Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 60volvo
#1255937
Har tyvärr fått kopplingsslir....
Lite på 4an, samt 5an och 6an vid momentpeak och hela vägen ut. XC60 D3 -11 ca. 17k mil. Awd, manuell.

Någon som har samma och bytt? Vad böts ut och vad kan de tänkas kosta?
av MolcroftSCOT
#1256120
Jag har i princip samma problem som dig, min slirar till i kanske en halv sekund vid gaspådrag i 4an. Den gör det säkerligen även i de högre växlarna men har inte velat testa. Antar att det beror på att kopplingen för mer motstånd i högre växlar.

Jag kommer att byta koppling och svänghjul, en del säger att det kanske räcker med kopplingen men jag byter ut allt när man ändå river ner det. Kommer också att be verkstaden byta olja i lådan.

Jag bor i UK och priset för mig är motsvarande ca 11.000:- för byte av koppling och svänghjul. Auktoriserad Volvo-verkstad några mil från mig ville ha ca. 13.000:-, dyrast var min lokala auktoriserad Volvo-verkstad som gav mig en offert på några tusen, vilket då är ca. 24.000:- :)
av Truckdoktor
#1256129
Hade det på min 2009:a V70 2.5FT (22.000mil) att svänghjulet gick åt he....
Vid sliten koppling vid 17.000mil skulle jag byta dubbelmassasvänhjulet ochså. Bruka sägas att den är slut vid ca.20.000mil och det kostar ju bra mycket pengar att plocka ner lådan en gång till... Koppling med utrumpningslager bör bytas, rekommenderar svänhjulet ochså... Bromsvätska kan man byta ochså, då den användas till kopplingen ochså och måste avluftas (kopplingssidan alltså). Växellådsoljan kan du välja själv, om det är nödvändigt just nu...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

av 60volvo
#1256579
MolcroftSCOT skrev: tor 21 jun 2018, 19:02 Jag har i princip samma problem som dig, min slirar till i kanske en halv sekund vid gaspådrag i 4an. Den gör det säkerligen även i de högre växlarna men har inte velat testa. Antar att det beror på att kopplingen för mer motstånd i högre växlar.

Jag kommer att byta koppling och svänghjul, en del säger att det kanske räcker med kopplingen men jag byter ut allt när man ändå river ner det. Kommer också att be verkstaden byta olja i lådan.

Jag bor i UK och priset för mig är motsvarande ca 11.000:- för byte av koppling och svänghjul. Auktoriserad Volvo-verkstad några mil från mig ville ha ca. 13.000:-, dyrast var min lokala auktoriserad Volvo-verkstad som gav mig en offert på några tusen, vilket då är ca. 24.000:- :)

Tack för svar! Var de pris med jobb + alla delar ink svänghjul? Man kan tycka att en koppling ska hålla längre, aldrig bytt på något annat märke förut. Finns de bättre grejer att köpa då man ska byta eller ska man sätta dit original igen och räkna med att jag (eller nästa) ägare får byta vid 30 igen?

Någon som bytt i Sverige och fått pris här?
av Truckdoktor
#1256605
Minns inte helt, men min Volvohandlare ville ha över 20.000kr för jobbet inkl. dubbelmassasvänghjul, bromsvätskebyte, växellådsolja, mm. för min V70. Gjorde det själv istället och handlarn fick bara centrera hjälpram och hjulinställningen efter.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

av MolcroftSCOT
#1257041
60volvo skrev: sön 24 jun 2018, 21:28 Tack för svar! Var de pris med jobb + alla delar ink svänghjul? Man kan tycka att en koppling ska hålla längre, aldrig bytt på något annat märke förut. Finns de bättre grejer att köpa då man ska byta eller ska man sätta dit original igen och räkna med att jag (eller nästa) ägare får byta vid 30 igen?

Någon som bytt i Sverige och fått pris här?
Bytte koppling och svänghjul igår på bilen, slutnotan blev 10.658:- inkl montering. I priset ingick dessutom lite annan felsökning och byte av olja i växellådan. Kopplings-kit och svänghjulet kostade knappt 5500:- och kom från en Volvo-åf som säljer delar på eBay och på sin hemsida.

Tycker nog att grejerna har hållit ganska bra, höll 27000 mil! XC60 används som barn- och hundbil och fungerar bra till det, inte så rolig så klart men ändå :)

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]