Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erikeriksson
#1255563
Hej svärsonen har en V70 med D5 motor som gått 17000 mil, MY10. Plötsligt har bilen då och då blivit svag efter start, ibland går det över efter 10 - 15 minuter. Ibland uppträder felet inte. Det känns som turbon inte "går in". Det lyser inga varningslampor. Vad kan det vara.
av Arne
#1255567
Motovarningslampan borde tändas om det är bränslefiltret, men billigast är väl att börja byt bränslefiltret om det är dålig genomsättning där.
av erikeriksson
#1255574
Hej, kan det vara så enkelt, felet kommer ju och går. Jag tänkte på ett annat enkelt fel, kan ett "trögt" luftfilter hindra turbon att gå in, men samma sak där felet kommer och går.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1255673
Jag hade en orkeslös D5, men då fick jag meddelande i displayen. Kortslutning i en kabel som legat mot en vass plastkant.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1255688
Turbotrycksgivaren. Tände inga lampor på min. Men man såg att det var något knas när man kopplade upp vida.
av erikeriksson
#1255871
Hej tack för svar, några frågor, turbotryckgivaren byttes den eller var det något glapp. Den skavda sladden var är den. Någon annan som haft liknande fel. Ska kolla lite i (midsommar)helgen. Nåt kul måste man ju ha????????
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1255884
Turbotrycksgivaren, Inga lampor tända. men felkoder i Vida, på felaktigt tryck.

Ny givare kostade ca 250 kr på nätet och tog 30 minuter att byta själv.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1255899
Min skavda sladd satt under batterihyllan. Den tog i hyllan och gnagades sönder. Men då fick jag felmeddelande i displayen.
av erikeriksson
#1257543
Hej igen, vill ligga till en iaktagelse avgående felet som uppträder. Felet att turbon inte går igång uppstår bara när man startar aldrig medan nån kör. Man kan stänga av motorn kort med varm motor och så uppträder felet igen fast den fungerade normalt innan. Oftast försvinner felet inom 10 till 15 minuter. Felet uppträder dock inte alltid efter start.
Det borde väl vara någon typ av elektriskt fel. Känner någon igen detta.
av Dalvik120
#1257679
Liknande fel på min 2.4d MY10.

Förmodligen en avgastemperatursensor, då ett orimligt värde mättes upp idag vid felkodsavläsning med iCarsoft-modul.

Det började med att den var orkeslös vid start för att sedan skärpa till sig efter en stunds körning. Nu är den dock konstant trött. Varvstoppet ligger nu dessutom mellan 3500 och 4000 rpm.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]