Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1256038
frasse4 skrev: ons 20 jun 2018, 21:50 Jag skulle nog prova att ställa ner fläkten lite innan du mäter om fläkten går på fullt. Eller mäta när du kör så du får lite snurr på kompressorn. För kall luft är ju inte bra för då kan förångaren frysa. Men att slita ut en kompressor i svenskt klimat låter svårt, orginal denson tuggar på på min gamla 940 efter 25 år, trots att den varit på så gott som hela tiden som motorn gått. Den brukar få det lite tufft om utetempen närmar sig 40 grader dock...
Fast om något mår den väl bättre om den alltid går än om den står stilla halva året.
#1256074
Hittade Volvos instruktioner för prestandapropv av klimatanläggning.

Klimatan läggning, prestandaprov
Prestandaprov
Förutsättningar
- Motorhuv stängd.
- Dörrar och fönster stängda.
- Starta motorn.
Motorvarvtal 1 500 r/min.
Temperaturreglageflen på full kyla.
Luftdistributionsväljaren i läge Ventilation.
Recirkulationsknappen i läge On.
A/C-knappen i läge On.
Fläkthastighetsväljaren på 50%.

- Placera termometer vid mittre panelmunstyckena.
- Låt systemet stabilisera sig under minst 8 min.
Resultatet skulle vara 6-9°C oberoende av yttertemperatur.
#1256099
Hej Wissel!

Roligt att du har fått många svar som förmodligen gav en del svar, du som nästan hade svarade på alla som frågade på Forumet.
Om du vill titta eller jämföra något mellan våra bilar XC90 innan byte av AC-kompressorn ?? Helt okej.
Efter 7/7 har sonen bilen i tre veckor framåt.
Skicka ett PM om intresse finns. Bor i Nacka. Mobil: 070 …..........
Ps. Vilken är knapp för att skick ett PM på Nya Forumet?
Åter igen.

Trevlig midsommar alla.
Lennart
#1256104
Tack för erbjudandet men jag lämnar bort jobbet, min rygg har sagt till. ;-) Hittar heller ingen knapp för meddelanden.
:-/
#1258871
Hej Wissel!

Har det gått bra med din AC och fått en sval kupé i bilen.
Värmen verkar hålla i sig ett tag till.

Sommarhälsningar
Lennart
#1258875
Hej Lennart. Bytte ju kompressor så nu är det svalt o skönt när man kör. Kollat lite temperaturer under körning mm. Vid autoläget får jag ca 14 grader på luften, är väl någon form av komforttemperatur, när jag sätter på max så sjunker tempen till ca 8 grader. Så jag är nöjd, min gamla kompressor såg inte glad ut efter demonteringen, det var verkligen DAX.
Så uppgiften om 14 gr. var nog rätt då jag läste att Volvo valt en något högre temp så att volvoägarna inte blir förkylda av kalluft på 7-8 grader, klokt tänkt tycker jag. Verkar som om vi nu får den sommaren som många har önskat, men jag vill nu ha regn faktiskt. För övrigt allt väl här och en bil som för övrigt funkar riktigt bra, servade den häromdagen med byte av samtliga filter plus olja förstås. Förresten har du intervallet på byte av "fläktremmen" ? Min har nu varit på i 9000 mil så det kanske börjar bli dags där? Så nästa blir väl vanligt oljebyte i automatlådan, har gått ca 6000 mil nu sedan senast. Byter bara vid oljepluggen, ingen sköljning. Hur gör du med din bil, jag plockar bort SJOKET under bilen på sommaren för att få bättre kylning!! Så lite pyssel har man väl alltid med bilar. Ha det gott Lennart. Hörs Freddie
#1258903
Idag blev det en lite längre tur och då fick jag lite andra värden, 14 gr. vid start som sedan sakta o fint sjunker ner till 5-7 gr. i lugnt fint tempo. Men det tar en stund på Autoläget vilket jag alltid använder. Skulle väl tvärdö om jag fick 5 gradig luft i ansiktet med bra fart! Nu blåser det på bra i början med halvkallt luft, som sedan blir svalare och flödet blir lite makligare.
Sätter jag på Max o manuell fläkt så blev det ner mot 4 gr. Gillar verkligen komforten i detta beteende med "sakta" avkylning av människorna i bilen. Dom har nog tänkt till både en o två gånger. På hemresan satte jag automatiken ur spel o fick iskyla på nolltid, inte skönt alls.
#1258921
Hej igen Wissel!

Trevligt att läsa att du har en sval bil igen i kupén.
Jag bytte olja i automaten förra våren vid köpet av bilen (19 500 mil).
På S80:in vår bytte jag efter ca 8 000 mil (17 000 mil). Ny låda vid 8 500 mil.
Spolade igenom lådan med ca 18 liter vid kylaren med upprepade intervaller. Spolade ut ca 3 liter och ersatt samma mängd olja igen, samma procedur igen tills oljan såg bra ut.
Oljan (20 L ca pris 1 300 kr) till lådan köpt på Swedol i Sätra.
Kamrem och multirem var bytt vid köpet XC90 av Upplands Motor.
Brukar titta efter sprickor på remmen innan dax för byte. Miltal ?
Jag tar inte bort något plastsjok under motorn på någon av bilarna. Personligen så tror jag att det blir tillräckligt med luft som passerar motor och låda.
Nu har son och sonhustru med barn bilen i 14 dagar, en test av ny chaufför av bilen.
Ha en bra sommar alla på Volvo forumet.

Lennart
V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Sökte runt och hittade det här, efter li[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]

Tackar