Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Slagmark
#1250074
Hej, vänner!

Jag ogillar egentligen tanken på att skapa en helt ny tråd för ett problem, men blir riktigt gråhårig över detta och måste vända mig till veteranerna här på Jagrullar.

Mitt främre avgasrör gick helt sonika av på mitten ungefär en halvmeter före katalysatorn. Bild via extern länk, brottet

Sånt som händer, tänkte vi och vände oss raka vägen till Mekonomen för att få tag på ett nytt. Efter att ha dubbelkollat både en och två gånger att det passade till just FD fick vi hem det här, som ser ut såhär vid skarven till kata: Nya röret

Problemet, som vi upptäckte långt efter att vi gått förbi alla stadier som tillåter bandagering, är att katalysatorn ser likadan ut! Så här såg det ut när vi fått loss den skarven.Befintlig katalysatorskarv
Vi får alltså inte på röret.

Inget rör på marknaden verkar passa, och ingenting i bilens historik tyder på att katalysatordelen någonsin blivit utbytt.
Min fråga till er är alltså om det finns något vis att gå runt detta på, eller är mina enda kvarvarande alternativ att 1) köpa ett komplett nytt helt system motsvarande hela jäkla bilens värde eller 2) köra den i sjön?

Stort tack för alla inputs
Joel
#1250139
nu kanske jag ser dåligt på bilderna, men det ska väl passa, du sätter en tätning emellan helt enkelt, så brukar det se ut oftast på en bil med sån skarv.
#1251420
Japp, ringen var den felande länken.
Ni kan, ni!

Tyvärr tog ju eländet inte slut där. När vi var näääästan klara (återstod bara dra åt främre röret i skarven uppe till grenröret) gick en av bultarna där uppe av.
Där förvandlades jobbet oavkortat till ett verkstadsjobb - eller?
av NilsO
#1251854
Om det är en bil som inte har jättelång tid kvar till pensionering (du litegrann antyder det ovan) så kan det nog gå bra med tre skruvar. Jag tror jag hade provat det. Om det läcker där så hörs det ganska tydligt om man lyssnar i motorrummet.

Ibland kan man lyckas svetsa fast något att få grepp om på den avbrutna skruven och sedan skruva ut den. Annars går det såklart bra att ta bort grenröret och borra ur den gamla skruven och sätta dit något annat (eventuellt med insatsgänga). Problemet är bara att när man tar bort grenröret från motorn så brukar någon eller några av pinnskruvarna som håller grenröret vid toppen gå av, så då har man liksom skapat sig ännu mer problem av samma sort.
#1251865
NilsO skrev: mån 28 maj 2018, 12:53 Om det är en bil som inte har jättelång tid kvar till pensionering (du litegrann antyder det ovan) så kan det nog gå bra med tre skruvar.
Är det en "vanlig " rödblock är där väl bara 3 st från början och då är det bara 2 st kvar och det blir i alla fall för lite. Och andra sidan bör man kunna borra på plats på dessa motorer. Markera så precis mitten som möjligt, är den avdruten snett så slipa den rak först. Är den avbruten innanför kanten kan du använda (tillverka) en "styrhylsa" som passar innanför kanten och med ett hål i mitten som ett litet (3 mm?) Borr passar i. Sedan borrar du (rakt!!!) Med större och större borr tills den når gängorna, då kan man skruva ut resrerna med en flat skruvmejsel. Idag finns det för detta ändamål "vänsterborr" som du kan borra med om du har en borrmaskin med back. Då komer resterna ur "av sig själv" när du borrat ett tag
#1251874
NilsO skrev:Om det är en bil som inte har jättelång tid kvar till pensionering (du litegrann antyder det ovan) så kan det nog gå bra med tre skruvar. Jag tror jag hade provat det. Om det läcker där så hörs det ganska tydligt om man lyssnar i motorrummet.

Ibland kan man lyckas svetsa fast något att få grepp om på den avbrutna skruven och sedan skruva ut den. Annars går det såklart bra att ta bort grenröret och borra ur den gamla skruven och sätta dit något annat (eventuellt med insatsgänga). Problemet är bara att när man tar bort grenröret från motorn så brukar någon eller några av pinnskruvarna som håller grenröret vid toppen gå av, så då har man liksom skapat sig ännu mer problem av samma sort.
Skarven grenrör/framrör består av tre skruvar. Två lättåtkomliga och en jävlig. Den jävliga bredvid växellådan var den som gick av, förstås.

Har tid på verkstad på fredag. Tur jag tog en massa jävla extrapass förra månaden...

Målet med biljäveln är att hålla den till skattefri (fem år kvar). Men nu är det seriöst ett nytt problem i veckan, börjar ledsna lite. Att få nya problem medan man försöker åtgärda ett annat är inget främmande, varför vi står där vi står nu.
Nya framröret saknade skruv och belägg till mitt-upphängningen. Undrar om verkstaden kan åtgärda det.

På bilden syns det gamla trasiga röret. Upphängningsmekanismen saknas helt på nya röret men det utgår jag från klarar sig ändå. Det är bulten den mycket mörka muttern i mitten på bilden sitter runt som har gått av. På "baksidan" (framåt i bilen) av skarven finns två mycket lättåtkomligare skruvar.

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]