NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cazzette
#1244546
Hej

Jag har hittat en takvinge på skroten, likt den varianten som Bilia säljer som original.
Skillnaden med V50 gentemot XC70 och V70 verkar vara att V50 inte har markeringar på var man ska borra, utan man får med en mall när man köper från Bilia.

Går det att få tag på denna mall på annat sätt eller måste man köpa hela delen av Bilia?
Eller finns det verkstäder som monterar takvingar på Volvo V50?

Vet att man kan köpa 'monterat&klart' från Bilia men då går det på ca 5500kr. Nu har jag en takvinge för tusenlappen och vill inte spendera så mycket på montering.. =(

Har försökt få offerter från verkstäder för montering men inget svar nu på tre arbetsdagar..
#1244689
Jag är relativt säker på att folk har lyckats få ut enbart mallarna från Volvo, men det var ett tag sen och det kanske är annorlunda idag.
Jag hade samma bekymmer, hade vinge men inga mallar, så jag fick glatt måtta och göra egna mallar som jag förstås inte har kvar. Det ska finnas någon tråd någonstans där någon scannade in sina mallar och lade upp, för att göra det enkelt för andra.

Så googla lite vettja, eller om du är duktig med tumstocken, måtta (men måtta 3 gånger, gör hål 1 gång osv) :-D
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1244841
Tror en mall kostade 440:- när jag kollade till min för en tre år sedan eller så. Fick någon rabatt på montering med så slog till på det då
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1244863
grillchips skrev: mån 16 apr 2018, 20:02 440 spänn för en bit papper?! På riktigt?!
Med manual ;) Minns inte om och vad något mer ingick. Delar på Volvo ÅF är ju inte helt billigt, frågade efter ”plastpluppar” som håller inredningen till dörrklädseln en gång, tror de skulle gå loss på ca 300:-, tackade vänligt nej ;-)
av cazzette
#1244968
Manual finns ju gratis på volvos hemsida... är bara den jävla mallen jag vill ha för att inte borra på fel ställe...

Har varit i kontakt med Bilia nu iaf som skickar vidare min förfrågan till servicetekniker... frågade samtidigt vad dom skulle ha för montering.
Användarvisningsbild
av aanton
#1251891
har själv hittat en vinge på skroten och manualen på volvos hemsida. Hur löste du med mall/montering av Volvo själv?

Anton
#1252099
Jag monterade en vinge på min V50 för ett par månader sen, och jag köpte mont,satsen som tycks vara så dyr.
Följde med skruv/muttrar, mallarna, instruktionerna och de två dubbelhäftade plattorna med ett jädra lim på.
Ångrar verkligen inte att jag köpte satsen.
Och ett tips, va noga och ta de lugnt när vingen sätts på plats ;-)
Användarvisningsbild
av aanton
#1252356
Satsen kostar 519 :- på Volvo och innehåller skruv, mutter,brickor,dubbelhäftande pads och såklart mallen.

Antar att smidigast att köpa detta som du sa...

Vad betalade ni för själva takvingen? Har hittat en men den känns dyr!
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]