Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1255220
Jag har tagit bort innerpaneler i annat ärende och tänkte passa på att bättra på ljuddämpningen medan man ändå är där och rotar. Man ser att ordinarie bitumen-platta nästan lossnat helt och gör ingen nytta alls, troligen lika på andra sidan (och för den delen säkert i dörrar men det tar vi en annan gång):
sistaGrejen.jpg
sistaGrejen.jpg (561.14 KiB) Visad 1063 gånger
Har ingen erfarenhet av vad som ger bäst effekt, bitumen-plattan som sitter där kanske kan limmas fast eller att man ersätter med ny. Sedan finns självhäftande skumplast för ändamålet, även ljuddämpande filtmatta kan läggas dit.

Råd önskas från er som vet vad som funkar bra på dessa ställen.
Senast redigerad av 1 Leopold, redigerad totalt 0 gånger.
#1255380
Tänkte det är lika bra att göra det ordentligt och inte bara just på detta ställe där den där ynka bitumenplattan nästan trillat av. Det är mycket i bagageytrymmet som låter plåtigt och trist inte minst reservhjulsbaljan. Så jag beställde hem 28 kilo Silent Coat Vibrodamping 2mm ljuddämpningsplattor och litet absorbenter till bagaget och sedan dörrar, kanske golv framöver när jag får lust & tid.

En grej blev jag dock fundersam på... någon som vet vad denna grunka underst i bild har för exakt funktion? En filtbeklädd huv, bakom denna ventilerar den ut bakom stötfångaren via en tunn gummiduk som sitter som ett membran som öppnar utåt. Uppenbarligen har den någon slags ljuddämpande funktion jag förstår bara inte på vilket sätt den kan dämpa något... borde snarare vara tvärtom tycker jag att den släpper in ljud utifrån:
soundtrap.jpg
soundtrap.jpg (647.53 KiB) Visad 975 gånger
#1255392
Membranent är ut-luftventilen för kupéluften. Nästan alla bilar har det i sidorna bakom hjulen (täckts av stötfångaren utifrån sett.

Duken är väl till för att dämpa ljudet utifrån då membranet är i öppet läge (normal användning av klimatanläggningen).

Du bör inte täcka över membranet helt då det kan göra det svårt för "innomhusluften" att ta sig ut. Detta kan leda till allt från dålig lukt och dålig ventilation till fukt och mögelproblem. Men du kanske kan göra en bättre ljudsköld än Volvo redan har gjort?
#1255399
Tack! Då har jag litet idéer hur denna baffel kan förbättras. Sitter väl antagligen i likadan på höger sida vi får se.

Men generellt tror jag det finns mycket potential i att dämpa allt frisvängande plåt i bagagerummet för ökad ljudkomfort. Det är en relativt lätt bil jfr alla SUVar osv så det gör inget om man lastar på några kilo dämpmaterial.
#1255500
Jo det är en relativt väldämpad bil i alla fall i dörrar och det mesta kring kupén, har även laminerade sidorutor som hjälper till en del. Det är framför allt vägljudet vid motorvägskörning på grov svensk asfalt som stör friden en smula (sedan finns litet avgasljud som man kan höra i vissa varvtal, kanske inte mycket att göra åt).

Däcken är en mycket stor faktor. Körde tidigare på rätt ålderstigna Pirelli P7 16"/225, de var inte roliga alls ljudmässigt. Nyligen bytt till Michelin Primacy 4 17"/225 som är enormt mycket bättre men fortfarande hörs det en hel del på grov asfalt.

Uppfattar det som att det kommer in mycket via bakre hjulhusen och kanske även golvet i bagagerummet så det blir i dessa regioner jag tänkte lägga dit några kilo dämpmatta och absorbenter i första läget.
#1255526
Jag tror ljudet från hjulen leds in via de punkter där hjulpphängningen fäster i karossen, så som fjädrar, stag och krängningshämmare.

Sen leds ljudet vidare genom chassiet till större plåtytor som fungerar som högtalare, därför sitter de små bitarna mitt på ytorna idag.
#1255538
Ja det verkar som en rimlig förklaring i hur ljudet fortplantar sig. Man kanske kommer långt med att bara ersätta de dämpplattor som håller på att trilla av plus att komplettera litet på större frisvängande plåtytor. Tror inte det ska behövas att klä in all plåt som vissa gör, en liten snutt som illustrerar hur det funkar med den här typen av produkter:
Dieselvärmare brunnit

Hej! I februari brann dieselvärmaren i min xc[…]

Abs lampan lyser...

kollat kablage. Plus det kanske inte är givar[…]

Ja de vill man tro. Antigen har jag en gammal mju[…]

Som jag skrev i första inlägget så[…]