Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoFinn
#1260175
Hej

Och förlåt min dåligt svenska, men jag tror att ni förstår det bättre som jag skulle skriva finska ;-)

Jag har problem med min V70 D4 år 2014 aut. växel.

Efter olja byte den elektronik olja sensor i bilens kördator visar MAX och allt är bra. Det tar några månader och varje gång jag kollar olja level det visar MAX (mellanrum 500km). Sedan plötsligt den hela linjen från MIN-MAX skalan försvinner och kördator börjär ser olja level är låg. Ändå kördator ber inte att tilläggä oljan...

Volvo Verkstad i Finland bytte den sensoren och kontrollerade olja level rätt. Par månader gick bra igen men nu är det samma sak. Bil ber inte mer olja men olja sensor berättär att olja level är låg och linjen från skalan är försvunnit.

Man har berättades att de här är normal till några Volvo bilen som är års 2014-2015 D4 motorn, men ingen vet hur man fiksar det...

Kan du hjälpä i den här Forum?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1260210
Hyvää päivää! (Och det där var en stor del av mina finskakunskaper, så vänta inte på mer)

Jag har en 2012:a, och där finns det flera olika steg på skalan. Men jag har tidigare hört från andra här att senare modeller har bara två lägen på sensorn, fullt och lågt. Fast skalan ser ut som tidigare, för att det "ska se bättre ut" i insrumentet, eller vad nu anledningen kan vara. Så med en sådan bil är det som du säger, antingen fullt eller ganska lågt, fast ännu inte panik (inte dags att fylla på än).

Hoppas du begriper min svenska.
Användarvisningsbild
av VolvoFinn
#1260229
Kiitos vastauksesta! :-D (Tack för svaret!)

Jag förstår vad du menar! Det är en intressant sak, om det där det som orsakar problemet.

Jag vet att olja sensor har bytat en gång inom tidigare ägare, men jag vet inte värför. Det var Volvos inbjudan att byta det i alla fall.

De säger i Volvo Finland att det är den samma sensoren som meddelar när man måste tillägga oljan. Det stämmer nu vad du skrivade, att sensoren fungerar men skalan är inkorrekt i instrumentet.
av Dieselvolvo
#1260325
Har själv haft problem med min v70 D4 -14....räknade ut att med tanke på hur mycket olja bilen begärde, så drog den 1,07 dl/100 mil....vilket i mina ögon är ganska så mycket för en bil som då hade rullat 9000 när det började. Gjorde service för runt 7, snart 800 mil sedan, och ingen varning alls än! Dock såg jag att nivån gick ner på Låg för en 100-150 mil sedan.
Man börjar ju fundera på om de antingen bytte oljesensor utan att säga något, eller att de fyllde på en halvliter extra med olja på servicen? Knepigt är de!
Användarvisningsbild
av VolvoFinn
#1260353
Om jag har förstått riktigt, mekaniker måste kontrollera olja level först med dator i olja byte och sen stämma det med bilens kördator. Om det är inte gjort riktigt kan det ge fel resultat. Låter knepigt! Någon har sagt att det är möjligt att ha en oljasticka (dipstick) på den här motoren också. Det fungerar visst!
Användarvisningsbild
av VolvoFinn
#1260734
apersson850 skrev: ons 18 jul 2018, 09:44 Men jag har tidigare hört från andra här att senare modeller har bara två lägen på sensorn, fullt och lågt. Fast skalan ser ut som tidigare, för att det "ska se bättre ut" i insrumentet, eller vad nu anledningen kan vara. Så med en sådan bil är det som du säger, antingen fullt eller ganska lågt, fast ännu inte panik (inte dags att fylla på än).
Vet du att är det här problemet i alla kördator modellen eller bara i den digital mätaren? Alla som jag vet har den helt digital versionen.
av Dieselvolvo
#1260824
VolvoFinn skrev:Om jag har förstått riktigt, mekaniker måste kontrollera olja level först med dator i olja byte och sen stämma det med bilens kördator. Om det är inte gjort riktigt kan det ge fel resultat. Låter knepigt! Någon har sagt att det är möjligt att ha en oljasticka (dipstick) på den här motoren också. Det fungerar visst!
Igår kom varningen! :-D 0,5l ville den ha....tryckte bort meddelandet, och sen dök det inte upp igen! Men slår ja ut de på milen denna gången, så drar den nu bara 0,77dl/100 mil.....alltså 0,3dl Mindre? mkt knepigt! Hur mycket drar en VEA "normalt"? Och drar volvos bilar av 17-18 års modeller också olja? vw har jag hört att de har haft väldiga problem med oljeförbrukning, och har därför fått byta kolvringar m.m i ett antal motorer....om de även har bytt ut den vattentunna oljan mot en tjockare låter jag vara osagt, men de ska visst ha varit den allt för tunna oljan som har varit problemet för många.
Användarvisningsbild
av VolvoFinn
#1260883
Volvo Sercive sade att normalt är 0,5 litre per 1000 km, men jag har också hört att en litre per 1000 km (är de 100 mil?) är alltså normalt. Någon säger att 0w-20 oljan är ”bara vatten” och kommer ut därför, någon säger att Mobil olja 0w-20 är bättre än Castrol och kommer inte ut så lätt, och någon säger att viss motorn delar går oval med tiden och befriar oljan... Så enkelt :bored:
av Leafs
#1260999
Dieselvolvo skrev: sön 22 jul 2018, 00:32
VolvoFinn skrev:Om jag har förstått riktigt, mekaniker måste kontrollera olja level först med dator i olja byte och sen stämma det med bilens kördator. Om det är inte gjort riktigt kan det ge fel resultat. Låter knepigt! Någon har sagt att det är möjligt att ha en oljasticka (dipstick) på den här motoren också. Det fungerar visst!
Igår kom varningen! :-D 0,5l ville den ha....tryckte bort meddelandet, och sen dök det inte upp igen! Men slår ja ut de på milen denna gången, så drar den nu bara 0,77dl/100 mil.....alltså 0,3dl Mindre? mkt knepigt! Hur mycket drar en VEA "normalt"? Och drar volvos bilar av 17-18 års modeller också olja? vw har jag hört att de har haft väldiga problem med oljeförbrukning, och har därför fått byta kolvringar m.m i ett antal motorer....om de även har bytt ut den vattentunna oljan mot en tjockare låter jag vara osagt, men de ska visst ha varit den allt för tunna oljan som har varit problemet för många.
Min D4 VEA 2016 har jag aldrig behövt fylla på mellan servicearna, serviceintervall cirka 2 000 mil. Detta borde väl hypotetiskt innebära att den drar maximalt 0.49 liter olja på 2 000 mil. En sådan förbrukning vore helt acceptabel i mina ögon. Bilen körs på Castrols "tunna" 0W20 olja. Diskuterade oljeförbrukning med "min PST" vid ett tillfälle. Han hävdar att VEA motorer överlag inte drar speciellt mycket olja, men att det förekommer exemplar med hög förbrukning. Han hävdar bestämt att hög oljeförbrukning beror på felaktig/allt för hård inkörning av motorn de första 200 milen när den var ny.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]