Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1255427
anton85 skrev:En orsak kan vara VVT enheten (elektronisk ställbara kamtider). Dessa kan ge oljud vid kallstart tills oljan nått hela vägen fram.
Tackar för svar, men på vilket sätt skulle den nya oljan nå fram tidigare, snabbare än den gamla oljan?
Kan det ha varit för lite olja i motorn (mitt på stickans markering för min/max oljenivå)?
Ursäkta korkade frågor, men detta är nyheter för mig. Vill gärna förstå anledningen till slammret.
#1255682
anton85 skrev:En orsak kan vara VVT enheten (elektronisk ställbara kamtider). Dessa kan ge oljud vid kallstart tills oljan nått hela vägen fram.
Helvete, då var slammret tillbaka igen. Kan efter omfattande läsning på olika webbsidor konstatera att "anton85" sannolikt kan vara inne på rätt spår d v s problem med VVT-enheten. Hur kollar jag om VVT-enheten är defekt?

Upprepar symptomen:

1) Slammer några sekunder efter kallstart (alltid)
2) Inget slammer eller annat missljud vid varm motor eller under färd (aldrig)
3) Går felfritt (fin jämn tomgång, bra kraft i motor, svarar direkt på gaspådrag etc)

Motorn är en 2.5T med motorkod B5254T6 och av modellår 2008 med drygt 14.000 mil på mätaren.
#1255775
Ursäkta sent svar! Ligger borta på jobb så tiden räcker inte till. 🙈 Synd att oljudet kom tillbaka. Troligtvis är det vvt enheten som låter. Att det skulle vara ett vevlager är väldigt osannolikt, dessa brukar börja låta när motorn blir varm och oljetrycket sjunker. Om möjligheten finns, starta o ta skaftet från en skruvmejsel mot örat och andra änden mot den del du vill lyssna på, brukar funka hyffsat att lokalisera vars ljudet kommer ifrån. Är det så att det är svårt att lokalisera så skulle jag fortsätta köra, tills eller om ljudet förvärras. Så länge den låter innan oljetrycket kommit är det ingen fara.
av xAx
#1255862
anton85 skrev:Ursäkta sent svar! Ligger borta på jobb så tiden räcker inte till. 🙈 Synd att oljudet kom tillbaka. Troligtvis är det vvt enheten som låter. Att det skulle vara ett vevlager är väldigt osannolikt, dessa brukar börja låta när motorn blir varm och oljetrycket sjunker. Om möjligheten finns, starta o ta skaftet från en skruvmejsel mot örat och andra änden mot den del du vill lyssna på, brukar funka hyffsat att lokalisera vars ljudet kommer ifrån. Är det så att det är svårt att lokalisera så skulle jag fortsätta köra, tills eller om ljudet förvärras. Så länge den låter innan oljetrycket kommit är det ingen fara.
Hej Anton,

Tack så mycket för du tar dig tid till att svara. Du behöver inte be om ursäkt för eventuella sena svar, jag är mycket tacksam för att du tar dig tid att besvara mina frågor.

Har nu försökt lokalisera missljudet i form av skrammel/slammer enligt dina instruktioner, men kan inte lokalisera det till ett tydligt begränsat/avgränsat område efter det att slamret upphört. Möjligen att det låter lite mer vid kamremmen, där VVT-enheten bör finnas, men det kan lika väl vara driften av kamremmen mm som låter. Slamret hörs som tydligast de första 5-10 sekunderna om jag sitter i förarstolen med öppen dörr. Står jag framför motorn med huven öppen, hörs det inte alls lika tydligt men det kanske bara är en suggestiv och subjektiv uppfattning och behöver inte stämma med verkliga förhållanden.

Frågor:
Vad byte av VVT-enheten beträffar förmodar jag att det är ett drev som drivs av kamremmen som skall bytas ut? Är det riktigt? Skall endast nämnda drev bytas eller behöver något mer bytas ut? Det skrivs mycket om soleonider, ventiler mm i samband med defekta VVT-enheter på nätet.

Kan det vara så att bara solenoiden är defekt och behöver bytas ut?

Tacksam för svar när du har tid.
#1255866
Behöver man byta något i VVT enhket? Jag hade en gång en bil där jag aldrig kom tillrätta med att lyftarna väsnades 5 sekunder vid start. Bytte dem några ggr utan förbättring..

