Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1259174
Köpt bilen beg av privatperson, efter två veckor skulle jag starta bilen men det klickar bara i ett relä under handskfacket. Då jag står långt hemifrån och utan verktyg är jag tvungen att ringa bergaren..

Verkstadsbesök 1
Man konstaterat felkod från ”bromsljuskontakt”, byter denna och fakturerar 4000kr vilket känns i överkant. De berättade att bilen inte startar eftersom säkring nr 15 under handskfacket dragit.
Jag hämtar bilen och samma fel sker igen inom en dag...

Verkstadsbesök 2
Eftersom bilia utlovade att samma person skulle felsöka vidare för han redan har koll lämnar jag in på kista verkstaden men tydligen stämde det inte för det visade sig att en annan tog över som inte ens hade koll på symptomen.. Han meddelade ändå att de kollar kretsschema och att det med all säkerhet sitter ett fel mellan bromakontakten och bromsljuset. Han bytte glödlamporna och skulle felsöka kabeln mellan så det inte var några fel men när jag hämtade bilen hade han bytt två kabelstammar och fakturerat ytterligare 10.000kr. De hade även provkört en massa utan att felet uppstått igen så jag betalade och hämtade ut bilen trots det kändes väldigt dyrt och dåligt för en biliaverkstad och ett så till synes enkelt fel...
Det tog oss 25 minuter att återkalla felet och ytterligare 15 minuter för säkringen att poppa igen.. Vid det här laget börjar man förlora sömn över hur dåligt hanterat ärendet i mina ögon varit, inte borde man väl på en auktoriserad volvoverkstad, på en bil av årsmodell 2011 behöva byta del efter del för att lyckas hitta ett fel? Funkar inte felkodsavläsaren och var är rutinen och erfarenhetsåterföringen??

Verkstadsbesök 3
Jag ringde och bråkade och nämnde att jag vill reklamera de felsökningar och åtgärder jag köpt för 14000kr men det får vi väl se hur det blir med.. Bilen står och dammar på verkstaden och ”han som kan el” är tydligen på semester.

Tankar?
#1259194
Tråkig start på bilägandet och sura pengar.

Hur ser det ut med Bilia och upplägget med "personlig servicetekniker", är det något som inte följs?

Hur ser det annars ut med ansvar för personalen, vem ansvarar serviceteknikern för? Tänkte att det kanske går att lyfta en nivå.
#1259200
Jag hade inte heller världens bästa förtroende för Bilia tidigare.
Dyra, dryga och dåligt kundbemötande...
Men så hände något, åtminstone på en del av en anläggning! Hittade en riktig klippa till PST här i Nacka.
Inga problem tycks vara omöjliga längre. :-) Men det gäller att hitta rätt person, det är inte lätt. Tvärt om!
Men på säljsidan har dom mycket att jobba med, både i Nacka och på andra anläggningar. Där består drygheten och avsaknaden av bra kundbemötande.
#1259250
Agon skrev: tor 12 jul 2018, 10:36 Tråkig start på bilägandet och sura pengar.

Hur ser det ut med Bilia och upplägget med "personlig servicetekniker", är det något som inte följs?

Hur ser det annars ut med ansvar för personalen, vem ansvarar serviceteknikern för? Tänkte att det kanske går att lyfta en nivå.
Jag fick bogsera bilen till kista då den havererade norr om stan trots att jag bor på södra sidan. Jag lämnade dock in där igen då jag fick veta att det är mycket bättre att han som startat felsökningen fullföljer den, men eftersom det inte ens visade sig sant att han fortsatte undrar jag vem detta krångel egentligen var bättre för?

Jag kommer nog kriga ganska mycket och självklart lyfta det en nivå när de lyckats åtgärda det men de menade nog på att det är så här man gör när man felsöker på bilia när jag ifrågasatte arbetsmetoden att byta en del i taget och skicka ut bilen..
#1259315
sibo skrev:
Agon skrev: tor 12 jul 2018, 10:36 Tråkig start på bilägandet och sura pengar.

Hur ser det ut med Bilia och upplägget med "personlig servicetekniker", är det något som inte följs?

Hur ser det annars ut med ansvar för personalen, vem ansvarar serviceteknikern för? Tänkte att det kanske går att lyfta en nivå.
Jag fick bogsera bilen till kista då den havererade norr om stan trots att jag bor på södra sidan. Jag lämnade dock in där igen då jag fick veta att det är mycket bättre att han som startat felsökningen fullföljer den, men eftersom det inte ens visade sig sant att han fortsatte undrar jag vem detta krångel egentligen var bättre för?

Jag kommer nog kriga ganska mycket och självklart lyfta det en nivå när de lyckats åtgärda det men de menade nog på att det är så här man gör när man felsöker på bilia när jag ifrågasatte arbetsmetoden att byta en del i taget och skicka ut bilen..
För några år sedan hände samma sak mig. Dom felsökte och bytte grejor, vilket inte hjälpte. Till slut hittade dom ett litet "skitfel" som det kostade runt 200 kronor inklusive arbete. Då bad jag dom att ta bort och sätta tillbaka allt dom bytt som inte hade hjälpt, och att dom fick ta arbetskostnaden också. Jag sa att Ni felsökte och sagt att det var detta som skulle bytas. Inte jag. Dom gjorde, enligt mig, det rätta och tog smällen. Så du ska definitivt klaga.
Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]