Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1256136
Derank skrev: tor 21 jun 2018, 17:41 har sett massor av skräckexempel på just vit, haft 4 fordon på jobbet där de lackerat huvar, kofångare och backluckor i just vitt, inte en siffra rätt har det varit. Värst var distrikschefens Audi a4a, solidvit, omlackerat kofångare, kofångaren såg mer el mindre gul ut, man han tyckte det var OK......
Då kan man bara konstatera att de lackverkstäderna inte vet vad de sysslar med eller har du haft extrem otur med exempel du sett. Och vissa reservdelar finns inte i lackerat utförande utan måste lackeras lokalt.
#1256138
Derank skrev: tor 21 jun 2018, 17:42 och att få nyansen att passa mellan plåt och plast är ett konstycke för sig, blir aldrig 100% vid omlackering
Icke, kan du lacka det för en ny bil kan du även lacka det efterhand. Om det är plåt eller plast har ingen betydelse för slutresultatet, det kan jag garantera. Allt hänger på den som lackar allt annat är svammel.
#1256172
AndS skrev: tor 21 jun 2018, 20:02
Derank skrev: tor 21 jun 2018, 17:42 och att få nyansen att passa mellan plåt och plast är ett konstycke för sig, blir aldrig 100% vid omlackering
Icke, kan du lacka det för en ny bil kan du även lacka det efterhand. Om det är plåt eller plast har ingen betydelse för slutresultatet, det kan jag garantera. Allt hänger på den som lackar allt annat är svammel.
viewtopic.php?p=924014
#1256197
Den länken visar på en Crystal vit som dessutom har speciella effekter, kräver lite extra arbete och kunskap för att det ska bli perfekt om omlackering måste göras. Ska man hårddra det lite ska hela bilen lackas i ett moment för att minimera skiftningar med dessa lacker. Så därför blir dessa väldigt speciella i olika ljusförhållanden. Även karossen form påverkar hur färgtonen vid ett ock samma tillfälle.
Och precis som noterats kan det förekomma färgskiftningar och om det finns på nya bilar beror det på att delar lackeras vid olika tillfällen och sedan monteras tillsammans. Så risken är faktiskt större att få en färgskillnad om man skulle beställa en färdiglackad stötfångare vid reparation. En lackerare kan se skillnader och göra en korrigering.
Inget av detta har något med att det är olika material, dvs plåt och plast att göra, utan att det är två detaljer kaross och stötfångare som lackerats i en fabriksprocess vid olika tillfällen och någonstans i processen har man fått in skillnader i färgblandning.
En lackerare som kan sin sak hanterar sådana här lackeringar utan problem.
#1256239
och att få samma nyans mellan två material är i princip helt omöjligt, det ser dok alltid bäst ut på en fabriksmålad bil, och kan man ska man försöka få fabrikslackerade delar, det blir oftast mycket bättre.
#1256403
Materialet har ingen betydelse, dvs plåt eller plast. En grundfärg ger bottenfärg och sedan beroende på lacktyp görs slutlackering.
Förklara för hur material påverkar nyans?
Erkänner att jag är rak nu, men det är svammel att nyans påverkas av material.
Och att det finns så få kompetenta lackerare är också svammel.
#1256406
ja, då beror det väl på något annat att det snurrar så många bilar med omlackerade paneler som ser allt annat än bra ut.

Men du kan väl tala om vad det beror på eftersom du verkar veta.
Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 för[…]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]