Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1254752
Sånt är upp till ägaren att underhålla. Maskiner går inte utan lite kärlek ibland. Särskilt inte när de används ute. På just det här stället brukar jag använda rostskyddsmedel för hålrum. Det både rostskyddar och smörjer, samt sitter rätt bra fast (klibbigt), utan att vara så tjockt som rostskydd avsett för utanpåliggande behandling är.
av hullan
#1255425
Jag undrar också kring detta. Har köpt en V70 MY15 där nedre gångjärnen är lite rostiga på båda sidor.

Tycker det låter lite märkligt att man själv skulle vara ansvarig för detta? Måste ju vara ett konstruktionsfel... nedre gångjärnen på båda sidor... de övre ser helt nya ut - inte en fläck liksom...

Ser ju tyvärr ut som att detta måste sågas väck ur karossen den dagen problemet blivit värre...
#1255434
Man köper en maskin för att vårda och underhålla den, så att den kan utföra det arbete som den är konstruerad för så bra och så länge som möjligt, till lägsta möjliga kostnad. Allt detta är upp till ägarens ansvar att se till, bortsett från att maskinen har någon form av fabriksgaranti när den är ny.

En bil är en maskin.
#1255436
Ägaren betalar ju dyra pengar för att få sin maskin servad så att den ska hålla. Uselt om servicen inte innehåller det som behövs.

En annan femma för såna som mig som rullar runt i gamla häckar (med rostfria gångjärn).
#1255438
Om du gör en service hos en bilverkstad betalar du för ett antal specificerade punkter. De är oftast utvalda av biltillverkaren för att innebära en rimlig kostnad och innehålla det väsentligaste som krävs för att hålla bilen rullande. Resten är upp till dig, oavsett om bilen är fyra eller tjugofyra år gammal.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
av hullan
#1255439
Jag köper den principen. Men jag menar att något måste vara knasigt här eftersom det undre gångjärnet rostar på en 3 år gammal bil som gått 6000 mil medan det övre ser helt orört ut... om den förre ägaren nu slarvat med att smörja gångjärnen - varför är inte de övre rostiga?

Vår 4 år gamla Citroën C4 har inga rostiga gångjärn och vi har då aldrig varit på dem.
#1255442
apersson850 skrev: sön 17 jun 2018, 20:37 Om du gör en service hos en bilverkstad betalar du för ett antal specificerade punkter. De är oftast utvalda av biltillverkaren för att innebära en rimlig kostnad och innehålla det väsentligaste som krävs för att hålla bilen rullande. Resten är upp till dig, oavsett om bilen är fyra eller tjugofyra år gammal.
Något som rostar efter bara några få år är en sån uppenbar miss i den ursprungliga specen att det rimligtvis borde kollas på service. Smörja vart tredje eller fjärde år skulle förmodligen räcka för att slippa problemet. Visst är det lätt att göra själv men det är typiskt en sån sak ingen skulle komma på kunde rosta sönder förrän det är för sent. Verkstan å andra sidan har en chans att veta i förväg.
av hullan
#1255443
Tack då har vi rett ut det :) jodå alla modeller har sina brister. Detta är uppenbarligen en av bristerna på V70. Jag blev liksom förvånad när det ser exakt likadant ut på båda sidor på en så ny bil.

Sektionen ser ju tyvärr ut som något man inte bara kan byta för att få det ”nytt” igen
#1255529
Teknikern på verkstaden har ett schema att följa. Gör han fler saker tar det för lång tid, och då får han bannor för då hinns inte allt med som ska göras för dagen.
Att hålla koll på om det börjar rosta någonstans, om någonting lossnar etc., det är alltid upp till ägaren. Det var exempelvis så jag upptäckte att det övre motorfästet på min 850 hade gått sönder. Jag rycker och drar i saker för att se om de sitter fast som de ska, och upptäckte att det gjorde inte det staget. När jag köpte ny bussning undrade de på verkstaden hur jag körde egentligen, för de hade inte hört talas om detta problem innan. En månad senare hade de hittat fyra stycken, inspirerade av min koll.

@Xc60pearl , Se om du kan få tag i en d&oum[…]

Beställde nya ok, slangar och glidbultar bak.[…]

Hjul låsmuttrar Amazon

Har ett värre problem med min gammelbil en p[…]

Löjliga priser XC70

Då har vi ytterligare ett exemplar för[…]