Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
#1256168
Mina erfarenheter som kör firmabil och dessutom fått en ny bil nyligen: manuell är billigare. Det fällde avgörandet för oss inom offentlig sektor. Jag ville gärna ha en automat. Eftersom bilarna körs av många olika personer så var det också ett skäl för att välja manuell eftersom alla kan köra det. Det är förvånansvärt många som aldrig kört automat, speciellt bland de anställda som bara bokar bilen för att åka och köpa kaffemuggar på Ikea. En av dessa berättade om sitt äventyr när hon fick en lånebil med automatlåda när hennes bil servades. Hon hade aldrig kört automat tidigare så det gick helt åt pipsvängen. Först tyckte jag att det var lite komiskt men en halv sekund senare insåg jag att det nog inte är självklart att köra automat om man aldrig gjort det tidigare.

Så... för en bil som flera på företagen skall köra omkring i så hade jag valt manuell låda. Privat är det en helt annan sak. Där skulle jag inte ta i en mauell bil med en fjärratyrd tång ens.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1256176
Hur kommer det då gå när El-bilen blir vanlig? Det finns väl inte manuella El-bilar? :-)
av Rådlös
#1256177
Här en liten reflektion till Illesrofs inlägg: https://www.forskning.se/2018/06/19/lit ... vaxellada/

Man har kommit på att ett speciellt körkort för automatväxlade bilar knappast har någon bäring längre. Det är ju så att om man gör sin uppkörning för körkortet med en automatväxlad bil, så gäller bara körkortet för automatväxlade bilar. Så har det troligen varit "ända från början"?
Jag har inte varit med ända från början, men en god bit av den tiden. Jag har uppfattat det så att redan på tidiga 1900-talet "visste" alla byråkrater i Sverige att sådan lyx och flärd som automatväxlade bilar bara förekom i USA, (billandet och överflödets hemland, Störst, Bäst och Vackrast, framför alla andra) Här i det präktiga Sverige var vi mer måttliga och jordnära och kunde minsann växla våra bilar själva!
Därav (tror jag?) kommer den märkliga körkortsregeln. Men nu är det alltså någon inom den vetenskapliga världen som har tänkt om. Hoppas det bär frukt.
av FreddanNo1
#1256246
EbbevonVolvo skrev: ons 20 jun 2018, 12:53 Nu vill TS ha en manuell,, inte automat, och vill ha argument för manuell. Inte övertalas till automat, det sköter arbetskollegorna. :-)

Skulle vara att start/stopp fungerar bra på en manuell. Värdelöst på en automat.
Tack Ebbe!, ja precis rätt om start/stopp. Skall ta upp det. Hur skall jag mer göra? Tack för några fler supersvar!
Jag är inte dum i huvudet. Jag har då och då har kört automat sedan 80-talet även nya bilar från 2018 och jag gillar inte automat. Men annars är bilar från 2018 bra, förutom att jag vill kunna serva mer själv om jag hade en sådan, för att spara pengar. Tycker man får sämre kontroll med automat och framför allt känslan av att köra bil minskar. Och finns start/stopp funktion på automat tycker jag det är kass, motorn dör precis när man skall köra ut på en väg och bilen stannar. Sitter i ryggmärgen nu att den stänger jag av varje gång jag sätter mig i en sådan bil. Jag tycker att det med manuell är en barnlek att backa i uppförsbacke m.m Argumenten för automat som några skriver har jag redan hört 1000 gånger, minst. Men jag håller inte med efter ungefär 180.000 mil hittills. Så är det bara.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1256266
Vad innebär "att köra bil" Den grejen försvann i samma veva som två till ett vagen infördes och alla fartkameror sattes upp.
Nu förtiden åker man bil. Köra bil gör man på bana.
Är det anställda eller du själv som ska ha bilarna? På ett jobb ja hade för många år sedan var det en 40 el 50-talist som hade ansvar att köpa in en arbets bil. Valde en Caddy utan automat och AC. Tror att alla hade synpunkter om den missen.
Men det är klart, alla ska trivas och man lär sig så länge man lever, vissa gör det inte.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1256270
SvenB skrev: tor 21 jun 2018, 23:20 Hur kommer det då gå när El-bilen blir vanlig? Det finns väl inte manuella El-bilar? :-)
Många bilar som köps in till landsting och kommuner är numera hybrider i alla fall här i stan. Många tycker att det är värsta lyxen med ny bil, automat och EL mm. Men hur lever folk? Karta och kompass när dom ska på semester eller? Våga vägra utveckling.
Jag vet flera som betalar räkningar med bankgirot eller va det heter.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1256291
llesrof skrev: tor 21 jun 2018, 22:41 Mina erfarenheter som kör firmabil och dessutom fått en ny bil nyligen: manuell är billigare. Det fällde avgörandet för oss inom offentlig sektor. Jag ville gärna ha en automat. Eftersom bilarna körs av många olika personer så var det också ett skäl för att välja manuell eftersom alla kan köra det. Det är förvånansvärt många som aldrig kört automat, speciellt bland de anställda som bara bokar bilen för att åka och köpa kaffemuggar på Ikea. En av dessa berättade om sitt äventyr när hon fick en lånebil med automatlåda när hennes bil servades. Hon hade aldrig kört automat tidigare så det gick helt åt pipsvängen. Först tyckte jag att det var lite komiskt men en halv sekund senare insåg jag att det nog inte är självklart att köra automat om man aldrig gjort det tidigare.

