Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1254764
Det kan det ju vara. En vakuumpump är ju en luftpump "på andra hållet", så att säga. Detta styrks ytterligare av det faktum att jag kollade elschemat för 850 från 1994. Jo, jag har det kvar. Där fanns inte heller någon luftpump, om man hade Motoronic 4.3 styrsystem, eller med andra ord en 850 Turbo. Däremot finns pumpen som tillval (förmodligen marknadsberoende) för Fenix 5.2 och LH-Jetronic 3.2 & EZ129K, vilket är liktydigt med samtliga då förekommande sugmotorer. Idag finns ju bara överladdade motorer.
#1254861
Då kvarstår frågan vad det är som låter 5-10 sekunder efter kallstart? Låter som lagerljud men lagerljud upphör väl inte efter 10 sekunder. Stänger jag av motorn och startar den igen efter det att ljudet upphört, hörs ingenting, så det kan knappast vara lagerljud som hörs? Vad säger ni om det? Kan det vara för lite köldmedium i ac-systemet? Den kylde lite sämre än förväntat nu under senaste värmeböljan. Kan det vara kompressorn som rasslar p g a för lite gas?
Alla spekulationer mottages med intresse.
#1254988
Det kan ju fortfarande vara vakuumpumpen.
Prova att göra så här:
  • Starta motorn och låt den gå i en halv minut.
  • Stäng av motorn.
  • Trampa upprepade gånger på bromspedalen, tills pedalen känns stum och hårdtrampad.
  • Starta igen och lyssna. Hörs det nu igen?
Trampandet på pedalen kör slut på vakuumet i servot, så om det är vakuumpumpen tvingas den då igång vid nästa start igen.
#1255333
Bytte olja igår och rasslet försvann! Kallstart i morse utan tillstymmelse till missljud! Nu frågar jag mig vad det var som rasslade?
Uppenbarligen var det oljan som var orsaken. Kan orsaken ha varit något av följande:
1) Uttjänad och slutkörd olja (bilen har gått nästan exakt 1000 mil på denna olja)
2) För lite olja i motorn (mitt mellan max och min)
Båda posterna ovan anser jag vara osannolika. 1000 mil för en modern olja är ingenting, halva stickan skall inte heller vara några problem. Tilläggas bör att jag senast inte bytte olja själv utan den byttes av en mindre lokal bilverkstad som jag har förtroende för (hittills). Kan de ha fyllt den med fel olja i form av fel klassning eller fel visko?
Någon som kan skingra dimmorna? Alla synpunkter mottages med intresse!
#1255370
Tompan60 skrev:Tror på billig olja av fel kvalité. Men fullt pris.
Jag är inne på samma spår som du. Har aldrig tidigare varit med om detta. Men vad var det som rasslade/slammrade vid kallstart och endast vid kallstart? Hydrauliska lyftare skall ju inte finnas i denna motor och då återstår frågan vad det var som rasslade vid kallstart och som upphörde efter oljebytet ...

Lika bra att starta en garagetråd om den kom[…]

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]