Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1255512
Etter 10 mnd med T8 har foten ca lært seg hva som skal til for å unngå at bensinmotoren starter

1. Ikke trykk gasspedalene for langt inn (jeg skulle virkelig ønske meg en instilling hvor bensinmotoren ikke startet før jeg trykket gassen laaaaangt inn)
2. Ikke trykk gasspedalen for fort inn. Om jeg trykker gassen fort (men ikke langt), har jeg opplevd at motoren starter selv om jeg ikke har trykket den inn så langt.
3. Ikke kjør i for bratt bakke. På noen av mine faste ruter må jeg skru av ACC for at bensinmotoren ikke skal starte i bratt oppoverbakke.
4. Ikke få hjulspinn. I Comfort mode har jeg hatt noen utrolig irriterende motorstarter to meter fra der jeg skal parkere. Veiene inn i garasjen er litt bratt, og hvis det legger seg is eller noe, så spinner bakhjulet en halv omdreining og så starter bensinmotoren.
5. Om bilen står i B, ikke dra girspaken én gang til. Da starter bensinmotoren og blir stående i giret en stund.
6. Ikke kom nær gear paddles. Om man har en sittestilling hvor knær eller hender kommer nær paddles når man ratter, så risikerer man å få trykket inn en av paddles'ene og da starter motoren og bilen blir gående på det giret en stund.


Ut over dette har jeg opplevd noen tilsynelatende helt tilfeldige motorstarter som jeg gjerne skulle likt å vite hvorfor oppstod. På min '12 V70 kunne jeg gå inn i en skjerm under Drive-E å få vite hvorfor start/stopp ikke var aktiv (klimakomfort, for lav driftstemperatur, for bratt bakke, for lite batteri etc). Det hadde vært veldig fint å kunne få muligheten til å se noe slikt for hvorfor T8'ene valgte å starte bensinmotoren.
#1255865
Hej,

Jag körde över 20 mil förra helgen (3 dagar) helt utan att starta bensinmotorn. Totalt var det cirka 30 starter med bilen till och från olika ställen med laddning däremellan såklart. Sådana helger har jag ganska ofta och tycker inte att det är svårt att undvika uppstarter av bensinmotorn. Min bensinmotor startar Aldrig utan att batteriet är tomt eller att jag ber om det via tex Power eller Holdläge på motorvägen.

Dock så, I hybridläget gäller det att se upp med vissa saker som nämnts, att inte trycka för snabbt på gasen som exempel. Mjuk på foten så går det bra. Men slår man över till Pure då kan man dels trycka längre och även trycka snabbt. Jag har därför vanan att slå på pure. Synd man inte kan ha det som default, men det är inte volvos fel utan reglementen att bilen är specad i hybridläget. Dumma dumma regler.

En annan sak som jag märkte när värmen slog till i April men det var någon kall morgon var att när bensinvärmaren värmt upp kupen så behövde kylarvattnet pumpas runt i motorn och då startade den bensinmotorn. Den dagen stängde jag av bensinvärmaren i klimatinställningarna i bilen, får aktivera den igen till hösten när det blir kallt ut. Så detta är nog ett bra tips för många där ute, stäng av den för att undvika ytterliggare motorstarter. Dessutom kanske det är kyligt på uppfarten, men ärligt talat så fort man kommer ut i solen behöver man ju inte värmen... Men om man inte stängt av den inställningen kommer bilen att starta bränslevärmaren ett par minuter helt i onödan..

Det kräver därmed viss kunskap och vana från föraren, annars kommer man sörpla lite bensin även på sommaren vid korta körningar. Men som sagt med lite intresse och engagemang kan man köra 100% bensinfritt 100-tals mil i sträck så länge man håller sig inom räckvidden och undviker motorvägar :)
#1255889
Då fungerar våra T8:or olika. På min T8:a går bensinmotorn igång helt utan någon för mig begriplig anledning - även i Pureläge. Fältet för batteri, kakbiten ur cirkeln, minskar och ger jag det minsta gas kickar bensinmotorn igång. Det sker dock sällan och i stadstrafik. På landsväg har detta aldrig skett - då är jag så klart nätt på gaspedalen.

Min totalförbrukning på första ca 60 mil är enastående! 0,27 l/mil. Så inte är jag olycklig direkt...

