mf135 skrev: ↑ons 11 jul 2018, 23:52
Ingen som har seriösare synpunkter på växelpunksstyrningen?
Några synpunkter kan du visst få:
-Det stör mig att lådan går på 3an eller 4an när man rullar utan gas i låg fart (30-40 km/h) i Comfort. Jag går ibland in och växlar ner för få lite motorbroms när man närmar sig korsningar.
-I min jobbpendling (tät infartstrafik) är Comfort ofta snålare än Eco. Coasting och viss bromsning blir tydligen inte snålare än motorbromsningen i Comfort.
-Vid snabba omkörningar i Comfort hänger den kvar på växeln ett bra tag efter att man släppt upp. Det har väl att göra med Polestar-mappningen kan man tänka. Teknikens Värld skrev följande om en XC60 T6 Polestar:
"I det vanliga Comfort-läget justeras utläggsreaktionen vid ungefär halvgas och växlingspunkterna skärps från knappt trekvarts gaspådrag. I Dynamic-läget justeras gaspådrag redan från start, växlingspunkter ligger generellt på högre varvtal än basvarianten och funktionen Curve Hold förhindrar uppväxlingar i kurvor. Om man snabbt lyfter av gaspedalen – Fast Off – triggas drivlinan till att ligga kvar längre på vald växel. Brake Shift-nivån är också lyft, nerväxling sker då tidigare vid inbromsning."