NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1250715
Hej allesammans. Hoppas jag kan få lite guidning av någon kunnig
Min bil har börjat låta väldigt konstigt. Det är ett högfrekventl jud, kommer från motorrummet, är inte beroende av hastighet eller varvtal dvs låter hela tiden. Dock låter det inte när bilen är nystartad. Bara efter ett tag när den har blivit varm

Bifogar en film när bilen är varm och i friläge.

Någon idé? Första tanken var uttrampningslagret men det låter även när kopplingen är nedtryckt. Dock sa en mekaniker att han tyckte att ljuder förändrades när koppling vad nedtryckt, men att inte försvann.
Film nedan
#1250781
220hp skrev:Om du har en lång mejsel eller liknande så kan du sätta den på generatorn tex och lägga örat på mejselhandtaget så blir det som ett stetoskop. Så kan du prova på olika ställen för att se om du lättare kan lokalisera ljudet. Se upp för allt som snurrar förstås Bild
Tack. Jag gör detta imorgon. Ska se om jag inte kan göra en bättre film oxå.

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

#1250841
220hp skrev:Om du har en lång mejsel eller liknande så kan du sätta den på generatorn tex och lägga örat på mejselhandtaget så blir det som ett stetoskop. Så kan du prova på olika ställen för att se om du lättare kan lokalisera ljudet. Se upp för allt som snurrar förstås 😜
En bilmekaniker konstaterade att ljudet kommer från höger sida av motorn (om jag står framför bilen, dvs inte generatorn eller de vanliga remmarna som kan låta.) På höger sida sitter växellådan vilket är en indikation på vart problemet kan vara. Frågan är om jag kan på något sett felsöka utan att ta ut växellådan. Har ni några tips på hur jag kan gå till väga för att göra detta? Exempelvis hur avgör jag om det är uttrampningslagret eller ingående lager? Bilmekanikern visste inte.
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]