Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1254743
Hallå.

Jag behöver en 7-sitsig bil till storfamiljen och har snöat in på XC90. Det verkar finnas en hel drös med hyfsade mil mellan 450-500', och jag har hittat en D5 Inscription hos min lokala handlare som stämmer in på kraven(typ 7-sits, automat, drag, backkamera, skinn, dieselvärmare...vilket nästan alla har), men vad mer "bör finnas", vad är vanliga och prisvärda tillägg som man bör kika efter? Vill ha så mycket som möjligt för pengarna...

Har haft en V60 D5 Twin engine tidigare, men nu är det heeelt annorlunda paket och har inte haft möjlighet att läsa in mig än.

Andra tips i och med att det är en tidig årsmodell?

Tack på förhand!
//D
#1254759
Skulle jag köpa en XC90 idag skulle jag ha följande minimikrav:
7-sits (finns femsitsiga).
Drag
HUD
VOC
Elvärme ratt (om en bil saknade enbart detta skulle jag nog kunna leva utan)
360 kamera
12,3'' display
Keyless drive
Adaptiva LED-strålkastare
Back och framsensorer (inte standard)
Bränslevärmare
Sen är jag lite osäker på om dom aktiva systemen t.ex. PA2 och aktiv farthållare är standar på alla eller om "Intellisafe" var tillval
#1254808
Tack! Jag tror faktiskt "mitt" exemplar har det du nämner, förutom ev adaptiva strålkastarna.

Hur är den att äga förresten? Service etc? Blir det en investering så lär jag nog ha den fram till typ 12.000mil... dvs en 6år.
#1254814
Snacka med de om serviceavtal så vet du direkt vilket pris du får. Kan bli läge om du lånar pengar (typ minst 50.000). Är du mycket så, jag antar XC är som V, 3.000 mil/1 år. A det, not många bilar som har 1.500-2.000/1.
#1255011
329 kr/mån fick jag på Xc90 utan lån på en ett år gammal bil som har rullat 1800 mil och kommer rulla 1500 mil/år

Jag tror, utan att veta, att det beror på hur långt bilen gått. Det varierar vilka servicar som ska göras, beroende på antal mil bilen rullat och kommer rulla..
#1255015
Bilen kommer kosta i storleksordningen 5000kr i månaden i värdeminskning. En ytterligare knapp tusing i försäkring. Spelar det roll om serivceavtalet kostar 199kr eller 329kr i månaden? ;-)
#1255075
Lövet skrev:Bilen kommer kosta i storleksordningen 5000kr i månaden i värdeminskning. En ytterligare knapp tusing i försäkring. Spelar det roll om serivceavtalet kostar 199kr eller 329kr i månaden? ;-)
Trist att vara realist men så är det :bored:

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]