kronor och 87 öre.

Jag blir så less på att denna skröna inte ska gå att döda utan alltid kommer upp. Har hört den minst 100 ggr.
Användarvisningsbild
av Funk
#1260196
Om man letar i statistiken så kan man få fram massor... och kan ibland lite bevisa vad man vill.. :-)
Ur ett strikt egoistiskt perspektiv: När jag tog körkort och började köra bil sent 1982 kostade soppan för första gången över 4kr/l. Idag ligger den på 15.35 lokalt här idag (Göteborg, med 10 öres kortrabatt).

Jag körde på den tiden en Volvo 142 automat , vilken glatt tog en liter per mil, och väl över det om man hade bråttom eller körde i stan mycket. För enkelhetens skull säger vi 1l/mil a' 10 kr (kompenserat)

Nu kör jag nya V40 med bättre prestanda, komfort och säkerhet. Privat kör jag en D2 diesel aut. på 0,6 l/mil vilket är ett lite högt snitt beroende på extremt mycket korta körningar och ett frekvent bruk av värmare i vintras . Men vi skall inte vara petiga även om värmare inte fanns i min gamla 142. Det ger en kostnad för bränsle på 9,20/ mil idag. Kör jag bensinare i tjänsten så blir visserligen förbrukningen högre, men inte många centiliter på grund av att körmönstret blir mer "normalt".

Så med statistik kan jag visa att jag betalar runt 10% mindre nu än förr för drivmedel över ett trettiofemårigt bilkörande utifrån strikt personliga variabler. Kanske är det det som gör att folk inte tycker soppan är så dyr, och har man dessutom som jag gått från dåligt betald statsanställd till dåligt betald privatanställd ( ;-) ) under dessa trettiofem år så bidrar det väl subjektivt till att det känns som soppan är billigare...


Bara mina 25 öre...

/Thomas
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1260201
Funk skrev: ons 18 jul 2018, 08:42 Om man letar i statistiken så kan man få fram massor... och kan ibland lite bevisa vad man vill.. :-)
Ur ett strikt egoistiskt perspektiv: När jag tog körkort och började köra bil sent 1982 kostade soppan för första gången över 4kr/l. Idag ligger den på 15.35 lokalt här idag (Göteborg, med 10 öres kortrabatt).

Jag körde på den tiden en Volvo 142 automat , vilken glatt tog en liter per mil, och väl över det om man hade bråttom eller körde i stan mycket. För enkelhetens skull säger vi 1l/mil a' 10 kr (kompenserat)

Nu kör jag nya V40 med bättre prestanda, komfort och säkerhet. Privat kör jag en D2 diesel aut. på 0,6 l/mil vilket är ett lite högt snitt beroende på extremt mycket korta körningar och ett frekvent bruk av värmare i vintras . Men vi skall inte vara petiga även om värmare inte fanns i min gamla 142. Det ger en kostnad för bränsle på 9,20/ mil idag. Kör jag bensinare i tjänsten så blir visserligen förbrukningen högre, men inte många centiliter på grund av att körmönstret blir mer "normalt".

Så med statistik kan jag visa att jag betalar runt 10% mindre nu än förr för drivmedel över ett trettiofemårigt bilkörande utifrån strikt personliga variabler. Kanske är det det som gör att folk inte tycker soppan är så dyr, och har man dessutom som jag gått från dåligt betald statsanställd till dåligt betald privatanställd ( ;-) ) under dessa trettiofem år så bidrar det väl subjektivt till att det känns som soppan är billigare...


Bara mina 25 öre...

/Thomas
Det är ungefär ditt resonemang som brukar användas, men på större skala, när det pratas om att kostnaden för att köra bil är jämförbar eller lägre än förr.

Den genomsnittliga disponibla inkomsten har dessutom mig veterligen ökat lite mer än inflationen över tid.
Användarvisningsbild
av Funk
#1260206
Den genomsnittliga disponibla inkomsten har dessutom mig veterligen ökat lite mer än inflationen över tid.
Det har den säkert gjort en aning. Men framförallt så ändras så mycket över tid att man har svårt att jämföra.Skattereformer och avregleringar samt allmän kostnadsutveckling gör det svårt att jämföra över tid..
Det enda jag verkligen gnäller över som ökat oproportoneligt (IMO) är elpriser och nätavgifter... utöver det uppenbara prisracet på boende för dem som inte sitter still marknadsmässigt.


/Thomas
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 41

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]