Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1256012
Hej!

Den sämsta bilen jag någonsin ägt fortsätter att krångla. Skulle dra på lite grand på motorvägen i söndags, men strax efter jag fått i 6an, så tänder sig antisladdlampan, och det står något i stil med "antisladdsystem erfordrar service". 5 sekunder senare lyser varningslampan rött istället, och ersätts av "Bromsfel stanna snarast". Då fryser sig hastighetsmätaren i några sekunder, innan den faller ner på noll. Övriga fel som uppstår i samma veva som varningslampan börjar lysa rött är: styrservon lägger av, trippmätaren visar streck, farthållare fungerar ej, 5an och 6an blir besvärliga att få i, turbon laddar inte, och motorns fördröjning på gasen uteblir.

Detta fenomen sker nu varje gång man startar bilen. Först antisladdsystemet omgående (bilen bromsar så mycket att man kan köra i 10km/h innan felkod kommer och systemet släpper), och efter ett par minuter blir varningslampan röd och följande symptom kommer tillbaka.

Ska ner till Öland v. 27, så det börjar brinna i knutarna att få någorlunda ordning på hemskebilen nu :crying: Någon som har några tips eller varit med om liknande?

12v uttag och sätesvärmare fungerar. Har 12v på alla säkringar på CEM
#1256033
Skulle gissa på den (stora) kontakten i motorrummet, har för mig att det va typ dom felen som blev då, felet som jag kommer ihåg det var fukt i kontaktstycket. säkert någon som vet bättre, då det var många år sedan så minnet sviker lite.
#1256184
LagunaT skrev:Skulle gissa på den (stora) kontakten i motorrummet, har för mig att det va typ dom felen som blev då, felet som jag kommer ihåg det var fukt i kontaktstycket. säkert någon som vet bättre, då det var många år sedan så minnet sviker lite.
Hehe "den stora", kan du specificera dig lite mer tror du? ;) BCM under grova 12v kablar? CEM under torkararmar? Annat?
#1257710
Utan felkoder finns det ingen som kan ge bra gissningar.
Tyvärr.
Inget vanligt förekommande fel men visst strullar även nån senare BCM-modul ibland.
Men inte vanligt.


@"Sallerman" :
Broms och startspärr hänger inte ihop med annat än cAN-systemet, och slås det ut, kan vadsomhelst hända.
PS, du har väl ström i batteriet?
Även dålig batterispänning slår ut CAN.
(Dåligt Batteri eller generator)

Och inga lösa/glappande batterianslutningar eller liknande.
#1259606
Jag hade inne bilen på felsökning hos Bilia, och fick beskedet att båda kuggkransar till ABS var defekta fram, och när det händer så blir systemet knasigt tydligen. Om en är defekt, så antar jag att det står att ABS-service erfordras och man bara får en gul lampa. Och jag har inte haft något bekymmer med ABS-systemet alls tidigare. Med andra ord så har båda kransar gått sönder med högst 5-10 sekunders mellanrum. Alltså... Vad är oddsen? :P

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]