Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1228164
Uppdatering: De beräknar att kostnaden för slipning, lack osv osv är 2400kr (Lågt räknat enligt mig) men vad vet jag. Mellanskillnaden mellan lackjobb och en ny kofångare lckad från fabrik är 6855kr, så kommer få täcka det själv.
#1228195
douglinds skrev: Mellanskillnaden mellan lackjobb och en ny kofångare lckad från fabrik är 6855kr, så kommer få täcka det själv.
Om jag uppfattat det rätt, är det en arbetskollega som orsakade skadan. Jag tycker du skall prata med denne om att få ett "bidrag". 8)
#1228201
SvenB skrev:
douglinds skrev: Mellanskillnaden mellan lackjobb och en ny kofångare lckad från fabrik är 6855kr, så kommer få täcka det själv.
Om jag uppfattat det rätt, är det en arbetskollega som orsakade skadan. Jag tycker du skall prata med denne om att få ett "bidrag". 8)
Han har erbjudit sig att hjälpa mig täcka en del av kostnaden, då han vet hur noga/rädd jag är om bilen. Så det ordnar nog sig
#1256070
Hej allesammans (trådskaparen i synnerhet). Har en skada på nästan samma plats på min icevita V90 CC. En parkeringsskada som tagit lyktglaset och tryckt till kofångaren så att den släppte ur ett eller ett par clips men lätt kunde tryckas tillbaka. Borde inte vara någon värre skada under enligt sansade bedömare och jag betraktar saken som att jag haft extrem tur då det bara är plastbitar som verkar ha skadats.

Så till min fråga - jag är lika petig med min fina bil som trådskaparen och undrar: köpte du en ny kofångare eller blev det lack?

För mig handlar det dels om skräcken för nyansskillnad (även om jag alltid är mindre brydd om skadad plast än skadad plåt), men också om att väntan på lack är nära tre månader, medan montering av en ny kofångare samt lykta borde gå att lösa snabbare.
IMG_1133.jpeg
IMG_1133.jpeg (406.04 KiB) Visad 492 gånger
#1256075
Har haft min s90/18 för liknande skada hos Bilia i Eskilstuna och dom sa att Volvo tillåter inte att lacka så dom bytte alla skadade delar till nya och jag fick betala självrisken hos Volvia 7500 kr men nu är bilen som ny. ;-)
#1256109
Men plastdetaljerna är ju oftast olackade, sedan lackeras de på firmans lackverkstad. Har man riktig lackverkstad och vet vad man pysslar med så blir det perfekt.
Gjorde två lackarbeten på vår tidigare med "seashell" och det gick inte att se vad de gjort, bla annat bakre stötfångare. Och om man misslyckas med vanlig solidvit ska man inte syssla med lackering. ;-) Så det låter som en sanning med modifikation.
#1256111
har sett massor av skräckexempel på just vit, haft 4 fordon på jobbet där de lackerat huvar, kofångare och backluckor i just vitt, inte en siffra rätt har det varit. Värst var distrikschefens Audi a4a, solidvit, omlackerat kofångare, kofångaren såg mer el mindre gul ut, man han tyckte det var OK......
Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]