Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1256330
Det är klart att XC40 blir den första modelln som släpps som riktig elbil och det under nästa år.

Även XC90 ska göras som elbil.
Jag är lite besviken på att det blir två SUVar. Skulle gärna sett nya V60 som den andra.
Nåja.. Nu är det som det är. Och jag börjar fundera på om XC40 på nått sätt skulle kunna funka för mig. Det är framför allt lastutrymmet som är problematiskt. Om man jämför med en tidigare V60, hur långt ifrån ligger en XC40?

Är det nån som ska beställa eller funderar på det när den kommer med eldrift?


http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... d-eldrift/

Undrar hur dyr polestar 2 blir. Dom skriver att den ska lonkurrera med Tesla Model 3.. Men då måste du den kosta en bit under 500k.
av dfa
#1256354
Kommer definitivt överväga att skaffa en XC40 EV när den kommer. Tycker inte det är helt tydligt om det kommer att ske under 2019 dock. Blir den billigare än Polestar 2 tro?
Autocar artikeln hade lite mer detaljer som var intressanta: https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... ic-vehicle
Bland annat att det är nästa generation XC90 som blir EV, ,men den skall ju inte lanseras förän 2021 så det blir ett gap på något år mellan EV lanseringarna isf.
Användarvisningsbild
av joel80
#1256356
Dom bekräftade att polestar 2 kommer under 2019 och att XC40 kommer strax efter.
https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... ic-vehicle

Polestar 2 säger dom ska vara en konkurrent till Model 3.. Vilket isåfall om det blir sant måste betyda ett pris på kanske runt 400k.

Jag tror lastutrymmet kommer vara problematiskt för mig med Polestar 2 också.. Och där känns det än mindre rimligt att det blir dragkrok. Eller?

Sen är ju frågan om hur många dom kan tillverka. På så gott som alla nya elbilar är tillgången betydligt lägre än efterfrågan. Nya Hyundai Kona har kö på runt ett år.
av oykkh
#1256537
Ja vad jag läst så ska polestar 2 lanseras under andra halvan 2019. Ska kosta från 40.000 euro och ha en produktions volym på 50.000 bilar per år. Så då lär väl kundbilar dyka upp under våren 2020. Frågan är vad svenska priset hamnar på? Från 450.000kr kanske som en model 3? Vad gäller xc40 som redan har långa leveranstider gissar jag på 2021 för kundbilar.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1338940
oykkh skrev: sön 24 jun 2018, 16:31 Ja vad jag läst så ska polestar 2 lanseras under andra halvan 2019. Ska kosta från 40.000 euro och ha en produktions volym på 50.000 bilar per år. Så då lär väl kundbilar dyka upp under våren 2020. Frågan är vad svenska priset hamnar på? Från 450.000kr kanske som en model 3? Vad gäller xc40 som redan har långa leveranstider gissar jag på 2021 för kundbilar.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Volvo har investerat stort i gent för att öka kapaciteten på xc40. Jag tror det kommer märkas ganska snart.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1338941
joel80 skrev: lör 23 jun 2018, 09:40 Dom bekräftade att polestar 2 kommer under 2019 och att XC40 kommer strax efter.
https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... ic-vehicle

Polestar 2 säger dom ska vara en konkurrent till Model 3.. Vilket isåfall om det blir sant måste betyda ett pris på kanske runt 400k.

Jag tror lastutrymmet kommer vara problematiskt för mig med Polestar 2 också.. Och där känns det än mindre rimligt att det blir dragkrok. Eller?

Sen är ju frågan om hur många dom kan tillverka. På så gott som alla nya elbilar är tillgången betydligt lägre än efterfrågan. Nya Hyundai Kona har kö på runt ett år.
Det är lätt att missbedöma xc40 som en liten bil på grund av designen. Den ser liten och knubbig ut tycker jag. Det var när jag såg den i trafik intill en xc60 classic som jag insåg att det alls inte är någon liten bil.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]