Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kick96
#1260052
Hej.
Det är nu såhär att jag. Aa tar allt från början. Det startar med att jag inte får någon värme i bilen ( visst bra när det är varmt ) men det kommer kallare väder framöver. Igår kände jag på slangarna in i kupén fesljummna med full värme på.
Och sen kände jag på den övre slangen varm ok, och ser den nedre slangen den var kall hmm.. Står i normal arbetstemp dvs, rakt upp. Inget speciellt tryck i kärlet, tar inget vatten eller nått. Motorn är bytt för typ 1,5 år sen är vad jag vet just nu.
Kamrem och allt är bytt plus vatten pump, detta gjordes i februari i år, dock inte av mig, bilen har inte gått riktigt efter det, pga av att remmen satt fel någon kugg är åtgärdat nu. Men alltså ingen värma.
Några idéer ?? :-/ :-/ :-/ :-/
av MickeM
#1260056
Om motorn håller temperaturen ok, även i rådande värmebölja kan du utesluta vattenpumpen. Du har bra cirkulation mellan motor och kylare iaf.

Om motortemperaturen står normal på instrumentet kan du också utesluta termostaten.

Nedre kylarslangen ska vara kall/sval. Annars är du på gränsen till överhettning.

Att det skulle vara elektriskt med luftspjällen tror jag inte heller, eftersom slangarna till elementet är för kalla. (Enl dig)

Du har alltså med största sannolikhet igentäppt värmeelement med för dålig cirkulation igenom det.
Någon vattenkran finns inte, utan värmeregleringen sker via luftspjäll.
Dvs full fors genom elementet oavsett om du valt värme eller kyla i kupén.

Du kan testa att spola rent det, men använd bara rengöringsmedel för ändamålet. Absolut ingen kaustiksoda, för den är för stark och förstör.
Får du ingen bra cirkulation genom elementet återstår bara nytt element.
av kick96
#1260061
Oki jag får testa och se om det hjälper, provar bara med att köra vatten igenom först. och se om det kommer ut något. För det skulle vara bra om jag får far på elementet, för jag vill inte ha full kyla i kupén för det är inte bra för hälsan :)
av kick96
#1260150
Nu har jag spolat värme paketet utan något resultat, hade bra flöde igenom den tycker jag. Men vad som med hände var att jag fick den nedre kylarslangen varm, har även kollat så att jag har fått ut luft .
Men får bara en slang varm till värme paketet in ( går att hålla i ) och ut är svalare. ?!?! Dom andra går ej att hålla i. Jag ska försöka att kolla inne så att spjällen öppnar som dom ska.
av Rådlös
#1260161
Om du kollar din länk till Biltema, så står det Manualer och Dokument. Klicka på den. Där får du upp vad det innehåller. Det är en massa ord på Kemiska språket. Men om man följer Biltemas anvisningar om produkten så är det högst troligt att du kan använda den.
av MickeM
#1260178
Miljön kanske, men inte för aluminiumet.

Kört nått aluminium i diskmaskinen? Missfärgat!!

Men är elementet kört ändå så.....

Kör det inte i motorn bara, utan endast genom elementet i så fall.

Jag hade använt avsett medel, även om det kanske är samma sak för den kemiskt kunnige.
av Rådlös
#1260200
En liten kort upplysning: Maskindiskmedel består av just Natriumhydroxid = Kaustiksoda till största delen. Det finns lite annat också, men mest kaustiksoda.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]