Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tybbe
#1257821
Hej jag tycker jag fått ett murlande ljud på tomgången från avgassystemet och lite bluder vid lite gaspådrag på tomgången och det hörs even en del vid kraftig acceleration. Men bilen är nyligen besiktad med ua och inte något l legage från systemet och bilen går mycket bra i övrigt och bilen är en v70 t5 06 och med original system tänkte höra med ni som har t5 or om ni upplever samma sak .
av gizzmokula
#1257828
Något som är vanligt på v70 är att det är hål på ovansidan på bakre ljuddämparen. Jag har samma "fel" på min v70 2,5t - 05. Den har gått igenom besiktningen i två år nu med mullret pga att avgasvärdena är ok.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

av MickeM
#1257856
Samma här.
Jag bytte bakre ljuddämparen förra helgen.

Den var jättefin och frisk..... under och på sidorna.
INTE ovansidan....

Biltemas dämpare passade men har lite kort slutrör för facelift modeller.
Det har nog alla som skall passa mellan 2001 -2007.
Dom betydligt dyrare är mellan 2001-2004 och 2005-2007.

Jag tog kromade ändröret från orginalet, och satte som förlängning på nya.
Lite slip och modifiering av kromade ändröret blev det. Inte dämparen.
Men det var mest en utseende grej.
av Tybbe
#1257877
Kommer man åt med en hand och kan känna på ovansidan av ljuddämparen om det är hål där eller kan man se det ? Jag vet hur bilen ser ut underifrån och har även lagat en upphängning ab den ljuddämparen men tänkte inte på om man kunde känna ovanför dämparen !!!???
av MickeM
#1257884
Nja, du kan nog inte känna dämparens skick på ett bra sätt.
För trångt.
Men med motorn igång känner du om det blåser däruppe.
Jag stack in handen bakom bakhjulet innanför kofångaren.
Där blåste det, men kände inget hål.
Hålet var mitt i, där den blir tjockare..
av Tybbe
#1259239
MickeM skrev: ons 04 jul 2018, 12:16 Nja, du kan nog inte känna dämparens skick på ett bra sätt.
För trångt.
Men med motorn igång känner du om det blåser däruppe.
Jag stack in handen bakom bakhjulet innanför kofångaren.
Där blåste det, men kände inget hål.
Hålet var mitt i, där den blir tjockare..
Hej jag vet inte riktigt vart det är hål någonstans på ljuddämparen men jag såg att jag hade fått ett hål i innerskärmen den som är av plast runt sjukhuset :-o kan det ha något att göra med att det blåser mycket varm luft från ljuddämparen så det helt enkelt har bränt ett lite hål där konstigt tycker jag iallafall att detta hål kan ha något med legage från ljuddämparen att göra :-o :-o :-o :-o :-o
av MickeM
#1259259
Om det har SMÄLT hål i innerskärmsplasten så syns det tydligt. Ett borrat, sågat eller slaget hål ser helt annorlunda ut.

Känner du att det blåser när motorn är igång?
av Tybbe
#1259771
MickeM skrev: tor 12 jul 2018, 15:38 Om det har SMÄLT hål i innerskärmsplasten så syns det tydligt. Ett borrat, sågat eller slaget hål ser helt annorlunda ut.

Känner du att det blåser när motorn är igång?
Tjena jag känner tydligt att det blåser från ljuddämparen och har lokaliserat vårt hålet är och det var inte ett litet hål ganska rejält hål så det blir ett nytt avgassystem från bsrab.se 5500kr. :-/ :-D Tycker det är lite dåligt att inte besiktningen anmärker på detta :-o

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen