Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Agon
#1259168
Har vid tankning inte förstått vart jag skall göra av tanklocket på min XC60. Tanklocket hänger som bekant i en gummisnodd men förstår inte ifall det finns någon snillrik lösning på hur man faktiskt skall placera locket under själva tankningen.

Hur gör man? :-/
#1259230
På tidiga XC60 finns det inget, man får helt enkelt hänga snodden över låset på luckan. Funkar, men inte så premium. Kanske fixade man detta på senare årsmodeller men jag är inte säker.
#1259235
Jag har en speciell anledning att placera locket i själva pumphandtaget. Jag tankar alltid E85. Av en tokig och överreagerande stollig (känd) anledning kan man inte (alltid) låsa pumphandtaget i "öppet" automatläge på E85. Alltså så det flödar fritt i handtaget och stänger själv av när det är fullt i tanken. Man drar i "avtryckaren" i handtaget och sätter locket där. Inga stelfrusna händer på vintern eller oljesmutsiga händer närsomhelst och tanken blir full och pumpen stannar rätt.
Jag har även sett att man kan sätta en snusdosa där, men jag snusar inte.
#1259237
Perra83 skrev: tor 12 jul 2018, 08:55 På V60 finns i alla fall ett litet uttag i gångjärnet som locket passar i.
P2orna har en liten krok på insidan av luckan där man kan hänga locket i kanten.

Känns ju väldigt opremium om det skulle saknas nåt motsvarande.. Borde ju vara en smal sak att limma fast nåt eget på luckans insida iofs.


Smart med tankpistolen. Stör mig som. Fasen varje gång jag varit utomlands och spärren saknats..
#1259243
Agon skrev:Har vid tankning inte förstått vart jag skall göra av tanklocket på min XC60. Tanklocket hänger som bekant i en gummisnodd men förstår inte ifall det finns någon snillrik lösning på hur man faktiskt skall placera locket under själva tankningen.

Hur gör man? :-/
Vad menar du med placera det hänger ju där det hänger. Medans man tankar. Vill du lägga bort det får du väl klippa snodden
#1259245
Perra83 skrev:På V60 finns i alla fall ett litet uttag i gångjärnet som locket passar i.
Finns en hållare i locket, men förstår inte riktigt hur den ska sitta. Lägger den mest på för den passar inte jättebra.
#1259247
Derank skrev:
Agon skrev:Har vid tankning inte förstått vart jag skall göra av tanklocket på min XC60. Tanklocket hänger som bekant i en gummisnodd men förstår inte ifall det finns någon snillrik lösning på hur man faktiskt skall placera locket under själva tankningen.

Hur gör man? :-/
Vad menar du med placera det hänger ju där det hänger. Medans man tankar. Vill du lägga bort det får du väl klippa snodden
Jag funderade på ifall den "bara" skall hänga i snodden under tankning eller ifall det faktiskt finns något vanligt fäste. Som någon tidigare nämnde så känns det inte så "premium" att ha den hängandes i en snodd så trodde jag missat fästet helt enkelt.

Har tidigare aldrig haft någon snodd utan nog mest haft ett fäste på insidan av tanklocket där jag kunnat fästa locket under tankningen.
#1259263
Den bästa lösningen hade varit ett fast lock på insidan av tankluckan, som sluter tätt mot tankröret när luckan stängs.
Bla Renault har haft detta i mer än 15 år...
Ett lock som skruvas fast känns lite 50-tal.

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]