Till slut gav jag upp och bilen rullade 25000 under 10 år mil till utan problem trots det lilla slamret vid start tills bilen såldes.

Är det bara kosmetiskt eller är det skadligt och något som rasar med tiden ?
#1256654
Hej igen,

Nu har jag låtit verkstaden lyssna. Dessvärre kunde de konstatera att ljudet av Volvos femma låter bra och spinner som en katt; de tyckte motorn "lät välskött". Okej, bra att höra. Testade för felkoder. Fanns inget att läsa av.

Beskrev symptomen för mekanikern: ett slammer/rassel från motorrummet i några sekunder efter uppstart av kall motor. Uppkommer uteslutande vid kallstart och försvinner tämligen omgående efter ca: 5-10 sek, bilen går hur bra som helst annars.

Efter min beskrivning av symptomen och efter att ha spelat upp ljudet i min mobiltelefon (se ljudfil tidigare i denna tråd) rådfrågade han sin kollega, varpå båda kom fram tilll att det med all sannolikhet är startmotorn som "hänger kvar" en stund efter start. De vill nu påbörja felsökning.

Innan jag godkänner felsökning/byte av startmotor, vill jag höra vad ni här på forumet har att säga om diagnosen. Litar inte helt på gossarnas kompetens, då de inte kunde förklara och besvara några frågor, bl a varför fenomenet med slamret/skramlet uteslutande uppstår vid kallstarter och uteslutande vid första kallstart av motor.

Tacksam för era synpunkter i ämnet.
#1256659
Min BMW -97 har haft ett litet rassel just vid kallstart de senaste 10 åren, BMW-mekanikern ställde samma diagnos att startmotorn är litet seg på att dra tillbaka startdrevet som då spinner upp mot den startade motorns startkrans i regionen av svänghjulet och orsakar oljudet. Känner igen vad du säger om en klocklik resonans kring rasslet.

Smörjningen av startdrevet mot startmotoraxeln skulle vara orsaken, att det blir bra glid först när motorn är varm. I mitt fall försvinner rasslet efter ca 1 - 2 sekunder och sker aldrig vid annat än kallstart.

Litet trist ljud men på ovanstående BMW är problemet mer av kosmetisk art, inga följdproblem vad jag kunnat se och det har varken blivit sämre eller bättre med åren. Tänkte att startmotorn skulle ge upp någon gång så man får anledning att byta men den är av segt virke tydligen... först då får jag ju bekräftat om det verkligen är detta. Kan ju iofs tänka mig att lyftare eller Vanos (VVT) kan väsnas litet men som sagt tycks det ofarligt i mitt fall.

Ska tillägga också att motorn går som en klocka, silkesmjukt som en rak sexa ska upplevas och med samma härliga klipp uppåt i varvtalsregistren så det är förmodligen inget Vanos-relaterat alls (i alla fall inget man behöver rota med).
#1256804
Nya turer i följetongen. Skulle boka tid idag för felsökning och byte men verkstaden rekommenderade mig att inte byta startmotorn än eftersom den kan hålla hur länge som helst trots det rasslande och slamrande missljudet. De hade väl antagligen fullt upp nu inför semestern, misstänker jag.

Bara att leva med missljudet, eller? Pinsamt dock vid kallstart; skramlar och rasslar som om motorn skulle skära ihop vilken sekund som helst.

Det jag frågar mig nu är om man skulle ge sig på att demontera startmotorn själv och smörja upp drevet? Finns några videoklipp på nätet hur man går tillväga. Någon som demonterat startmotorn och kan komma med tips?
#1256832
Lyssnade på din ljudfil och jag tror också (rätt säker...) på att det är startmotorn som låter. Jag höll på och skruvade på en Ford Mustang förra sommaren och höll på att bli tokig på ett missljud..... Upptäckte sen att det var startmotorn som inte drog tillbaka drevet helt, så drevet slog emot startkransen en stund efter uppstart. Jag skulle faktiskt inte köra runt så en längre stund eftersom man riskerar att skada startkransen..... Bättre att byta ut startmotorn (om det inte räcker att smörja).
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]