...

Moderator: Moderatorer

#1259396
Jag tillhör den grupp bilister som slaviskt följer de angivna hastigheterna som skyltas på våra vägar. Det verkar som det endast är jag samt en minoritet av bilisterna på våra vägar som gör så. Kanske det är tid att ta bort alla hastighetsskyltar då respekten för dem är nästan obefintlig. Vad vet jag ?
#1259401
Det är rent krasst så att man räknar med viss bristande regelefterlevnad när man sätter hastigheten. De flesta vi ju ändå inte köra allt för mycket för fort. Det går ju fortfarande betydligt långsammare än om det varit fri fart.

Sen kompletterat med kameror på platser där det är särskilt riskabelt att köra fort ofta vid korsningar eller dålig sikt.
#1259404
Jag är också en av dem som följer hastighets gränserna sånär som på nån km.
Ang kameror så ser man en del som sitter på långa raksträckor i nedförsbacke med bra sikt och det tycker jag e idioti då farthållare tom kan åka lite för fort på ett sånt ställe.


/M
#1259405
Följer bara hastighetsreglerna väldigt noga vid 30 - 60 km/h pga tätort och boende men inte ute på rullande landsväg där det kan rulla på i dubbla skyltade farten beroende på trafiken för stunden.Med motorcykeln kan man också testa vilka kameraskåp som fungerar.På en sträcka med sex skåp var det inget som fungerade trots att min fart var raketsnabb.Annars brukar ju trafikanter bromsa som f_n vid kameraskåp för att sedan gasa på igen.
#1259445
volvoc70cab skrev:Jag tillhör den grupp bilister som slaviskt följer de angivna hastigheterna som skyltas på våra vägar. Det verkar som det endast är jag samt en minoritet av bilisterna på våra vägar som gör så. Kanske det är tid att ta bort alla hastighetsskyltar då respekten för dem är nästan obefintlig. Vad vet jag ?
Jag följer trafikrytmen i den mån det går
Skolor och vägarbeten respekteras såklart.

Men jag kör inte slaviskt 50. 80 90 100 osv
#1259446
SRT skrev:Följer bara hastighetsreglerna väldigt noga vid 30 - 60 km/h pga tätort och boende men inte ute på rullande landsväg där det kan rulla på i dubbla skyltade farten beroende på trafiken för stunden.Med motorcykeln kan man också testa vilka kameraskåp som fungerar.På en sträcka med sex skåp var det inget som fungerade trots att min fart var raketsnabb.Annars brukar ju trafikanter bromsa som f_n vid kameraskåp för att sedan gasa på igen.
Du har ju en fördel mot oss bilister.
#1259447
Derank skrev:
SRT skrev:Följer bara hastighetsreglerna väldigt noga vid 30 - 60 km/h pga tätort och boende men inte ute på rullande landsväg där det kan rulla på i dubbla skyltade farten beroende på trafiken för stunden.Med motorcykeln kan man också testa vilka kameraskåp som fungerar.På en sträcka med sex skåp var det inget som fungerade trots att min fart var raketsnabb.Annars brukar ju trafikanter bromsa som f_n vid kameraskåp för att sedan gasa på igen.
Du har ju en fördel mot oss bilister.
... men på hojen så lever man också lite sämre rent olycksstatistiskt bland andra trafikanter när jag inte har något skyddande chassi runt mig (även om jag klarat mig bra i mer än trettio år nu men inte heller kör i trasiga jeans som på filmen nedan).Men det är ju klart roligare och lättare att ta sig fram och så får man ju en massa frisk luft också ha ha ... Nummerplåtsfrågan fram hade gått att lösa om man velat när man t ex i delar av Indien har en klistrad lapp på framskärmen.

#1259455
volvoc70cab skrev:Jag tillhör den grupp bilister som slaviskt följer de angivna hastigheterna som skyltas på våra vägar. Det verkar som det endast är jag samt en minoritet av bilisterna på våra vägar som gör så. Kanske det är tid att ta bort alla hastighetsskyltar då respekten för dem är nästan obefintlig. Vad vet jag ?
Kör du då efter GPS-hastighet? Kan tycka det är lite jobbigt om man kommer ikapp nån på 80-väg som kanske ligger i 74km/h och nästan försöker göra det svårt att köra om då de tror att de ligger i 80km/h och inte vill att nån ska köra fortare.

Jag kör skapligt snällt.. Lite moms på hastigheten på landsväg och motorväg, men stör mig inte så mycket på om nån annan vill köra snabbare, eller saktare, så länge beteendet är vettigt. Har en liten tanke kring att ju längre ifrån hastighetsgränsen man kör desto större hänsyn får man ta till andra trafikanter som kör lagligt. Även då om man vill köra en bit under hastigheten kan det vara fint att försöka ta hänsyn till de som vill köra närmre den lagliga hastigheten. :)
#1259463
SRT skrev: fre 13 jul 2018, 10:16 Följer bara hastighetsreglerna väldigt noga vid 30 - 60 km/h pga tätort och boende men inte ute på rullande landsväg där det kan rulla på i dubbla skyltade farten beroende på trafiken för stunden.Med motorcykeln kan man också testa vilka kameraskåp som fungerar.På en sträcka med sex skåp var det inget som fungerade trots att min fart var raketsnabb.Annars brukar ju trafikanter bromsa som f_n vid kameraskåp för att sedan gasa på igen. Ja speciellt som en del lägger sig 20-30 km/h under gällande hastighet. Blir väldigt ryckigt

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]