Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av Caroline98
#1253085
Hej! Vi har problem med våran v70 (xc, -00). Centrallåset har slutat att fungera bara sådär.
Alla elhissar fungerar så är nog inte knapp-panelen. Har kollat säkringar, testat att koppla ur batteriet över natten samt provat med nytt batteri.

"Symptomer";
Går ej att låsa inifrån med knapparna.
Nyckeln fungerar endast på förardörren.
Tanklock går ej att låsa upp och baklucka går inte att låsa.
Om man vill låsa dörrarna så är enda sättet att göra de på via låspiggarna.

Vi tror att det kan vara relät. Vet dock inte riktigt vart detta sitter. Någon som vet? ^^

/Mvh, Carro
av Rådlös
#1253599
Har du något fellarm i sammanhanget? Det kan vara en låskista som är trasig. Då uppfattar centralenheten det som att en dörr eller lucka inte är stängd. (Även om den är det) Och då kan du inte låsa bilen.
Byte av en låskista kostar i runda tal 3000 kr på en verkstad.
av Caroline98
#1253643
Tror inte jag har något fellarm. Menar du felkod som när man scannar?

Den släcker belysningen inuti när alla dörrar är stängda. Känns som att det inte borde funka om låskistan är paj
av Rådlös
#1258660
Nej jag menar inte när man skannar utan att du får en varning i instrumentpanelen.
Men om du inte får det felmeddelandet och i ditt fall, att innerbelysningen slocknar som den skall, då faller min hypotes om trasig låskista. (Annars ett vanligt fel på V70. Jag har fått låta byta två stycken redan på min -08)
av MickeM
#1262018
Man för ingen text i färrdatorn på en av första V70 modellen.
Det kom först med V70N. (Den rundare)
Årsmodell 2000 kan vara både V70I och V70N.

Oavsett V70modell så kan man kolla felkoder via OBD för detta, men det krävs en Volvoanpassad.
Med en universal OBD scanner kan man inte se annat än felkoder i motorstyrdonet. Inte i centrallås, ac abs osv....

Ställ frågan i kategorin för din bilmodell istället.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]