Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1255530
Hej,
Vänder mig i desperation till kunniga på detta forum:
Problemen började för två månader sedan (mars, alltså inte vinterväder) då bilen fått stå i ett par dagar. Den gick väldigt trögt att starta men hoppade igång för att sedan bli motorstopp med felkod motorsystemservice erfordras. Sedan ville bilen inte starta och fler felkoder kom upp bl a angående DSTC i instrumentpanelen. Bilen blev bärgad till verkstad, bärgaren lyckas få liv i bilen några meter och köra fram till bärgningsbilen och sedan lade den av (går dåligt och självdör).

Bilen är på verkstaden i 1, 5 månad där de har svårt att diagnostisera felet. De kör bilen på startgas och kollar injektorerna i en bänk för att utesluta fel på dem. De får upp felkoder gällande gaspedal, databox och på en spridare. De lyckas inte starta bilen.
Till slut skickar de bilen till Bilia för byte av databox (styrenhet) och efter det går bilen att starta och köra men ibland rycker bilen och meddelande "motorsystemservice erfordras" kommer upp. Det blir en stor utgift att byta till en ny styrenhet och bilen går dessutom inte bra och beter sig fortfarande nyckfullt. Ibland rycker den och det kommer upp felmeddelande "motorsystemservice erfordras" helt oberoende av hur man körbilen: tomgång, acceleration, låg- eller hög växel. Ryckningarna kommer i skov och kan hålla på en stund då bilen beter sig oroligt, farthållaren hoppar ur och går inte att sätta igång för än man stänger av och startar om bilen (detsamma gäller AC:n). Då vill man oftast ta ner bilen i hastighet och rulla på tomgång en stund, sedan brukar den köra normalt en stund igen.
Jag fick lösa ut bilen i tron att nya styrenheten skulle få till inställningar ju mer man körde bilen, men så blev det inte.
Jag har varit i kontakt med verkstaden och lånat en "inspelningsdosa" där de har satt upp en massa parametrar för avläsning när jag är ute och kör med bilen för att försöka ringa in problemet. Detta gav inget, det gick inte att avläsa några konstigheter efter att jag har fått fram symptomen och tryckt till på en knapp för att göra en markering i inspelningen.

När jag skulle åka till verkstaden igen för ny felsökning gick bilen återigen inte att starta och felkoden om systemservice och DSTC kommer upp. Jag fick återigen bärga bilen till verkstaden där den står nu.

Alltså tillbaka på ruta ett. Det inträffade på precis samma sätt som första gången, dvs bilen har fått stå i några dagar och går sedan inte alls att starta.

Jag har varit i kontakt med auktoriserade Volvoverkstäder/Bilia på telefon och de har spekulerat i antingen Bränslepump och Bränsletrycksgivare eller om bilen tar "tjuvluft".

Verkstaden där bilen står nu (igen) tror inte på bränslepumpen, utan spekulerar vidare om det ändå är någon spridare som inte är bra (detta är Fordmotorn).

Jag vet inte hur jag ska gå vidare, detta har hållit på två månader och kostat en mindre förmögenhet, bilen startar inte och vi vet inte vad som är fel.
Tips tas tacksamt emot.

Mvh Egilsson
#1255693
Hej och tack för svar!
Absolut, jordning har jag inte pratat specifikt om med verkstaden.
Men de har gått igenom elen, kollat och testat kablar för att utesluta glappkontakt osv.

En ledtråd skulle kunna vara att bilen inte gått att starta efter att den stått parkerad några dagar. Detta har ju hänt två gånger nu, dels när den havererade i mars och dels nu.

Verkstaden fick i alla fall igång bilen efter styrenhetsbytet (som skedde däremellan), och nu senast havererar den igen efter att den inte körts på några dagar.

Detta skulle ju kunna ha något med felet att göra och kanske vara en ledtråd..
Vad skulle potentiellt kunna ladda ur förutom batteriet?
Senast redigerad av 1 Egilsson, redigerad totalt 0 gånger.
#1255698
Tack för svar!
Det har ju kommit upp mängder av felmeddelanden dessvärre. Känns inte som att det är det som anges i de olika felkoderna som är den verkliga bakomliggande felkällan dock.

Men det har kommit upp felkod för minst en spridare, vad jag vet.

Men verkstaden säger att de har testkört alla spridare i en speciell bänk och att de var ok.

Senare sade en av mekanikerna att en av spridarna (nr 4) var "på gränsen" och att spridarna överlag var dåliga i grundutförande på Fordmotorn.
Detta var spridare 4, men det snurriga var att felkoden kom upp på spridare 3..

Jag vet att mekanikern fortfarande funderar på om det ändå är spridaren/na som spökar.

Men ingen spridare är bytt, de säger att de vill vara 100% säkra först.
Själv tycker jag att det låter konstigt att det skulle vara endast detta.
#1255703
Kan ha helt fel (då det inte gäller alla motorer från Volvo) men: det finns motorer där man inte får lossa spridare hur som helst. Och även motorer där man inte ska byta en enstaka spridare, utan man ska byta hela "setet" vid fel på en.

"Endast" fel på spridare kan ge denna typ av fel och din bil verkar vara ryckig.
Och den är svårstartad ibland.

Låter väldigt mycket som en (eller flera) slitna spridare.
#1255731
Ok, tack för svaret!
Att dåliga spridare orsakar ryckigheten tycker jag låter rimligt och kanske också att bilen skulle vara svårstartad ibland.

Men jag förstår inte varför bilen INTE går att få igång alls nu och INTE gick att få igång innan styrenhetsbytet.

Jag förstår inte heller varför bilen plötsligt GICK att starta EFTER att styrenheten bytts ut.

Jag kunde ju köra med den någon vecka trots att den, i omgångar, gick dåligt och ryckte ibland (plus felmeddelanden).

Vad tror ni i övrigt om:

Bränsletrycksgivare?

Har även läst på forumet om brusten vakuumslang till vevhusventilation där motorn hade tjuvsugit luft och sotat ner vevhus och spjällhus?

Tacksam för svaren!
#1256221
Tack för svar!

Jag fick återkoppling från verkstaden där det fått felkoder på samtliga spridarna. De nollställde och bilen gick att starta igen.
På verkstaden har de lyckats återskapa ryckningarna genom att, medan bilen var uppkopplad, rycka i kabelhärvan till motorn.
De åtgärdade genom att skruva fast kabelhärvan till motorn, satt fast med buntband och skruvat fast med en "spännring" (se bild) samt tejpa kablage vid spridarna. Efter det har de fortsatt rycka i kablaget UTAN att ryckningarna kommit tillbaka.
Jag har nu kört 40 mil med bilen utan symptom.

Vad de fortsatt har föreslagit är att eventuellt byta och installera en ny kabelhärva om problemen återuppstår. Det var dock ganska dyrt så jag överväger att avvakta tillsvidare.

Jag funderar även på om detta "glapp" med kabelhärvan på något sätt orsakade skadan så styrenheten dog tidigare, hur kunde annars den plötsligt gå sönder.

Tänk att detta gigantiska problem verkar ha varit ett glappande kabelproblem.

Tack för engagemanget och svaren!
IMG_20180620_102353.jpg
IMG_20180620_102353.jpg (420.8 KiB) Visad 1108 gånger
Bilagor
IMG_20180620_102427.jpg
IMG_20180620_102427.jpg (769.44 KiB) Visad 1108 gånger
IMG_20180620_102401.jpg
IMG_20180620_102401.jpg (474.52 KiB) Visad 1108 gånger
#1256346
Hej, bra att bilen funkar. Då var ju mina amatörfunderingar inte helt fel. Tror inte det var något fel på styrenheten. Konstigt att en proffsverkstad inte kan hitta ett sånt här fel direkt. Om alla spridarna indikerar fel är det väl inte kablarna till varje spridare som är fel utan någon kabel eller anslutning som påverkar alla spridarna?

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]