Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1259129
V70_2005 skrev:
EbbevonVolvo skrev: ons 11 jul 2018, 20:46
Xanthopteryx skrev:Inte bestämt mig än hur mycket sladd och hur den skall placeras än. Fixade för någon vecka sedan.
20180711_120048.jpg
Du vet att det där inte är en godkänd koppling, hoppas jag.
Vad är problemet? Lampsladd borde vara ok då uttaget är lågt avsäkrat.
En flat eurokontakt får aldrig övergå till "runda brunnar". Kom ihåg att 230 Volt är en dödlig spänning, oavsett av säkringen. Sladden i sig är godkänd. Du kan inte heller köpa en flat eurokontakt "lös", utan den har alltid ett sladdställ med sig.
av Xanthopteryx
#1259161
Jag har inget val då alternativet hade varit att bara sätta en schuckohona (istället för nu tre) då datorn kräver schuko.
Sladden kommer ändå aldrig användas på annan plats. Det störiga är att syrran också har en Lenovo (fast annan modell) och hon har euro på sin väggklump.

Självklart är 230V obra att få i sig (det känns - jag har ofrivilligt provat i handen/fingret, precis som ett blixtnedslag känns - det har jag också lyckats prova i händerna) och notera att jag har ojordad hona så inga delar som ens av misstag skulle vara strömförsörjande går att komma åt. Rätt fånigt att de inte satt en schuko från början tycker jag. Och dumt att det inte finns USB också (vilket jag förstått skall finnas på årsmodell -19?).

Tidigare kunde man köpa lösa euros vilket jag tyckte var oerhört bra. Mycket användbart i vissa situationer. I dag skall ju allt vara kapslat till förbannelse så går ju inte att anpassa efter eget behov och det blir mer slit och släng då man inte ens kan reparera skiten. Resursslöseri.
av mf135
#1259182
Intressant fråga det där med godkänt, är det 115+115V i uttaget med bilens nolla i mitten? En del datorutrustning har ju PE ledare.
Användarvisningsbild
av Maqqann
#1259196
Xanthopteryx skrev:Hur menar du nu?
Det är ett ojordat 230V-uttag i bilen, 50Hz, sinusvåg. Som väggen alltså, fast med lägre effektuttag.
Olika sätt att plocka ut samma spänning. +115 och -115 som tillsammans skapar en ac-spänning på 230V. Hemma i huset har du alltid en nolla och en fas men hur bilen konverterar spänningen skulle vara intressant att veta.

I våra elstationer där vi har hjälpspänningen från batteripaketen på 110Vdc är det +55 och -55 med högohmig nolla i mitten.

Bilar kör väl med 0 och +12Vdc. Kan man köra samma nolla och konvertera upp plusspänningen?

Tapatalking with Samsung S8




av Xanthopteryx
#1259206
Det är nog som vilken inverter som helst av lite kvalitet, som den jag har i UPS:en hemma också. Den ger ju 230V 50Hz oavsett om den går på vägg eller batteri (faktiskt stadigare på batteri då den på vägg tillåts fluktuera mellan vad man har ställt in, normalt i krokarna av 210-250V). Egentligen gör man ju allt detta i vissa vägguttag också - likströmskabel används ju på sina håll och växlas sedan om till växelström och rätt spänningsnivå.
Nollan behöver väl inte vara samankopplad med bilens nolla?
av V70_2005
#1259248
Runda eller platta brunnar i bilen har väl inga skillnader i risk. Skulle man ta in den och koppla in 2000w på ett 10A uttag däremot kan jag tänka mig att det blir farligt. Jag är lite osäker på problemet men antar att det är effekten inte en euro och sladden (mindre diameter?) tål.

Inga som gjort någon fast installation av USB i bilen?
av Xanthopteryx
#1259251
Generellt så har euro en märkström på 2,5A, och så mycket får man aldrig ut ur bilen. Frågan är dock varför den bara är på 2,5, om vi förutsätter samma kabelarea som en schuko. Det är ju liksom inget speciellt annars.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1259347
V70_2005 skrev:Runda eller platta brunnar i bilen har väl inga skillnader i risk. Skulle man ta in den och koppla in 2000w på ett 10A uttag däremot kan jag tänka mig att det blir farligt. Jag är lite osäker på problemet men antar att det är effekten inte en euro och sladden (mindre diameter?) tål.

Inga som gjort någon fast installation av USB i bilen?
Alla apparater som har en platt eurokontakt ska vara dubbelisolerade. Det är inte kravet med jordade apparater. Därför är det större risk att en apparat som har jordad kontakt och inte ansluts till ett jordar uttag blir spänningsförande.

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]