- mån 16 jul 2018, 20:59
#1259949
Hej.
Jag har en Volvo V70XC från 1998 som jag har skruvat mer än vad jag har kört. Jag har renoverat bilen flera gånger då den alltid jävlas för mig. Men tjurig som jag är så ger jag inte upp. Bilen är en enorm komfortabel bil som är fyrhjulsdriven.
Bilen har läkt olja från både höger och vänster och ibland bensin också. I vintras när jag körde den gjorde jag först en kallstart och bilen bara rök vitrök så man nästan skämdes. Jag tänkte att nu har topplockspackingen gått sönder. Jag ställde av bilen och köpte en Mitsubishi Outlander som inte har någon utrustning än AC och elhissar och stolvärme. Problemfri bil faktiskt.
Nu när det är varmt och skönt så har jag hunnit med att åtgärda bränsleläkage på bilen, vilket var av ren tur att jag inte behövde montera ned bränsletaken, vilket är flera dagars skruvande för mig situation.
Topplockspackingen hade inte gått sönder och bilen ryker inte vit rök längre. Lambdasonden lyste då, men inte nu. Däremot ryker det lite vid grenröret på grund utav olja som har åkt upp och ur från ventilkåpa.
Hur som helst så har jag endast detta eviga svettiga oljeläckage som ständigt dyker upp på ventilkåpan.
Då är min fråga: Hur ordnar jag så der inte läker något mera?
Jag har varit upp med ventilkåpan flera gånger och limmat den riktigt bra. Ändå svettas det olja hela tiden som rinner ned på kamremens sida.
Jag har några bilder jag vill visa. På ventilkåpan kan ni se olja och vatten. Mest vatten då det är rätt så lättflytande. Där tändstiften sitter är det inge olja alls. Det har runnit olja på kamremens sida och därmed sprutat vidare till grenröret då det sitter en stor axel där som roterar.
Nu kanske ni ställer er frågan "varför inte bra limma om?".
Det är så att jag har gjort det flera gånger, ändå samlas det olja på ventilkåpan som rinner nedåt.
Jag har en Volvo V70XC från 1998 som jag har skruvat mer än vad jag har kört. Jag har renoverat bilen flera gånger då den alltid jävlas för mig. Men tjurig som jag är så ger jag inte upp. Bilen är en enorm komfortabel bil som är fyrhjulsdriven.
Bilen har läkt olja från både höger och vänster och ibland bensin också. I vintras när jag körde den gjorde jag först en kallstart och bilen bara rök vitrök så man nästan skämdes. Jag tänkte att nu har topplockspackingen gått sönder. Jag ställde av bilen och köpte en Mitsubishi Outlander som inte har någon utrustning än AC och elhissar och stolvärme. Problemfri bil faktiskt.
Nu när det är varmt och skönt så har jag hunnit med att åtgärda bränsleläkage på bilen, vilket var av ren tur att jag inte behövde montera ned bränsletaken, vilket är flera dagars skruvande för mig situation.
Topplockspackingen hade inte gått sönder och bilen ryker inte vit rök längre. Lambdasonden lyste då, men inte nu. Däremot ryker det lite vid grenröret på grund utav olja som har åkt upp och ur från ventilkåpa.
Hur som helst så har jag endast detta eviga svettiga oljeläckage som ständigt dyker upp på ventilkåpan.
Då är min fråga: Hur ordnar jag så der inte läker något mera?
Jag har varit upp med ventilkåpan flera gånger och limmat den riktigt bra. Ändå svettas det olja hela tiden som rinner ned på kamremens sida.
Jag har några bilder jag vill visa. På ventilkåpan kan ni se olja och vatten. Mest vatten då det är rätt så lättflytande. Där tändstiften sitter är det inge olja alls. Det har runnit olja på kamremens sida och därmed sprutat vidare till grenröret då det sitter en stor axel där som roterar.
Nu kanske ni ställer er frågan "varför inte bra limma om?".
Det är så att jag har gjort det flera gånger, ändå samlas det olja på ventilkåpan som rinner nedåt.
Bilagor
20180716_202806.jpg (487.38 KiB) Visad 2650 gånger
20180716_202828.jpg (649.9 KiB) Visad 2650 gånger
20180716_203722.jpg (586.54 KiB) Visad 2650 gånger
20180716_203815.jpg (480.26 KiB) Visad 2650 gånger
20180716_203846.jpg (499.95 KiB) Visad 2650 gånger
20180716_203915.jpg (482.48 KiB) Visad 2650 gånger
20180716_203941.jpg (655.77 KiB) Visad 2650 gånger
20180716_203928.jpg (503.58 KiB) Visad 2650 gånger
Volvo 740 -88 Såld
Volvo 740 - 88b Såld
Volvo 850 -92 Såld sedan krockad (inte jag)
Volvo XC70 I -98 Bruksbil.
Volvo 740 - 88b Såld
Volvo 850 -92 Såld sedan krockad (inte jag)
Volvo XC70 I -98 Bruksbil.