NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av peppepp
#1256187
Kanske inte detta inlägget man ville skriva en midsommarafton..... menmen..
Det är en V50 d5 07 med 23k mil.

Bilen har börjat ge ifrån sig ett kraftigt missljud när man lägger i P, R eller D. Det låter verkligen riktigt illa. Ungefär som när man missar en växel med en manuell låda. Jag kom precis hem till parkeringen när detta missljud uppstod som tur var. Stängde av bilen när jag hörde ljudet men startade den igen kort därefter och la i drive. Funkade bra och sedan la jag i backen. Gick bra det med tills jag skulle lägga i drive igen och då lät det så illa igen. Så kommer låta den stå nu över helgen och får väl bergas till Volvo nästa vecka för felsökning. Funderar dock på att testa i morgon om det blir någon drivning trots ljudet. Isåfall är det inte växlarna den missar? Någon som möjligtvis har en aning vad det kan handla om?
Kan tillägga att bilen pressades ganska hårt idag under längre tid, mycket kickdowns och höga hastigheter. Vart längesen man varvade ur bilen, kände att det var dags för det. (Observerade en svag oljelukt när detta pågick)

Trevlig midsommar.
Senast redigerad av 1 peppepp, redigerad totalt 0 gånger.
#1256243
Tog en titt nu på morgon, ingen drivning alls på varken R eller D märkte jag nu. Troligtvis växellådaras. Riktigt surt. Lär inte bli billigt med ett byte. Lite förvånad då jag inte hittat någon här på forumet som råkat ut för samma problem.
#1256261
fjohan82 skrev: fre 22 jun 2018, 14:48 Ett oljebyte i lådan kan inte räcka...? Länge sen det gjordes?
Införskaffade bilen för ett halvår sedan och den hade då rullat dryga 22k mil, ser inga anteckningar på att detta ska ha gjorts. Enligt Volvo själva ska oljan inte behövas bytas. Men möjligt att det kan hjälpa, men då bör man nog spola också. Har inte kikat på oljan, har för mig att det inte är så lätt? Rätta mig om jag har fel.
#1256265
Det kan vara lite pyssel med bytet.
Även om Volvo inte rekommenderar det så bör mam ändå byta med jämna intervaller.
#1256273
fjohan82 skrev: fre 22 jun 2018, 16:29 Det kan vara lite pyssel med bytet.
Även om Volvo inte rekommenderar det så bör mam ändå byta med jämna intervaller.

Men kan detta möjligen lösa problemet tror du? Lådan växlade inte alls dåligt innan detta skedde. Visst den var ju inte som ny men verkligen inte illa. Tacksam för svar.

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]