Så... för en bil som flera på företagen skall köra omkring i så hade jag valt manuell låda. Privat är det en helt annan sak. Där skulle jag inte ta i en mauell bil med en fjärratyrd tång ens.
Jag hade nog tvärt om varit extra noga med automat om många ska köra så slipper man ha en bil med sönderkörd koppling och låda efter halva leasingtiden.. Att det öht finns manuella pool- och hyrbilar är för mig ett mysterium.

Visst det finns fortfarande folk som lyckats undvika att köra automat. Jag har "lärt upp" ett par såna I min egen bil. En normalbegåvad människa behöver säkert en kvart på sig för att vara bekväm.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1256293
FreddanNo1 skrev: fre 22 jun 2018, 13:12
EbbevonVolvo skrev: ons 20 jun 2018, 12:53 Nu vill TS ha en manuell,, inte automat, och vill ha argument för manuell. Inte övertalas till automat, det sköter arbetskollegorna. :-)

Skulle vara att start/stopp fungerar bra på en manuell. Värdelöst på en automat.
Tack Ebbe!, ja precis rätt om start/stopp. Skall ta upp det. Hur skall jag mer göra? Tack för några fler supersvar!
Jag är inte dum i huvudet. Jag har då och då har kört automat sedan 80-talet även nya bilar från 2018 och jag gillar inte automat. Men annars är bilar från 2018 bra, förutom att jag vill kunna serva mer själv om jag hade en sådan, för att spara pengar. Tycker man får sämre kontroll med automat och framför allt känslan av att köra bil minskar. Och finns start/stopp funktion på automat tycker jag det är kass, motorn dör precis när man skall köra ut på en väg och bilen stannar. Sitter i ryggmärgen nu att den stänger jag av varje gång jag sätter mig i en sådan bil. Jag tycker att det med manuell är en barnlek att backa i uppförsbacke m.m Argumenten för automat som några skriver har jag redan hört 1000 gånger, minst. Men jag håller inte med efter ungefär 180.000 mil hittills. Så är det bara.
Att du inte håller med spelar inte så stor roll om dina kollegor vill ha automat och du är ensam.

Hade det varit en bil bara du skulle köra vore det en annan femma.
av zx14ryttare
#1256344
Du kan bogsera en manuell utan krångel. Mer kontroll över vilken växel som ska användas. Tror automatlådor har större benägenhet att gå sönder. Mer komplex helt enkelt

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

av Leopold
#1256439
SBergdahl skrev: Visst det finns fortfarande folk som lyckats undvika att köra automat. Jag har "lärt upp" ett par såna I min egen bil. En normalbegåvad människa behöver säkert en kvart på sig för att vara bekväm.
Nja. Skulle säga typ 2 minuter max. Första gången jag körde automat var när vi hämtade ut en riktigt trevlig Buick med v6:a på flygplatsen i Orlando mitt i natten efter en horribelt lång flygresa, var duktigt trött. Hyrbilsdamen visade hur det funkade på en minut och sedan var vi iväg inga som helst problem.

Mer detta att man blev litet paff när den vanlige manuella Volvon hämtades ut på flygplatsen hemmavid efter att ha blivit bortskämd med automat under några veckor... kändes som rena stenåldersbilen. Men man vänjer sig snabbt åt båda hållen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?