Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1254493
Vi börjar med en titt i backspegeln. För ett antal år sedan köpte jag en bil i Tyskland.
1. Bokade tid för reg-besiktning innan avfärd till Tyskland, Väl på plats köpte jag bil och körde hemåt direkt på skyltarna som satt på bilen, Köpte temporär svensk-skylt med svenska reg-nummret i trelleborgs hamn på tullkontoret. Körde direkt till bilprovningen hemma som ursprunkkolllade, reg-besiktigade bilen och den var klar att köra med i Sverige, bara ställa på och ta vanlig försäkring. Total tid: 1 dag innan allt var klart för att köra hemma..

Hur fungerar det idag.
1. Köp bilen och köp exportskyltar i Tyskland.
2. Först vid hemkomst får man beställa diareienummer för ursprungskontroll.
3. Skicka upp pappren till centralt Örebro , tog några dagaer med Postnord.
4. Vänta på handläggning, nästan en månad
5. När handläggningen är klar, då först kan man ställa sig i kö för regbesiktning (1 vecka)
6. Vänta på att skyltar ska tillverkas (sker inte innan reg-besiktning är klar) och skickas ut med Postnord.

Resultat 50 dagar, dvs 50 ggr så ineffektivt och 10 ggr så dyrt, bla. pga av man inte kan försäkra normalt innan man fått reg-nummer och temporär försäkring är svindyr.

Nu är väl inte transportstyrelsen ensamma om detta, skola, vård, omsorg, försvar, migrationsverk, byggnadsnämnd, länsstyrelse, miljönämnd, polismyndighet, arbtesförmedling osv har alla drabbats av denna böldpest och total inre röta.

Det konsumeras ohyggliga summer pengar, och ju mer vi betalar in, desto fler administratörer anställs som effektivt förhindrar att man får ut något som helst nyttigt resultat. Handläggningstider skjuter i höjden och vi får noll valuta för våra surt inbetalda pengar. :mad:

Visst vi får låg arbetslöshet, med alla dessa meningslösa jobb som bara förpestar vår vardag.
#1254501
Du har så rätt,så rätt, utom på en sak, Transportstyrelsen är visst snabba. Skule sjösätta båten torsdag 31/5. Var tvungen till det för det var körförbud på trailern 1/6. Vi har ett elektriskt "spel" att sjösätta lite större trailer båtar med (max 1600 kg :-o :-o (båt och trailer väger 1750kg) ) och då hade bromsen på det gått sönder. Jag fick vänta till fredag morgon då vi sjösatte med kran. Allt Ok då men jag fick köra hem med körförbud på trailern. Väl hemma låg där ett brev från Transportstyrelsen i brevlådan men medelande om körförbud på trailern och noggranna anvisningar om när, var och hur jag får köra med den....... Så nog kan Transportstyrelsen vara snabba alltid...... :-o
#1254528
Samma hos Polisen. Om jag minns rätt (tog så lång tid) tog det tre veckor från det att jag köpte vapen och licensansökningarna skickades in och blev bekräftade att dom blivit mottagna tills det att jag fick inbetalningskortet så processen kan starta. Nu är det ytterligare minst två månaders handläggningstid i region Bergslagen!!!
Med lite tur får jag licenserna precis till bockjakten.
Första vapnet köptes den 26:e april och dagen efter togs licensansökningen emot hos Polisen.
#1254930
Men tänk på alla konsulter och företag som utvecklar och säljer alla dessa system och som de lovar skall effektivisera verksamheterna! De skulle ju bli arbetslösa och tvingas gå miste om sina löner, bonusar och förmånsbilar. Och tänk på alla högt uppsatta beslutsfattare som inte vet ett skit om sånt här och som tycker att det säljarna säger låter skitbra och köper konceptet med hull och hår. Vad skulle de göra om dagarna om de inte fick sitta i möten och bestämma att alla dessa systemen skulle införas?
#1254984
Är ju väldigt sällan jag tar hem en bil så jag vet inte exakt när det hände. Det har väl urartat i flera steg. Förr fick man ju svenska reg-skylten på tullkontoret vid gränsen när man körde hem och kunder därför bruka och normalförsäkra bilen hela tiden tills allt var reggat o klart. Stillestånd 0 dagar.

Nu tillverkas ju den nya skylten först när allt har hanterats i Örebro och regbesiktning är klar, det gör att det tog 50 dagar innan man kan köra med bilen. Det har ju varit väntetider upp till 9 veckor bara för urpsrungskontroll, lägg sedan till övriga väntetid hos myndighetern så är du uppe i 3 månader när folk har varit sjuka i Örebro.

Att gå från 0 dagar stillestånd till 3 månader är ju sjukt dåligt.

Men hela Myndighets-Sverige har ju ballat ur i grunden. Migrationsverket som kan ta 5-7 år på sig för att ta fram beslut i ett ärende (känner folk som till slut gav gav upp, åkte vidare till Kanada och fick allt klart på några månader och började jobba, de fick ju krupp av sitta här och vänta i över 5 år på besked. )

Eller bygglov som tar 18 år att få godkända för att kommun/länsstyrelse/byggnadsnämnd/miljönämnd bollar ärendet mellan sig samtidigt som överklagande skall hanteras.

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]