Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1251196
Lövet skrev: tor 24 maj 2018, 13:11
VolvoB20 skrev:Jag (och största delen av befolkningen) har inte råd att åka sprillans nytt utan åker bilar med några år på nacken.

Var finns en 4-5 år gammal elbil att köpa för runt 150.00 - 200.000 kr för oss som går vettig sträcka och kan dra ett släp som husvagn, hästsläp, eller släpkärra.

Du som är elbilsexpert kan kanske peka ut en sådan så jag kan köpa en sådan istället för att köpa en begagnad diesel snart.
Ingen påstår att allas behov är täckt av elbilar än. Däremot är det inga problem att hitta en elbil för 150-200k längre.


Problemet kan ju vara mycket enkelt löst. Man kan ju ha flera bilar, en Leaf till jobbpendlingen i veckan och en XC70 till helgens långresa eller husvagn/släpdrag.

Men denna suveräna lösning motverkar ju politikerna genom att ha massor av fasta skatter på fordonen som ska in även om bilen står still i veckorna och har noll i utsläpp.

Sen motverkar ju även sammhällsplanerarna genom att bebygga alla parkeringsplatser för man utgår från att ingen ska ha bil alls. när det bäste istället vore att vi har mycket fler bilar så man kan optimera mijö-nyttan för varje resa.
av Lövet
#1251201
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev: tor 24 maj 2018, 13:11
VolvoB20 skrev:Jag (och största delen av befolkningen) har inte råd att åka sprillans nytt utan åker bilar med några år på nacken.

Var finns en 4-5 år gammal elbil att köpa för runt 150.00 - 200.000 kr för oss som går vettig sträcka och kan dra ett släp som husvagn, hästsläp, eller släpkärra.

Du som är elbilsexpert kan kanske peka ut en sådan så jag kan köpa en sådan istället för att köpa en begagnad diesel snart.
Ingen påstår att allas behov är täckt av elbilar än. Däremot är det inga problem att hitta en elbil för 150-200k längre.


Problemet kan ju vara mycket enkelt löst. Man kan ju ha flera bilar, en Leaf till jobbpendlingen i veckan och en XC70 till helgens långresa eller husvagn/släpdrag.

Men denna suveräna lösning motverkar ju politikerna genom att ha massor av fasta skatter på fordonen som ska in även om bilen står still i veckorna och har noll i utsläpp.

Sen motverkar ju även sammhällsplanerarna genom att bebygga alla parkeringsplatser för man utgår från att ingen ska ha bil alls. när det bäste istället vore att vi har mycket fler bilar så man kan optimera mijö-nyttan för varje resa.
Jag håller med om att den fasta fordonsskatten är en dum konstruktion som motverkar sitt syfte. När det gäller parkering brukar svara vara "bilpool" vilket tja, kanske är en möjlighet om man bor och jobbar i innerstan och bara behöver bil på helgen.
Användarvisningsbild
av joel80
#1251204
Att kostnaderna och den höjda skatten nu enbart är riktad mot nya bilar är ju ju för att ändra köpbeteendet där så att det så småningom också kommer fler vettiga elbilar på begagnatmarknaden.

De som idag har en bil i 60-70kkr-klassen kanske t.o.m kan gå upp en prisklass eller två med elbil. Blir bränslekostnaden för 4000mil ca 8000kr istället för 40000kr är det många som får ett billigare bilägande under de år man har bilen. (räknar på att många hinner med ca 4k mil på 3 år i allafall)

Just nu är det biltillverkarna som inte snabbt nog lyckas få fram produkter som efterfrågas. Många har inte fattat hur snabbt det här är på gång.
Användarvisningsbild
av Fisch
#1251255
Ingen fara VolvoB20. Vi som har förmånsbil och kör 4000-5000 mil om året kommer fortsätta plocka ut dieselbilar i många år till. Elbilen idag är precis samma fluga som när digitalkameran lanserades - dyra och med sämre prestanda som de analoga. Ledde till konkurser för flera fotografer.

Menmen historian har väl aldrig upprepat sig förr eller hur.
Användarvisningsbild
av joel80
#1251261
Du menar att dieselbilen är ungefär som en analog kamera... Och bilföretag som inte utvecklar elbilar blir lite som Kodak.

Bra jämförelse...

Idag har varenda en en digitalkamera i fickan. Att den idag är i våra mobiler är en vidareutveckling av digitala kamerors teknik.. Men den slog helt och hållet ut den gamla, dyrare och till slut sämre tekniken.
Det är på väg att hända igen.. De flesta ser det inte före det är rätt långt gånget, men nog borde väl ni kunna se var det bär av nu rätt snart?
Användarvisningsbild
av Derank
#1251265
Digitalkameran dog väl ut till förmån för mobilen kan man väl säga.

Jag släpar då sällan med mig den idag.



Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1251282
joel80 skrev: tor 24 maj 2018, 23:30 Du menar att dieselbilen är ungefär som en analog kamera... Och bilföretag som inte utvecklar elbilar blir lite som Kodak.

Bra jämförelse...

Idag har varenda en en digitalkamera i fickan. Att den idag är i våra mobiler är en vidareutveckling av digitala kamerors teknik.. Men den slog helt och hållet ut den gamla, dyrare och till slut sämre tekniken.
Det är på väg att hända igen.. De flesta ser det inte före det är rätt långt gånget, men nog borde väl ni kunna se var det bär av nu rätt snart?
Jämförelsen haltar väldigt. Elbilen är 120 år gammal och ingen ny företeelse.

Elbilens historia
Elbilen är inte någon ny uppfinning. Redan 1900 lanserad Ferdinand Porsche en hybridbil med en förbränningsmotor som drev två elmotorer som i sin tur drev framhjulen. De första elbilarna kom med andra ord redan för över 100 år sedan och var de bilar som dominerade vägarna i USA fram till runt 1915.


http://www.laddaelbilen.se/elbilar/fakt ... ia-6407555

Om elbilen slår beror på många faktorer utanför själva bilen, på samma sätt som för digitalkameran.

Om elbilar ska bli något måste vi få fram infrastruktur för produktion, distribution och laddning.

Digitalkameran hade inte slagit på samma sätt utan infrastrukturen att alla hade köpte data och surfplattor för att lagra och titta på bilderna.

Kan för övrigt meddela att grannen nu har startat upp sitt nybyggda vindkraftverk, jag har 1,5 km till tornet och för er som inte bor nära ett kan jag meddela att det är en sjuhelvetes oljud.

Känns som en svår sanitär olägenhet då det låter som en blandning av Balder berg och dalbana på Liseberg, Lågflygande jetplan och bilar som passerar på authobahn i 200 km /h för varje rotorblad. Man vill inte längre vara utomhus vackra sommarkvällar. Stackars satar som bor ännu närmare.

Förbjud landbaserad vindkraftverk i närhet av bebyggelse omedelbart och byggt 1000-tals vindsnurror långt ute till havs omedelbart, för där stör de ingen.
Användarvisningsbild
av joel80
#1251287
Infrastrukturen börjar bli riktigt bra, även om det finns mer att önska. Men det är flera som nu tävlar om att sätta upp störst och snabbast laddnätverk.

Där det känns som störst broms just nu är vid tillverkning, där biltillverkarna inte varit ute i tid för att underleverantörer ska ha hunnit ställa om eller öka produktionen för sånt som elbilar behöver. Men utbyggnad är på g så det kommer ju lösa sig i och med att det finns pengar att hämta för de som gör det.

Digitalkameran flyttade även in i mobilen.. Men det är fortfarande en digital kamera. Det som slog ut analoga kameror och vissa stora företag var digitala kameratekniken. Och när det gäller riktiga kameror är det digitala som säljs. Både vad gäller systemkameror och videokameror.

Det finns delar som fortfarande behöver lösas bättre. T.ex nattladdning i städer, där ligger man lite efter även om man börjat lite i större städer.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1251290
joel80 skrev: fre 25 maj 2018, 09:19 Infrastrukturen börjar bli riktigt bra, även om det finns mer att önska. Men det är flera som nu tävlar om att sätta upp störst och snabbast laddnätverk.

Där det känns som störst broms just nu är vid tillverkning, där biltillverkarna inte varit ute i tid för att underleverantörer ska ha hunnit ställa om eller öka produktionen för sånt som elbilar behöver. Men utbyggnad är på g så det kommer ju lösa sig i och med att det finns pengar att hämta för de som gör det.

Digitalkameran flyttade även in i mobilen.. Men det är fortfarande en digital kamera. Det som slog ut analoga kameror och vissa stora företag var digitala kameratekniken. Och när det gäller riktiga kameror är det digitala som säljs. Både vad gäller systemkameror och videokameror.

Det finns delar som fortfarande behöver lösas bättre. T.ex nattladdning i städer, där ligger man lite efter även om man börjat lite i större städer.
Och bort med alla vindkraftverk från land omedelbums.

Rotorn är 100 m i diameter och snurrar 16 rpm.

Det innebär att vingspetsarna rör sig med 100 * Pi * 16 / 60 = 80 m/s = 300 km/h

Det är som att bo mitt på djävla autobahn när 16 porschebilar passerar i 300 km/h varje minut dygnet runt. Helt djävla olidligt.

Jag var grymt positiv till vindsnurror innan, men efter att fått uppleva verkligheten själv är jag inte längre det. Ut med dem till havs...

Trafikbuller kan man ju skärma av med bullervall eller bullerplank. Men snurran är ju 150 meter hög, och att bygga ett så högt bullerplank låter sig ju inte göras.
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 34

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]