Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ToLi62
#1255658
Farthållaren har fungerat utan problem sen jag köpte bilen 2011 tills för ca 1 år sedan då den började bråka.
1/Den gick inte att slå på alla ggr och oftast strejkade den vid kallt väder +10 och nedåt men efter nån mils körning gick den att aktivera.
2/Senare så gick den inte att aktivera förrän man startat och kört en stund och vid nästa start var allt ok,typ åka till affären och när man kom ut efter att ha handlat så funkade den men inte på vägen dit.
3/Nästa steg var som ovan men att den slog av sej under färd och inte gick att aktivera igen.
Nu funkar den inte alls.
Min felkodsläsare ger inga felkoder men det kanske ska vara en vidaläsning för detta ?

Tror det blev lite värre efter ett hjullagerbyte för nån månad sen men den har funkat enligt "steg3" ovan.
Sitter det nåt vid hjulen som är inblandat eller var börjar man att kolla.

V70N 2001 manuell.
av LaRy
#1255674
Vid hjulen sitter givarna som övervakar antispinn och antisladd m.m. Om något av dessa fenomen uppstår kopplas farthållaren ifrån. D.v.s. ifall någon av givarna är felaktig kopplas farthållaren ur. Man kan säga att farthållaren kör bilen och kräver att alla system är ok.
Riktig felkodsläsare behövs.
av MickeM
#1255686
Jag tror antispinn tex varnar långt innan färddatorn protesterar ang ABS sensorerna.
Eftersom det blir ibland undrar jag om inte kopplingspedslgivaren är inblandad.
Möjligen gaspedal/gasspjäll också, men då borde det ha funnits felkoder man kan se även med universal OBDscanner. Kopplingspedalgivaren ser man inte med annat än Volvoanpassad.

Men felkoder krävs innan det ska göras åtgärder iform av nya delar. Annars kan det vara helt bortkastat.
av ToLi62
#1255812
Är bara abs och inga antispinn el liknande på denna.
Får väl uppsöka en volvoverkstad verkar det som,synd att de är så satans dyra bara.
av s0924
#1257054
Hej! Jag hoppar in i tråden för jag har likartat problem på min s60 -01, 140 hk manuell, 27k mil.

Farthållaren slutade fungera när jag bytte bromsbelägg och handbromsbackar bak trots att jag inte tycker jag gjorde någon åverkan på abs-givarna. Och den började sporadiskt meddela Larmsystem och Motorsystem etc samt varningslampan (triangeln) tändes.

Och så håller det på. Ibland kommer meddelandena upp och så försvinner de. Kan inte få fram några felkoder själv, så det blir väl till att gå till Volvo och be dem läsa av. Måste vara en guldgruva för dem så mycket nätverksfel det är på de här gamla bilarna :-)

Jag fick förresten för mig att rengöra LMM med bromsspray och ett kort ögonblick fungerade farthållaren efter det, men bara när jag stod still med motorn på tomgång. När jag körde iväg slocknade cruise-lampan igen. Var väl abs som tog över.

mvh, Sven

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]