- ons 23 maj 2018, 13:07
#1251016
Jag har gjort en sköljning av min automatlåda som har gått ca 29000 mil, förbrukade upp en hel 20-litersdunk och blev väldigt nöjd med växling och allmänt uppträdande av växellådan, inte för att jag hade några större problem tidigare, såg det mer som underhåll.
Eftersom jag byter motorolja+oljefilter med 1000-milsintervaller har jag funderat över om det är värt att passa på och göra en drain&refill av tråget till automatlådan vid samma intervall. Då skulle jag byta drygt tre liter med 1000-milsintervaller i lådan. Syftet med detta skulle vara att hålla lådan glad och stora reparationskostnader borta, och hålla vätskan röd och fin och att få ut mer gammal olja och gunk förstås.
Q8-oljan som jag använde vid sköljningen kostar ca 60:- per liter, så det är en försumbar kostnad egentligen, men jag vill naturligtvis inte fippla med lådan om det är helt bortkastat.
Eftersom jag byter motorolja+oljefilter med 1000-milsintervaller har jag funderat över om det är värt att passa på och göra en drain&refill av tråget till automatlådan vid samma intervall. Då skulle jag byta drygt tre liter med 1000-milsintervaller i lådan. Syftet med detta skulle vara att hålla lådan glad och stora reparationskostnader borta, och hålla vätskan röd och fin och att få ut mer gammal olja och gunk förstås.
Q8-oljan som jag använde vid sköljningen kostar ca 60:- per liter, så det är en försumbar kostnad egentligen, men jag vill naturligtvis inte fippla med lådan om det är helt bortkastat.
Volvo S80 2.4D Momentum 2009 Manuell (ca 25000 mil)