Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1252403
Hej!

Har en volvo s60 automat -05, 123kW som har ett tjutande ljud.

Jag har bytt vevhusventilationsrör på den, men vet inte hur mycket de bytte av det, men det var ett sprucket plaströr som de bytte, lämnade in bilen pga av ljudet, mekanikern på Mekonomen visste exakt vad det var när han lyssnade på bilen, han rörde på ett rör på motorn och det tystnade direkt. Men ljudet kom tillbaka ganska snabbt och tänkte kolla här om någon kan säga vad det kan vara, det kan ju vara vevhusventilationen som är täppt på ett annat stället? Det är tydligen en hel del rör och slangar där?

Ljudet kommer så fort man ger lite gas, eller om bilen står på tomgång och blir lite belastning, tex när ACn slår på osv.
Jag tycker det är jättesvårt att höra exakt vart ljudet kommer ifrån, jag har provat att röra och klämma på lite slangar när ljudet uppstår, men det hjälper inte.

Ljudet på inspelningen blev inte 100% bra, tjutet är lite mörkare än vad det låter i videon.

Är tacksam för alla tips och idéer, annars är det väl bara att lämna in den för en felsökning igen antar jag, riktigt irriterande ljud, det är ju inte direkt tyst :)

https://youtu.be/0IkcCyrx_E0

Uppdatering:
Det verkar definitivt ha med luft/ventilation i motorn att göra:

Om man står på tomgång i P läge så är den tyst, men tar man bort oljelocket eller stickan så börjar den tjuta.
Om man däremot står i D med handbromsen i, så det blir lite drag i motorn så tjuter den på tomgången, både med eller utan oljelocket på, och sätter man handen över så kan man höra att tonen på tjutet varierar lite.

Det är inget extrem över eller undertryck, tycker det är svårt att känna av varken eller, men jag tror det är lite undertryck, inte övertryck i motorn, så vitt jag kan känna av.
Senast redigerad av 1 xDeFeCTx, redigerad totalt 0 gånger.
#1252430
Om det har med vevhusventilationen att göra så kan man testa att lyfta oljelocket och kolla så det är lagom litet undertryck där. Motorn kan reagera med att gå ner litet i tomgång och ev gå litet orent om man lossar och lyfter oljelocket, sedan återgå till normal tomgång vid återmontering om systemet är friskt. Så är det iaf på min gamle bmw -97 efter att jag fixade vevhusventilationen på den.

Ska inte vara extremt undertryck eller övertryck utan bara "lagom" undertryck. Fel på vevhusventilation kan yttra sig på litet olika sätt bla ett tjutande eller tutande, förekommer även att den trycker ut olja genom ventilkåpspackningen pga övertryck som i mitt fall med bmw:n i vintras eller till och med att oljestickan poppar upp av trycket.

Litet svårt att överföra direkt mellan bilmärken och -modeller men en väldigt viktig sak på bmw:n var att rensa i det dubbla röret som gick ner i oljetråget, utan detta vore allt byte av slangar och oljeavskiljare meningslöst - det var proppfullt med koks där i oljestickans ytterrör på bmw:n. Men kan vara en helt annan design på din volvo. Kanske andra kan fylla i vad gäller diagnos vevhusvent på dessa motorer, jag har inte haft anledning att meka med det på min s80 -07 ännu men jag vet att det är gjort för bara något år sedan innan "min tid".
#1252446
Uppdatering:
Det verkar definitivt ha med luft/ventilation i motorn att göra:

Om man står på tomgång i P läge så är den tyst, men tar man bort oljelocket eller stickan så börjar den tjuta.
Om man däremot står i D med handbromsen i, så det blir lite drag i motorn så tjuter den på tomgången, både med eller utan oljelocket på, och sätter man handen över så kan man höra att tonen på tjutet varierar lite.

Det är inget extrem över eller undertryck, tycker det är svårt att känna av varken eller, men jag tror det är lite undertryck, inte övertryck i motorn, så vitt jag kan känna av.
#1252452
Ok, om nu min bmw-analogi funkar så undrar jag om man verkligen bytte oljeavskiljaren som jag antar finns även i din motor. Det är en grunka typ som en pump med ett membran som drivs av vacuum-pulser och har till uppgift att återföra olja ned till oljetråget från vevhusventilationen. I mitt fall fallerade det på att återföringskanalen i ytter-röret på oljestickans rör var igensatt av koks, men det kan även förekomma att membranet i oljeavskiljaren spruckit och då kan man tänka sig att man kan höra märkliga "tut-tjut"-ljud.

I mitt fall så bytte jag hela rasket inkl oljeavskiljare (som vid obduktion visade sig vara funktionellt ok men rätt rutten...), plus som sagt detta viktiga att försäkra sig om en fri passage av olja från denna avskiljare ned till oljetråget via oljesticksrörets ytterrör.
#1252464
Men om en verkstad redan varit på detta och misslyckats med att reparera en felaktig vevhusventilation så skulle jag reklamerat i första läget. Problemet kvarstår som det verkar av din beskrivning.

Det jag berättade är från erfarenheter av en helt annan bil med annan motor, det var menat att få mer kunnigt volvo-folk att hugga till och säga hur det funkar på volvo av din årsmodell!

Väldigt mycket generaliserande antaganden här från min sida att det funkar ungefär lika på motorer i samma era från olika tillverkare. Men på en BMW 523i anno -97 är det inte bara att byta några slangar och tro att allt är ok, krävs byte av oljeavskiljare och rensning/utbyte av oljerör till tråget på den modellen innan arbetet kan anses vara klart och problemet undanröjt.
#1252467
Jag ska prata med dem, men det röret de bytte var ju ändå tvunget att bytas, det var helt sprucket ändå. Det var ett vanligt fel tydligen, eftersom det var gjort i hårdplast från början så torkar de ut, och bilen är ju ändå 13 år gammal, men är nu bytt till ett i gummi eller nått sådant som inte ska torka ut och spricka.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]