Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1259949
Hej.

Jag har en Volvo V70XC från 1998 som jag har skruvat mer än vad jag har kört. Jag har renoverat bilen flera gånger då den alltid jävlas för mig. Men tjurig som jag är så ger jag inte upp. Bilen är en enorm komfortabel bil som är fyrhjulsdriven.

Bilen har läkt olja från både höger och vänster och ibland bensin också. I vintras när jag körde den gjorde jag först en kallstart och bilen bara rök vitrök så man nästan skämdes. Jag tänkte att nu har topplockspackingen gått sönder. Jag ställde av bilen och köpte en Mitsubishi Outlander som inte har någon utrustning än AC och elhissar och stolvärme. Problemfri bil faktiskt.

Nu när det är varmt och skönt så har jag hunnit med att åtgärda bränsleläkage på bilen, vilket var av ren tur att jag inte behövde montera ned bränsletaken, vilket är flera dagars skruvande för mig situation.

Topplockspackingen hade inte gått sönder och bilen ryker inte vit rök längre. Lambdasonden lyste då, men inte nu. Däremot ryker det lite vid grenröret på grund utav olja som har åkt upp och ur från ventilkåpa.

Hur som helst så har jag endast detta eviga svettiga oljeläckage som ständigt dyker upp på ventilkåpan.

Då är min fråga: Hur ordnar jag så der inte läker något mera?

Jag har varit upp med ventilkåpan flera gånger och limmat den riktigt bra. Ändå svettas det olja hela tiden som rinner ned på kamremens sida.

Jag har några bilder jag vill visa. På ventilkåpan kan ni se olja och vatten. Mest vatten då det är rätt så lättflytande. Där tändstiften sitter är det inge olja alls. Det har runnit olja på kamremens sida och därmed sprutat vidare till grenröret då det sitter en stor axel där som roterar.

Nu kanske ni ställer er frågan "varför inte bra limma om?".

Det är så att jag har gjort det flera gånger, ändå samlas det olja på ventilkåpan som rinner nedåt.
Bilagor
20180716_202806.jpg
20180716_202806.jpg (487.38 KiB) Visad 2535 gånger
20180716_202828.jpg
20180716_202828.jpg (649.9 KiB) Visad 2535 gånger
20180716_203722.jpg
20180716_203722.jpg (586.54 KiB) Visad 2535 gånger
20180716_203815.jpg
20180716_203815.jpg (480.26 KiB) Visad 2535 gånger
20180716_203846.jpg
20180716_203846.jpg (499.95 KiB) Visad 2535 gånger
20180716_203915.jpg
20180716_203915.jpg (482.48 KiB) Visad 2535 gånger
20180716_203941.jpg
20180716_203941.jpg (655.77 KiB) Visad 2535 gånger
20180716_203928.jpg
20180716_203928.jpg (503.58 KiB) Visad 2535 gånger
#1259982
Oljelocket.. visst, men du borde se om det kommer ifrån den.

Hur är det ställt med vevhusventilationen?
Blir det övertryck i motorn?
Då trycker den ut olja överallt.
Skulle kunna förklara avgasröken också.

Oljerör till och från turbon?

Det läcker inte ifrån kamaxeltätningarna, VVT solenoid, eller VVT enheten?
#1259985
Finns egentligen bara 2 ställen den kan läcka på så olja hamnar under tändstiftkåpan, och det är oljelocket samt vevhusventilationen. Du nämner 'vatten', och då far tankarna mer åt vevhusventen än oljelocket.
Övrig olja... ptja, tämligen omöjligt att svara på genom bilderna, eftersom det är kladd överallt. Ta och tvätta rent hela motorn så ser du vart läckan kommer ifrån nästa gång.

Micke, någon vvt finns inte på -98or ;) (vilket även syns på bilderna)
#1259988
Ahh, det var ju en 1998 = ingen VVT, och avsaknaden syns på första bilden.
Så sant, så sant!

Tänkte mest i huvudet efter potentiella läckagemöjligheter.....
#1259992
Perra83 skrev: mån 16 jul 2018, 21:01 Byt packning på oljelocket.
Detta har jag inte tänkt på. Låter logiskt att det skulle komma därifrån.
MickeM skrev:Oljelocket.. visst, men du borde se om det kommer ifrån den.

Hur är det ställt med vevhusventilationen?
Blir det övertryck i motorn?
Då trycker den ut olja överallt.
Skulle kunna förklara avgasröken också.

Oljerör till och från turbon?

Det läcker inte ifrån kamaxeltätningarna, VVT solenoid, eller VVT enheten?
Jag hade en teori att det skulle kunna vara en ispropp som bildades av all kondens. När jag hade motorvärmare i så var det inga problem. Men så fort jag gjorde en kallstart så började motorn ryka.

Det är oljerör till turbon, men där har jag varit och bytt till nya packningar. Jag tror mer på ispropp och läkage på oljelock.

Det läker inte från kamaxeltätnningarna. Det har gjort, men jag har bytt dessa packboxar.
Lucif3r skrev:Finns egentligen bara 2 ställen den kan läcka på så olja hamnar under tändstiftkåpan, och det är oljelocket samt vevhusventilationen. Du nämner 'vatten', och då far tankarna mer åt vevhusventen än oljelocket.
Övrig olja... ptja, tämligen omöjligt att svara på genom bilderna, eftersom det är kladd överallt. Ta och tvätta rent hela motorn så ser du vart läckan kommer ifrån nästa gång.

Micke, någon vvt finns inte på -98or ;) (vilket även syns på bilderna)
Är inte den där svarta burken under insugningsröret vevhusventilationen?

Är jag behov av vevhusventilation?
#1259993
Kan jag rengöra motorn med varm diesel? Alltså tanka diesel i motorn och låta den gå ett tag.

En som jag känner gör så på sina bilar.

Edit:
En gång var det stopp i en oljekanal direkt under den där svarta lilla lådan. Då fick jag hacka upp hålet med en mejsel. Kokset hade satt igen som tjära.

Men undra om det kan vara stopp direkt från svarta oljelådan till luftburkens stora rör? Det sitter väll ju en elektrisk ventil där?

Ni kanske inte vet vad jag pratar om? Direkt innan turbon.
#1260016
Jag håller med!
Börja med att kontrollera om du får övertryck i motorn när den går. Lossa oljelocket och sätt engångshandske över tex. Blåser den upp =tät vevhusventilation som måste fixas.

Jag avråder från diesel. Det skulle hursom inte göra ett smack åt vevhusventilationen.
#1260034
Lucif3r skrev: tis 17 jul 2018, 04:21 Det sitter en förvärmingsventil på insugsröret till turbon, ja. Och denna kladdar igen sig rätt fort.

Om du hade så mycket koks i hålet vid oljefällan så lär du ju rengöra hela kanelen, dvs ta bort tråget och allt vad det innebär.
Detta var tidigare. Jag har tagit bort kokset vid oljetråget för ett år sedan.

Vad är denna förvärmningsventil till för?

Varför måste det bli så här? Kan man inte bara ta bort EGR-funktionen?
MickeM skrev:Jag håller med!
Börja med att kontrollera om du får övertryck i motorn när den går. Lossa oljelocket och sätt engångshandske över tex. Blåser den upp =tät vevhusventilation som måste fixas.

Jag avråder från diesel. Det skulle hursom inte göra ett smack åt vevhusventilationen.
Jag ska detta det.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]