...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1259998
Jag förstår inte riktigt varför man ska irritera sig? Oftast när jag kör runt Sthlm ska jag ut till något shoppingcenter, MOS, Nacka, Skärholmen eller Haninge. Då lägger jag mig i högerfilen och följer trafikrytmen. Det gör mig inget om det går 15 km/h under skyltad hastighet för jag ska ju åka max 10-15 km på motorvägen dvs runt 10 min. Det är inte där jag förlorar tid, det är ju i trafikljusen vid slutet eller kö in på parkeringen. Om jag visste att det var samma visa mellan Sthlm och Gbg och jag ska köra 500 km så kanske jag blivit irriterad, men så fort man kommer en bit utanför stan är det ju 2 filer. Varför är det en självklarhet att man ska ligga i skyltad hastighet+ när det är så mycket bilar på vägen?
av Malmstroem
#1260003
Därför att E4 i Stockholm är en genomfartsled. Alla som kör där ska inte bara 10 km.

Det är därför bra om alla håller sig till de regler som finns för att öka framkomligheten. Även om det inte behövs för just deras skull.

Själv kör jag också oftast i högra filen i laglig hastighet.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1260005
EbbevonVolvo skrev:Det borde vara spöstraff och indraget körkort på den individen som kör om på insidan.

Känner du dej träffad borde du gått till höger för länge sen. (För att förtydliga, så håller jag alltså skyltad hastighet (eller lägre) i högerfilen, som är HELT tom, för att alla är upptagna med att drömma i vänster.

Joel: man bara ligger i vänsterfil, mil in och mil ut. Omkörning kanske pågår i deras värld, men det går inte att göra i samma hastighet som den man avser passera.

Men för att återgå från forumets favoritämne, moralpredikan.

Vad är det som gör att svenskar är så extremt dåliga på filhållning? Lär dom inte ut sånt på körskolorna? Jag fick klara besked om att använda högerfil till körning, vänster används vid köer och mycket tät trafik eller om man, gud hjälpe, behövde passera nån.
Mittfilen informerades det ej om, men jag bor i en liten stad så det är 20 mil till närmaste väg med tre filer, så man fick läsa sej till det i boken. Kanske är där problemet ligger?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1260008
frasse4 skrev: tis 17 jul 2018, 06:07 Jag förstår inte riktigt varför man ska irritera sig? Oftast när jag kör runt Sthlm ska jag ut till något shoppingcenter, MOS, Nacka, Skärholmen eller Haninge. Då lägger jag mig i högerfilen och följer trafikrytmen. Det gör mig inget om det går 15 km/h under skyltad hastighet för jag ska ju åka max 10-15 km på motorvägen dvs runt 10 min. Det är inte där jag förlorar tid, det är ju i trafikljusen vid slutet eller kö in på parkeringen. Om jag visste att det var samma visa mellan Sthlm och Gbg och jag ska köra 500 km så kanske jag blivit irriterad, men så fort man kommer en bit utanför stan är det ju 2 filer. Varför är det en självklarhet att man ska ligga i skyltad hastighet+ när det är så mycket bilar på vägen?
Problemet är att om du kör från tex Kungens kurva på E4/E20 upp mot Södra länken där det är 80 km/h får du inte ligga i höger körfält och köra om, trots att detta körfält är tomt. Samma sak tex mellan Hallunda och Södertälje.
Då måste du ut i vänster för att sedan gå tillbaka till höger igen, när maffian är ute och far... Däremot, när det blir 70 km/h får du glida förbi i höger körfält.
Du får även köra om till höger om höger körfält blir en avfartssträcka.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1260010
Ja, men mellan Kungens kurva och Älvsjö (där det blir 70) är det 3 km. Mellan Hallunda och Södertälje är det 12 km. Att åka 10-15 km/h långsammare förlorar man knappt nån minut på. Därför tycker jag inte det är något problem. Dessa sträckor är också ganska trafikerade.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1260011
Malmstroem skrev: tis 17 jul 2018, 07:30 Därför att E4 i Stockholm är en genomfartsled. Alla som kör där ska inte bara 10 km.

Det är därför bra om alla håller sig till de regler som finns för att öka framkomligheten. Även om det inte behövs för just deras skull.

Själv kör jag också oftast i högra filen i laglig hastighet.
Även om man ska igen stan är det bara trefiligt med >70 km/h mellan Södertälje - Älvsjö samt Järva krog - Upplands Väsby. Totalt 30 km...
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1260012
frasse4 skrev: tis 17 jul 2018, 08:36 Ja, men mellan Kungens kurva och Älvsjö (där det blir 70) är det 3 km. Mellan Hallunda och Södertälje är det 12 km. Att åka 10-15 km/h långsammare förlorar man knappt nån minut på. Därför tycker jag inte det är något problem. Dessa sträckor är också ganska trafikerade.
Det blir dock lite jobbigt i längden att ligga till höger och behöva bromsa för att någon ligger i 65 på en 80-sträcka eller 85 där det är 100...
Detta resulterar i slalomkörning när "man" håller lagstadgad hastighet och ska köra om någon: Ut till vänster och in igen till höger.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1260013
Det är dock ganska dålig respekt för skyltad hastighet på den sträckan, så redan i högerfilen ligger man 80-85 på 80-sträckan och närmare 90-100 i vänsterfil. Jag försvara inte mittfilsåkarna, såklart det är bäst om alla följer reglerna, men jag spiller inte min energi åt att irritera mig på det :-D
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1260043
TommyP86 skrev:
EbbevonVolvo skrev:Det borde vara spöstraff och indraget körkort på den individen som kör om på insidan.

Känner du dej träffad borde du gått till höger för länge sen.......
Jag är den som ligger i högerfilen. Vet inte varför du tror att jag är mittfilskörare. Du är tydligen då den som kör om i höger filen. :sick:
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 13

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]