Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av respiratorlös
#1259022
Hej
Jag har kunnat köra runt 40-45 mil innan lag behöver tanka (40-45L) men helt plötsligt dog bilen vid 32mil jag trodde någon slangat bilen (för jag fick lite förvarning).
Men när jag åkte och tankade gick det bara i 29 liter.
efter och kikat på forumet antar jag att det är tank pumpen som lagt av...
Hur felsöker man detta?
finnes tankpump som reservdel?
Några bra tips välkomna.

740 -89 b230 42000mil
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1259027
respiratorlös skrev: ons 11 jul 2018, 09:58 Hej
Jag har kunnat köra runt 40-45 mil innan lag behöver tanka (40-45L) men helt plötsligt dog bilen vid 32mil jag trodde någon slangat bilen (för jag fick lite förvarning).
Men när jag åkte och tankade gick det bara i 29 liter.
efter och kikat på forumet antar jag att det är tank pumpen som lagt av...
Hur felsöker man detta?
finnes tankpump som reservdel?
Några bra tips välkomna.

740 -89 b230 42000mil
Går bilen att starta efter tankningen?

Testa detta, som stod på Skruvat.se:
Dog bilen plötsligt, helt utan förvarning? Vrid på tändningen och be en vän lyssna bak vid bränsletanken.
Hörs inte ett surrande ljud är det med stor sannolikhet bränslepumpen som gått sönder.


Pumpen finns som reservdel, bla på Skruvat och hos Mekonomen.
av NilsO
#1259039
Fel på tankpumpen brukar inte göra så att bilen stannar när den väl är igång. Däremot blir den svårstartad när nivån är låg.
av respiratorlös
#1259042
jag använde reserv dunken
Den fick mala en stund men sen hoppade den igång och har gått normalt.
Den startar på första varvet motorn gör, fullgas eller tomgång är heller inga problem
en annan konstig grej e att jag aldrig kan tanka 60L utan det börja "möa" på fulgas efter 40-45 L eller mil.
Kan påfyllnings röret hamnat fel (kommer inte i håg om jag bytt på denna eller förra 740:n)
Användarvisningsbild
av frasse4
#1259092
Om det är problem med tankpumpen brukar huvudpumpen börja väsnas när man kommer ner mot 1/3 tank.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1259406
Det hörs nog inte inne i bilen. En gång när jag skulle tanka min 745-a så lät jag motorn vara igång, lampan hade lyst ett tag och jag räknade med att få i drygt 55 liter. Det gick på drygt 60 liter!!!!! När jag öppnade dörren så lät det väldigt om huvudpumpen men det tystnade när jag fått i typ 2 liter. Det skulle jag förmoda är samma ljud som det är när tankpumpen lagt av och huvudpumpen "kämpar förtvivlat" med att få upp rätt bränsletryck
Användarvisningsbild
av frasse4
#1259545
På min 240 hördes det väldigt tydligt i bilen, då visste man att det var dags att tanka :). Jag körde också slut på soppen en gång, eller bilen blev slangad och jag chansade på att komma till macken. Soppan tog slut 100 m innan och jag rullade in på macken och då lät nog pumpen liknande vill jag minnas. Det senare inträffade efter att jag bytt tankpumpen...

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

Bullerbyn Skickat från min SM-G970F via Ta[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]