Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av crossmatte
#1249773
Hej!

Har fel på pakeringsensorerna och får upp felkod enligt bilden.
Den säger vänster inre givare fram men jag har bytt plats med den bredvid och får ändå upp fel på samma position vilket gör att det inte kan vara givaren som är problemet.
Felet uppenbarar sig direkt vid start men brukar försvinna vid omstart för att sen komma tillbaka om bilen får stå avstängd en stund.
Någon som har några idéer på vad som kan vara fel?
Kanske ett elschema så man kan följa kablarna?
Vanliga ställen där kablarna skaver eller liknande?
6B102331-379F-4529-B3B7-0833F819D1C9.jpeg
6B102331-379F-4529-B3B7-0833F819D1C9.jpeg (791.21 KiB) Visad 1792 gånger
Bilen är en V70 -13 D5 automat med sensorer fram och bak.

Mycket tacksam för svar!

Med vänlig hälsning,
Mattias
Senast redigerad av 2 crossmatte, redigerad totalt 0 gång.
av least
#1250055
Kontrollera att det inte har smugit in fukt och smuts i någon av anslutningarna för sensorerna.
av crossmatte
#1250116
Jag tänkte ta en installationsanvisning och kolla kablar och anslutningar där man kommer åt utan att riva ut hela inredningen i bilen. Får bli ett av helgen projekt :)
Tack för tipset!
av Schmoyoho
#1250141
crossmatte: hur yttrar sig felet för dig? Får du felmeddelanden? Funkar sensorn inte alls eller falsklarmar den?

Jag kapar tråden litet också då jag haft strul med mina främre sensorer i form av sporadiskt tjutande. Jag hittade en sida i VIDA om felsökning för detta. Tror det var de två vänstra främre som spökade och jag ägnade någon timme i höstas åt att byta plats på de, rengöra runt gummitätningen osv samt provade slänga in en beg. sensor från skroten i mixen också, men inget avhjälpte problemet helt. Jag tror inte jag kollade någon anslutning dock, vad ska man kolla där?
av crossmatte
#1250220
Jag får upp ”parkeringshjälp service erfodras” i displayen och alla sensorerna stängs då av helt.

Även jag har provat två sensorer från skroten utan att få det att fungera. Av någon anledning så fungerade det under en period i vintras efter att jag grejat fram och tillbaka men efter en månad eller två så var problemet tillbaka och vida säger att det är samma sensor igen.

Har inte hunnit kolla några kablar och anslutningar än men hoppas få tid till det i helgen.
av crossmatte
#1250693
Hej igen!
Nu har jag kollat på anslutningar och det sitter en kontakt framför hjulhuset på högersidan där kablarna till alla sensorer samlas.
Där i hade stiften oxiderat på signalkablarna (inte matningen). Rengöring och smörjning av dessa stift och motsvarande hål verkar vara lösningen på mitt problem.
Felet var intermittent innan så jag törs inte ropa hurra än men felet har inte upprepat sig efter rengöringen i lördags morse. Innan var det problem nästan varje gång man startade bilen.

MVH
Mattias
av crossmatte
#1251144
Den sitter precis framför höger hjulhus fram (ganska långt ner). Jag tog bort plasten som går under fronten (inte under motorn utan den framför) samt skruvarna inne i hjulhuset så jag kunde vika undan den mjuka innerskärmen. Då var det lätt att komma åt. Det kanske räcker med att gå från innerskärmen men jag började ju i andra änden så jag kan inte svara säkert på det.
av Schmoyoho
#1257988
Vad använde du för rengöring och smörjning? Jag hittade en kontakt på både vänster och höger sida och sprayade elektronikspray (visste inte vad annars man skulle våga använda) och lät torka innan jag monterade ihop allt igen.

Jag upplevde en förbättring ett tag men nu har det börjat pipa väldigt intermittent igen, kan inte relatera det till fukt (som jag kunde första gångerna det hände) eller till något annat alls egentligen. Kan man trycka in någon sorts fett i kontaktstycket för att hålla fett bort eller hindras ledningsförmågan då, om det nu är någon fukt eller så som ger felen?
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]