Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av monza
Go´kväll.
När ett bromsok kärvat ihop p.g.a. att tidens tand knaprat sönder gummidamasken vilket nog är den vanligaste orsaken till att ett ok lägger av, köper ni en renoveringssats o renoverar eller köper ni ett nytt ok?
av Provocative77
Förr fixade jag själv. Sedan en dag när mina bromsar gjort att vi fick avbryta vår resa för att ta en paus medan skivorna kyldes så kollade min sambo på Biltemas sida. Efter det har jag aldrig mer renoverat ett ok.
Den summan Biltema tar är så löjlig att man kan byta varannat år bara för att ha snygga bromsdetaljer, synliga genom fälgen.
av monza
Lite så jag resonerar också även om oken blivit dyrare på senare år, 900:- st.

Nytt bromsok är köpt hos Biltema.
av Stefan62
När man ändå försöker sig på att renovera ett bromsok - hur mycket ska "kolven" röra sig om man trycker ihop den med polygrip?

Om man byter bromsoket till ett nytt - räcker det då att skruva på bromsslangen och sedan "lufta" lite?
av MickeM
Kolven skall glida lätt. Med fingrarna går inte, för du har ett hydrauliskt motstånd när vätska ska pressas tillbaka.

Grejen är att kolven skall glida lätt även när den är varm/het.
Den kan glida ok kall, och luras, men varm har den expanera så den går tungt.
Det missar många.

Jag har renoverat ok, men det har misslyckats en gång.
Då brast kolvtätningen, och som tur var under provbromsning med full kraft, och inte i trafik.
Jag fick en ny sats under förevändning tillverkningsfel, och under nästa provbromsning brast det ANDRA oket.
Ytterligare en ny sats, och sen höll det. Men alltid en olustig känsla i den bilen sen.
Nu var det sannolikt fel på satserna.

Men jag byter också kompletta ok numera, eftersom dom inte kostar skjortan, det får fortare, inget trassel med luftnipplar som sitter fast osv...

Och ja.
Byt ok, och lufta.
Var frikostig med bromsvätskan så den blir ny hela vägen från koppen. (Samla upp den. Inte ut på marken)
Jag har faktiskt sugit ur så mycket gammal vätska jag kunde ur koppen innan och återfyllning innan lutningen, bara för att få fräscht överallt.

Kolla bromsslangen noga, och byt den samtidigt om du är det minsta tveksam
Dom kostar inte mycket heller.
av Stefan62
Tack för svar!

Jag antar att man byter bromsvätskan på så sätt att alla slangar lossas?

Hur mycket bromsvätska rymmer hela systemet?
Användarvisningsbild
av drlecter
Du har en luftnings-nippel på bromsoket. Det är den man luftar ur med och använder när man byter bromsolja. Slangarna ska sitta fast.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

av MickeM
Jag vet inte exakt hur mycket systemet rymmer, men jag köpte 1lit på Biltema för byte av 4st bromsok, samt frikostig luftning/urtappning vid varje hjul.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Det kan nog vara läge att titta till glidpinnarna på Biltemas ok då och då. Jag bytte nyss på ett ok som suttit på bilen ett år och den ena var rostig och ful redan. Tärningen verkar sitta slappt. Hade som tur var extra liggandes.
Volvo car UX

Jag skulle säga det är en fet uppgrade[…]

Bra jobbat , blev ju jättebra och kommer s&au[…]

Friskluftslang

Antar du menar röret som går från[…]

Det sitter ett relä vid expansionskärlet[…]