Dags för en uppdatering!
Har gjort service på bilen och bytt alla filter (ok, inte kupefiltret än men det kommer) samt bytt olja och tändstift.
Ni som kollar runt på forumet kanske har sett att jag hade bekymmer med att oljetryckslampan blinkade till. Jag mätte upp att 3 liter olja var kvar i motorn (!), funderar på om det är läckage någonstans. Har sett att det droppar olja men det är från en slang från servopumpen, vid den klassiska klämhylsan.
Vid byte av tändstift så är laddtrycksröret i vägen, men det är bara att lossa två bultar så går det att skjuva undan.
Två av mina tändstift hade olja på gängorna, elektroderna såg dock ok ut så jag antar att det inte är någon större fara.
Kan vara från när det var olja runt tändspolarna.
En glad överraskning var att jag hittade min momentnyckel i gömmorna.
Så nu dras alla bultar och gängor enligt angivet moment!
Nytt fint luftfilter
Bränslefiltret var lätt att byta, men.. det hjälpte inte att rycka säkringen för pumpen och lätta trycket via ventilen innan filtret. Det skvätte och rann ut lite bensin ändå.
Det syns inte så bra på bilden men det såg ut som bensinen som rann ur filtret var "skitig". Men men, nu är det bytt.
När oljefiltret skulle bytas så hade jag införskaffat en speciell adapter som passar på hylsnyckeln och sen på filterbehållaren. Men det hjälpte inte en millimeter, behållaren satt som limmad. Försökte med handkraft men det var helt stumt, höll på att bryta händerna.
Det slutade med att jag fick låna ett hemmagjort specialverktyg bestående av en delad bult med ett spännband genom. Man la spännbandet runt filtret och vred på bulten med hylsnyckeln och simsalabim så kom den där "knäcken" som gjorde att jag kunde skruva bort behållaren för hand.
Jag har gjort två grejer till med lite bussningar också, mest för att testa skillnaden.
Det ena är inlägg till bussningarna i subframen.
Det skulle följa med lim eller liknande men det gjorde det icke! Så jag köpte silikonfett och det funkade bra vid monteringen. Däremot behövde jag pressa in dem sista biten med domkraften och en lämpligt stor metallplatta.
Främre:
Bakre:
Jag trodde först att det skulle i två stycken fram och två stycken i bak, alltså på bakaxeln någonstans.. men alla fyra sitter såklart i fram på bilen.
Det tog dock en stund innan jag förstod det så jag hann skruva ner en del saker på bakaxeln.
Bulten på bussningen vänster bak såg ut såhär:
Man ska ha på locktite på de långa bultarna vid återmontering men jag byter hellre ut denna.
Det är alltså dessa hålrum som ska fyllas. Alla mina fyra bussningar var ok, inte spruckna eller trasiga, i annat fall måste de bytas ut först.
Sen så provade jag att montera fjäderbensförstärkning.
Det skakar en del men jag ska prova lossa alla bultar, starta motorn och dra åt bultarna. Detta ska tydligen reducera en del skakningar.
Får skriva en utvärdering längre fram om hur det känns.
Ja, vad mer då..
Hjullager höger bak måste bytas. Det var den sida där bromsoket låg på, jag gissar på att lagret tog stryk på grund av detta.