NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TzL
#1254508
Hej!
Mitt första inlägg här och hoppas kunna få lite hjälp.

Köpte en s40 -04 som tanken var att använda för att övningsköra med lillebror.
Den stod några veckor pga tidsbrist och då var batteriet dött när jag skulle starta, startade då med kablar från v70n och fick så fort jag rullade en meter felmeddelande om för hög spänning stanna genast.

Tog loss batteriet och laddade det, provade igen, samma fel.

Har förstått att jag ska mäta spänningen på batteriet. Ska det sitta inkopplat, ska bilen vara igång? Vad är normalt värde?
Nästa grej jag förstått är att det kan vara laddningsregulatorn, hur vet jag det?
Och till sist, är det ett helvete att byta den eller är det något man kan fixa själv? Är inte bra på diagnostik men kan skruva en del själv.

Tack för ett trevligt forum!
av TzL
#1254739
Hej och tack, surfade vidare på youtube och såg en video där dom mäter spänningen i batterier när bilen är avstängd och sen igång och säger att om spänningen är högre igång är regulatorn ok. Men min borde ju då hamna över något värde som är ok när den är igång eller är jag ute och cyklar?
av TzL
#1254910
Så om jag får över 14.1 på tomgång så borde regulatorn vara paj? Dvs ge överspänning istället för att inte ladda batteriet alls som är fallet om spänningen inte blir högre igång jämfört med avstängd?
av Rådlös
#1261783
Ja! Byt regulator.
Sedan kan det vara läge att kolla så allt fungerar. Det är så här med elektrisk utrustning att den som tillverkar elmotorer i pumpar fläktar och lampor o.s.v , allt elektriskt, har satt en gräns tillsammans med bilfabrikanterna att elektriska enheter skall tåla upp till 16 volt i ett 12-voltsystem. Man har alltså satt en marginal om det av någon anledning skulle bli ett fel. Som i ditt fall. Så du bör kolla all elektrisk utrustning. Nu kan det ju vara så att vissa enheter mycket väl klarar 18 volt kortare stunder, så allt behöver inte ha gått sönder. Men det ser du när du har gått igenom allt. 16 volt är annars det man har kommit överens om.
Tunga fordon, lastbilar och bussar m.m och större båtar har 24-voltsystem. Dom har naturligtvis en motsvarande övre gräns. Och förr var det övervägande 6 voltsystem i bilar. Då fanns det säkert en övre gräns där också.

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]