Kollade nu också laddboxen, 168 kWh sedan start. Resten av eltillskottet kommer från diverse andra laddstolpar vid t ex köpcentra.
#1255894
Lite oroväckande då jag kommer byta till en ny v60 hybrid när de kommer, antar att de kommer fungera på samma sätt (hur nu det är)

Skickat från min G8341 via Tapatalk

#1255916
Har själv haft två st Outlander PHEV tidigare och har en del erfarenhet av liknande diskussioner på de forumen. Många har orimliga förväntningar på denna typ av hybridbilar, man vill kunna nyttja dem som rena elbilar vilket de inte är. Se dem som ett sätt att kunna pressa ner bensinförbrukningen rejält, inte som ett sätt att köra helt utan bränsleförbrukning.
En förbränningsmotor mår inte bra av att bara stå still, den behöver gå ibland för att hållas smord, bensinen blir dålig om den står för länge i tanken o.s.v.
T.ex. så måste förbränningsmotorn vara beredd på att hoppa igång på maxvarv så fort föraren trycker gasen i botten, då vill man inte varva upp en torr motor som stått still i en vecka.

Givetvis är det bra att kunna minimera bränsleförbrukningen ännu mer och lösningen med bränslevärmare på T8 är riktigt dålig, de flesta andra hybrider av denna typ har el-värmare istället. På många sätt är t.ex. Outlanderns hybridlösning betydligt bättre trots sin ålder (2013) med dubbla elmotorer(4WD på el) och dubbla effekten på el, den klarar sig även utan traditionell växellåda vilket ger lägre vikt. Volvon är dock en mycket finare bil med bättre "känsla".
#1255923
Har en v60 D6a som jag haft i snart 5 år och kör 2000 mil per år på 0.25 (på pump) och jag förväntar mig att nya modeller fungerar lika bra eller bättre. I det ingår att kunna styra när man vill använda el för man lär sig hur man skall optimera elen. Hold vs save är ett steg i helt klart rätt riktning, synd att man inte kan programmera om d6an

Skickat från min G8341 via Tapatalk

#1256037
Vad får du ut av hold som du inte kan få i V60? Vill jag köra utan att ladda lägger jag över spaken i manuellt läge (kör bara motorväg när jag vill köra diesel utan att ladda så för mig funkar det ju kanon iaf)
#1256066
FSandstrom skrev: ons 20 jun 2018, 16:23 Har en v60 D6a som jag haft i snart 5 år och kör 2000 mil per år på 0.25 (på pump) och jag förväntar mig att nya modeller fungerar lika bra eller bättreBild. I det ingår att kunna styra när man vill använda el för man lär sig hur man skall optimera elen. Hold vs save är ett steg i helt klart rätt riktning, synd att man inte kan programmera om d6an

Skickat från min G8341 via Tapatalk
Här har vi då lite viktig matematik. Bensin vs Diesel skiljer 30% i förbrukning. Det ger oss 0,36 i förbrukning på nya bilarna. Sedan skall läggas till att de nya som finns nu från volvo är Större och Tyngre än din V60. Så säg 15% till upp för det. Då är startvärdet att jämföra med 0,41. Det är alltså 0,41 du ska hamna på om du beställt en ny bil från Volvo. Då är det samma ..

Dvs 0,41 med nya T8 motsvarar 0,25 med gamla Diesel D6. I runda slängar, inga stora protester mot det hoppas jag :)

Bara så att folk där ute har rätt förväntningar!

Jag är toknöjd med min T8. Senaste månaden ligger jag på runt 0,20 men då är längsta resan en tripp på 20 mil. Resten överstiger inte 50km och väldigt mycket stadskörning med 0,0.

En tripp på 100 mil (Göteborg-Stockholm-Göteborg) ger dock hög förbrukning, cirka 0,85. Men det är en stor ganska hög bil som dessutom går på bensin! XC60 T8. Hade tidigare en XC60 D4 som låg på runt 0,75 på samma tur. Dvs hybrid-teknologin hjälper till rejält att hålla ner förbrukningen även på långresor. Kollegor med T5/T6 hamnar på litern på samma tripp..
#1256082
Zanders skrev:Vad får du ut av hold som du inte kan få i V60? Vill jag köra utan att ladda lägger jag över spaken i manuellt läge (kör bara motorväg när jag vill köra diesel utan att ladda så för mig funkar det ju kanon iaf)
Jo, det är ju workarounden, men även på 90+väg så bromsar man och har andra tillfällen då motorn borde slå av så jag tycker att hold är rätt beslut av Volvo. Lite fippligt att börja med typ hybridläge, gå över till save för att accelerera, och sedan manuell (alt manuellt direkt vid acc men då växla)

Skickat från min G8341 via Tapatalk

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]