...

Moderator: Moderatorer

#1255517
Leopold skrev: Jag har sagt det förut och säger det igen: underskatta aldrig den djupa kompetensen av riktigt erfarna och skickliga fordonsförare, bestyckade med något av det mest komplexa och effektiva neurala nätverk som finns i vår del av kosmos.
[..]
Jag ser ingen som helst potential att AI kommer att kunna emulera beteendet av en omtänksam och medveten bilförare i vanlig komplex stadstrafik de närmaste decennierna.
Det är ju precis de neuronnätverk som vissa grenar av AI försöker efterlikna. Med AI kan bilen få erfarenheten och skickligheten av väldigt många fordonförares samlade kompetens. Det som begränsar den enskilda människan är tiden att få all den erfarenheten. Där kommer AI att utklassa människan.
Och detta med omtänksamhet och medvetenhet i trafiken... Ja, kolla bara på chat-botarna. Vissa är väldigt välutvecklade också när det gäller emotionell intelligens.
#1255521
andreas 80 skrev:Nu kanske inte Comma ai är ett perfekt exempel, men det visar på att man ganska snabbt kan ta fram något man kan kalla självkörande, men att det är helt annat att bevisa det säkert och lagligt.
Jo, comma . ai är ett perfekt exempel! Kolla bara på den produkten (chffr) där förare använder en dashcam för att lära upp bilen. Sedan sprider man bara kunskapen!

@joel80, det skulle ju vara perfekt för dig som är dashcam-kung! Jag tror din bil skulle bli en mästare på att tuta! ;-)
#1255566
Hahaha.. Det gäller att den lär sig ordentligt av mig före jag släpper det ansvaret. :D man kanske får installera separat tuta med fjärr sen... Så jag jag sitta och åka med och bara styra tutan! ;)
#1255587
Det finns en hel del arbete kvar innan man kan påstå att vi nått ens level 4 på autonomiskalan. Men väldigt intressant med open source-projekt inte minst typ comma.ai som länkats ovan. I det sammanhanget ska man kika litet på vad grundaren själv ser som vettiga ambitionsnivåer i dagsläget, handlar mycket om att kartlägga vägsystemet med den sunda grundtanken att verklighetens förlaga inte omfattas av någon copyright osv. Handlar även om att övervaka föraren så denne inte slappar till vilket ju orsakat en del dödskrascher med Tesla-modeller och andra semi-autonoma fordon på level 2 eller möjligen 3. Folk har en tendens att tillskriva dessa system intelligens som de inte har i dagsläget.

Hittade just en relativt aktuell rapport som kan vara av intresse för att bedöma hur framtidsutsikterna ser ut i olika scenarier från "worst-" till "best case", mycket läsvärd och jag håller med om de redogörelser för kommande utmaningar som framförs. Jag tror bedömningarna delas av många med teknisk & IS/IT bakgrund, insatta i AI och sensorsystem osv: http://www.vtpi.org/avip.pdf

En liten "teaser" från rapporten är denna illustration, kanske kan få en del att förstå litet mer vad det handlar om:
Skärmklipp 2018-06-18 18.44.29.png
Skärmklipp 2018-06-18 18.44.29.png (60.52 KiB) Visad 1894 gånger
#1255611
De flesta stora biltillverkarna snackar om bara några år till lvl4-bilar till försäljning.
Volvo har ju lvl4-bilar klara men har inte fått tillstånd att testa dem med "vanligt folk" på allmän väg än.
https://www.techemergence.com/self-driv ... utomakers/
#1255615
joel80 skrev:De flesta stora biltillverkarna snackar om bara några år till lvl4-bilar till försäljning.
Volvo har ju lvl4-bilar klara men har inte fått tillstånd att testa dem med "vanligt folk" på allmän väg än.
https://www.techemergence.com/self-driv ... utomakers/
För det första har jag som sagt ingen anledning att tro ett skvatt på detta påstående, och för det andra är jag oändligt tacksam att man inte släpper lös folk utan specialutbildning på allmän väg i dessa prototyper - som gjort för riktigt allvarliga olyckor!
__
PS. Det är mina barn och barnbarn som kan traska ut "helt oväntat" mitt i vägen... aldrig att jag köper "förklaringar" typ när den där Uber-kärran mejade ner en cyklist rätt nyligen i staterna medan den förmodade föraren satt och glodde ner i sin mobil. Att det var "oundvikligt", så fan heller! Väldigt många förstår helt enkelt inte hur långt det är kvar innan vi verkligen kan släppa ratten för någon minut ens under ytterst kontrollerade förhållanden.

Som jag redan sagt, jag är hundra procent för att man lastar in bra teknologi för att assistera förare, tex för att detektera sömnighet eller att kunna uppmärksamma potentiella bekymmer i periferin på mörka vägar. Men tro aldrig för ett ögonblick att man kan släppa uppmärksamheten som förare av de prototypsystem som finns idag.
#1255638
Ja vad du tror och inte tror på kan jag inte kontrollera. Jag berättar om var vi enligt de flesta biltillverkare och även andra källor verkar befinna oss när det gäller självkörande bilar, och det är rätt långt fram.
LVL5 där bilen klarar precis alla vägar och förutsättningar själv ligger såklart några år senare. Vissa tror redan 2025 men andra tror det dröjer till 2030.
Att vi däremot helt kan släppa ratten och ta en tupplur om vi så vill under långresa på motorväg är bara några få år bort.

Vad menar du att den självkörande lastbil som börja rulla på allmän väg i Jönköping i höst är för slags fordon?
Den kommer alltså inte ha någon person alls i sig.. Den kan varna en central för att den har en situation den behöver hjälp med och då kan den tas över och fjärrstyras.
Så det kan ju inte vara lvl3... som behöver förare.. Den är inte heller level 5 och kan köra precis överallt...
#1255655
joel80 skrev: Vad menar du att den självkörande lastbil som börja rulla på allmän väg i Jönköping i höst är för slags fordon?
Den kommer alltså inte ha någon person alls i sig.. Den kan varna en central för att den har en situation den behöver hjälp med och då kan den tas över och fjärrstyras.
Så det kan ju inte vara lvl3... som behöver förare.. Den är inte heller level 5 och kan köra precis överallt...
Spontant skulle jag säga att allmänheten måste kräva att dessa fordon framförs på inhägnat område där inga ev gångtrafikanter, cyklister, barn etc kan råka illa ut. Att fordonet kan varna en central att ta över kontrollen om det skulle visa sig bli besvärligt är ju rent ut sagt löjligt... visar på absolut noll förståelse för realtidssituationer som behöver hanteras inom ramen för bråkdelar av en sekund av en kompetent förare.

Det är rent experimentell teknologi detta och det förvånar mig enormt att en del tycks tro att det är i produktionsfas idag. Kanske om 10 år att det kan vara certifierat att lita på i allmän trafik, kontrollerade förhållanden och särskilda vägsträckningar.
#1255662
Min uppfattning är att sånna fordon idag redan kör betydligt säkrare än de flesta förarna. Inget sms-ande eller trötthet. Inga koncentrationssvårigheter eller prestige-manövers.

Oavsett vad du tycker om den så har vi level4-fordon som rullar eller väldigt snart rullar även på allmän väg i Sverige.
Branschen anser i allafall att level 4 är uppnådd eller uppnås under 2018.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]