Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonteb97
#1257736
Hej alla,

för ett par veckor sedan köpte jag en nybesiktad Volvo V40 2003:a av en bilhandlare. Då jag besökte handlaren mitt på ljusa dagen tänkte jag inte på att kontrollera helljuset ordentligt och tabbade mig. Nu när jag igår skulle köra bilen hem från jobbet i mörkret så upptäckte jag att det inte går att "lägga i" helljuset. Drar jag spaken mot mig för att toggla så börjar det lysa, men spaken varken stannar där eller startar ljuset permanent. Så snart jag släppt spaken så släcks ljuset lika fort. Dvs ljustutan fungerar, och måste hålla spaken tryckt mot mig om jag vill ha konstant helljus. Ljuset är dessutom inställt korrekt på modulen för att man ska kunna ha på helljus. I min servicebok kan jag finna kvitto på att en tidigare ägare bytte cem:en på bilen, men det var för kanske 2 år sedan. Är det någon som kan ha någon aning vad som är felet?

Jag har också problem med att torkararmen bak inte går. Däremot funkar själva spolningen, men torkararmen rör sig inte.

Mvh Jonatan
av Appeman
#1258339
Hej

Har samma beteende på en av mina bilar. På den finns två ljuslägen, en som är kopplad över tändningen (motsvara varselljus) om detta läge är valt så får jag endast ljustuta på helljuset. Sedan har jag ytterligare ett läge, halvljus läge, halvljuset beter sig på samma sätt, men helljuset "fastnar"i påslaget läge.

Hälsningar
Appeman
av jonteb97
#1258467
Hej, jag har redan testat och vrida på ljusläget. Helljuset beter sig likadant oavsett om den är inställd på att stänga av halvljus eller inte. Skulle det kunna vara så att den "enheten" som man vrider ljusläget på är trasigt?
av rudarmy
#1258553
jonteb97 skrev: lör 07 jul 2018, 20:13 Hej, jag har redan testat och vrida på ljusläget. Helljuset beter sig likadant oavsett om den är inställd på att stänga av halvljus eller inte. Skulle det kunna vara så att den "enheten" som man vrider ljusläget på är trasigt?
Ja, brukar va vridenheten som går sönder, flera här som lagat själv så det går.

kolla vilket artnr den här, jag har nån hemma ifall du vill köpa billigt:)
av jonteb97
#1259110
Hej,

jag testade och införskaffa mig en annan cem-enhet. Nu är samtliga av elfelen borta. Den tidigare ägaren som lämnat in bilen för byte av cem har alltså blivit lurad. Den cemen som satt i tills idag var alltså fel.
S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]